Gå til innhold

Asus kundeservice hjelp!

Anbefalte innlegg

Heisann!

Rundt jul kjøpte jeg en Asus-PC fra komplett. Pga. store problemer med maskinen har jeg bestemt meg for å prøve å formatere, men finner ingen Windows 7 CD blant Asus-CDene og Asus-manualene.

Jeg snakket med Komplett om dette og spurte dem om de hadde mulighet til å sende med en Windows 7 CD, fordi det igrunnen skulle fulgt med en OS cd, men PC'en kom istedet med ferdig installert windows, og ingen cd. (dette gir meg jo ingen mulighet til å formatere uten å måtte KJØPE en Windows CD, og det skal jeg vel i grunnen ikke ettersom jeg eier Windows 7 Home Premium og har produktnøkkelen klistret på pcen.)

Komplett ba meg om å spørre Asus om Windows 7, siden de har noen "Spesielle" Windows CD'er og at de ikke har de riktige.

Først og fremst vil jeg spørre om E-mailen til Asus Norge, og hvis noen har tid og lyst må de gjerne gi meg sitt synspunkt på saken.

Mvh.

Warhax

Endret av Warhax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som han sier så er det en recoverypartisjon på harddisken. Dvs at den cd som du etterlyser ligger på pc. Trykk F9 for og starte en gjenoppretting. Du behøver ikke cd/dvd.

[edit]

Skal du allikevel absolutt kontakte asus så bør du begynne med og se på hjemmesiden deres, der finner du kontakskjema

Endret av riroil
Lenke til kommentar

Evt last ned Win7 iso og bruk nøkkelen som fulgte med maskin.Er ikke noe spes. med Asus sin win7 bortsett fra driverne(som lastes fra sia deres)og en haug med bloatware

Ja, det eneste er at det er ikke så lett å finne cleane ISOer med norsk versjon.

Engelsk er enkelt (ihvertfall for de nyere OSene):

http://techpp.com/2009/11/11/download-windows-7-iso-official-direct-download-links/

men jeg har ikke sett noen go kilde for norske ofisielle ISOer enda.

Om noen vet om noe slikt for norske ISOer så hadde det vært nyttig. Jeg bruker det så skjeldent selv siden jeg uansett skal ha engelsk versjon til meg selv - men det hadde vært veldig nyttig å vite om til å kunne gi råd til andre i fremtiden.

-Stigma

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette gjelder Asus, men mange PC merker har mulighet å lage en recovery CD (evt. DVD) fra Windows. Kanskje TS kan se etter det?

(I 2011 burde det jo være en recovery minnepinne, men det tar vel tid før det kommer)

Hvis vi snakker om Windows 7 så ligger slik funksjonalitet innebygget i Windows der - i backup funksjonen. Du kan lagre en imagefil av systemet + lage en recovery-CD som du kan boote fra for å laste inn imagefilen du lagret tidligere.

-Stigma

Lenke til kommentar

bare å gi meg et sted å laste opp en iso det.. har en Windows 7 norsk OEM (alle versjoner) både 32bit og 64 bit dvd. bruker de hele tiden når jeg reparerer stasjonære / bærbare pcer for folk, der OEM klisteret sitter på.

tror faktisk jeg fant de i pirat bukta .. og de er jo like lovlige som noe annet, helt til du eventuelt bruker en ulovlig key eller crack som jeg ikke oppfordrer til. jeg bruker de som et verktøy for å reparere pc'er, med pcens egen medfølgende OEM key.

Endret av Skognisse
Lenke til kommentar

bare å gi meg et sted å laste opp en iso det.. har en Windows 7 norsk OEM (alle versjoner) både 32bit og 64 bit dvd. bruker de hele tiden når jeg reparerer stasjonære / bærbare pcer for folk, der OEM klisteret sitter på.

tror faktisk jeg fant de i pirat bukta .. og de er jo like lovlige som noe annet, helt til du eventuelt bruker en ulovlig key eller crack som jeg ikke oppfordrer til. jeg bruker de som et verktøy for å reparere pc'er, med pcens egen medfølgende OEM key.

Hmm, ja ser det ligger en del på piratebay ja - ihvertfall for windows7.

velger å ikke linke direkte her på forumet siden jeg vet ikke hva logligheten rundt ukontrollert distribusjon av disse ISOene er, men jeg hadde ikke stusset på å bruke noe sånt om jeg hadde en gyldig lisens å bruke med det ihvertfall. Nyttig der med at det er alle versjonene i-ett.

-Stigma

Lenke til kommentar

Hvordan skal Windows bli installert på nytt uten at jeg har en windows CD?

Asus Norge e-mail, noen?

Bedre å ringe dem spør du meg!

Dessuten, jeg tipper de skal ha penger for å ettersende en CD/DVD. Acer krevde 200 kroner da jeg hadde samme problem. Det er mye bedre å bruke recovery- partisjonen. Jeg ser ikke fordelen ved å installere fra CD/DVD.

Evt last ned Win7 iso og bruk nøkkelen som fulgte med maskin.Er ikke noe spes. med Asus sin win7 bortsett fra driverne(som lastes fra sia deres)og en haug med bloatware

Ja, det eneste er at det er ikke så lett å finne cleane ISOer med norsk versjon.

Engelsk er enkelt (ihvertfall for de nyere OSene):

http://techpp.com/2009/11/11/download-windows-7-iso-official-direct-download-links/

men jeg har ikke sett noen go kilde for norske ofisielle ISOer enda.

Om noen vet om noe slikt for norske ISOer så hadde det vært nyttig. Jeg bruker det så skjeldent selv siden jeg uansett skal ha engelsk versjon til meg selv - men det hadde vært veldig nyttig å vite om til å kunne gi råd til andre i fremtiden.

-Stigma

De fleste datamaskiner selges med Windows gjennom en OEM- avtale. Derfor fungerer ikke nøkkelen med de fullverdige versjonene som lastes ned. Du må ha en versjon som er spesifikk merket.

Dette suger kuk. Clean install my ass :whistle:

Lenke til kommentar

De fleste datamaskiner selges med Windows gjennom en OEM- avtale. Derfor fungerer ikke nøkkelen med de fullverdige versjonene som lastes ned. Du må ha en versjon som er spesifikk merket.

I så fall står spørsmålet mitt enda i forhold om det er noe sted man kan finne norske OEM versjoner. Jeg reparer ofte maskiner, og det hadde vært veldig praktisk om jeg kunne lage ha med meg noen OEM plater i "fiks-kit'en" min såjeg ikke måtte få folk til å lete seg ihjel etter plater som de ikke vet de har osv.

-Stigma

Lenke til kommentar

I så fall står spørsmålet mitt enda i forhold om det er noe sted man kan finne norske OEM versjoner. Jeg reparer ofte maskiner, og det hadde vært veldig praktisk om jeg kunne lage ha med meg noen OEM plater i "fiks-kit'en" min såjeg ikke måtte få folk til å lete seg ihjel etter plater som de ikke vet de har osv.

-Stigma

Fra produsenten tenker jeg. Men disse utgivelsene er etter det jeg har forstått produktspesifikke. Jeg tror også at det ikke lar seg overkjøre, siden hver datamaskin er knyttet til en installasjon via en kode på hovedkortet.

Eventuelt om du kopierer den skjulte parisjonen over på en minnebrikke via Linux LiveCD. Det tror jeg er det enkleste. Du må eventuelt lage en oppstartbar USB- partisjon via en datamaskin nummer 2, men om dette lar seg gjøre er jeg usikker på.

Lenke til kommentar

Kjøper man seg en laptop (uannsett merke) nå idag så ligger det en recovery partisjon på hard disken.

Når man fyrer igang PC'en første gang og setter den opp med å velge språk og slikt og PC'en er operativ. Så bruk PC'ens verktøy til å brenne ut Recovery DVD(er) med en gang. Disse platene tar man vare på.

Om PC'en skulle begynne å tulle pga driver kræsj, korrupt registry eller slikt. Så kan man trykke ned F9 (som noen nevnte) under oppstarten, eller den/de taster som produsenten har satt opp. Pleier å stå på skjermen når man starter PC'en, eller i de små papir manualene. Kan også stå i FAQ eller forum hos produsenten.

Da starter man recovery fra harddisken og PC'en mer eller mindre slik som du fikk den ny med helt fersk windows. Noen formaterer C og legger inn alt på nytt. Andre legger inn bare windows og innstillinger på nytt og beholder andre filer på C slik som dokumenter.

Uansett sørg for å ha backup!

Om det ikke skulle fungere med recovery partisjonen så benytter man seg av DVD'ene man brant ut tidligere. Sett inn DVD1 og boot fra DVD stasjonen. Deretter følg instruksene.

Fordelen med denne recovery måten er at man automatisk får meg seg alle drivere til maskinen, slik at man slipper å bruke tid til å lete etter drivere til skjermkort, lydkort, nettverk etc. Det meste oppdateres via windows update etterpå, eller så henter man det man trenger selv. Er stort sett skjermkort drivere som bør oppdaters om man spiller, resten pleier det ikke å være så farlig meg såfremt man ikke skal ha best ytelse og minst mulig bugs i drivere etc.

Ellers så gå til www.asus.com og fyll inn support kontakt skjemaet der. De har så enormt mye kunder rundt omkring i verden og om de skulle kun hatt e-post så blir det rotete. Ved å bruke ett kontaktskjema så blir det lettere for dem at kunden fyller ut korrekt informasjon om produkt/problem enn at kunden skal "formulere det han/henne tror er nok (f.eks "hei, jeg trenger windows 7 CD til min Asus maskin". (hvilken modell har du med tanke på drivere etc?)) ;) Samtidig så vil ett slikt skjema skape en "support ticket" slik at man blir plassert i support køen. First inn first out prinsippet, ergo de som har stått lengst er de som må tas tak i.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fungerer på Asus vaffal.Lastet ned Win7 iso fra sticky i Windows delen av forumet.Eneste var vel at aktiveringa ikke fungerte over nett, men funka via telefon

Lenke til kommentar

snipp

Fungerer på Asus vaffal.Lastet ned Win7 iso fra sticky i Windows delen av forumet.Eneste var vel at aktiveringa ikke fungerte over nett, men funka via telefon

Signerer denne. Man må som sagt aktivere over telefon, men det er veldig smertefritt det også. Trenger ikke snakke med noen en gang, man taster inn en kode på telefonen og får en ny tilbake som man skal taste inn på maskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...