Gå til innhold

Gravid i prøvetid

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har erfaring fra emnet.

Damå mi startet i ny jobb for 2 uker siden. Ble ansatt i midten av juli og startet 08.08.11.

Første uken gikk veldig bra. Fikk gode tilbake meldinger ifra skiftleder og gjorde mye i forhold til medarbeiderne sine.

Søndagen etter første uken, så fikk hun melding fra sjefen om at butikken er i tipp topp shape og mye takket henne.

Mandag morgen så får hun fortsatt mye ros for arbeidskapasiteten og nøyaktigheten.

På samme mandagen sier hun ifra til sjefen at hun har blitt gravid. Sjefen ga utrykk fra at hun godtok det, uansett om de ikke har noe med det.

Tirsdag morgen, få følte damå mi seg veldig dårlig, oppkast og slikt. Kontaktet sjefen og sa at hun var 10 min forsinka og møtte istedet for 10 min før, og heller akkurat 08.00 på grunn av dette.

Klokken hennes var akkurat 08.00 når hun entret butikken. Men sjefen ga henne en advarsel på at hun var sen. Klokken til sjefen var nemlig 10 min over 08.00. Uansett hva andre klokker mente, så var det sjefen si klokka som var riktig.

Senere på dagen, fikk hun advarselen skriftlig med en advarsel om hvis dette skjer igjen eller andre brudd på arbeidsreglene og retningslinjene så var sparken. Nå leter altså sjefen etter feil for å bli kvitt na. Og jeg er 100% sikker på at det er på grunn av hun er gravid.

Kan vi gjøre noe med dette? Snakke med noen?

Håper noen har et godt svar.

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At sjefen sin klokke er feil skal ikke gå utover en ansatt som møter til riktig tid. Forøvrig sjekk arbeidsreglementet, det kan jo hende at det er slik at man skal være klar til å starte arbeidet klokken 8 (ha på seg arbeidsklær etc.) eller at tidspunkt for oppmøte er før klokken 8. Der jeg jobber må jeg i alle fall ha på meg arbeidsklærne/være klar til å starte arbeidet når arbeidstiden starter.

Forøvrig: http://www.ukeavisenledelse.no/nyttig/spor_om_arbeidsrett/article92496.zrm

http://www.jussbuss.no/files/File/gravidogfodsel.pdf

Med andre ord, samboeren din kan bli oppsagt av alle mulige grunner så lenge den er saklig. Å komme for sent gjentatte ganger er saklig uansett om man er gravid eller ikke. Prøv å få til en avtale med sjefen, snakk med sjefen om dette i alle fall. Eller enda bedre, snakk med en lege, det må vel være en ordning for dem som sliter med morgenkvalme ift. arbeidsgiver.

Jeg finner ikke noe på stående fot som sier at arbeidstaker har noen ekstra rettigheter ift. oppsigelse under graviditet (bortsett fra at man ikke kan begrunne en oppsigelse med graviditet).

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Men tror ikke du forsto det jeg mente :)

Hun kom kun for sent den ene dagen. Men hadde gitt beskjed. Og fortsatt fått advarsel.

Hun kommer ikke for sent etterpå.

Men bare det at hun fekk advarsel når sjefen visste grunnen er jo en grunn til mistanke for at dem vil bli kvitt na.

Lenke til kommentar

Jeg forsto hva du mente.

Ut i fra det du skriver så virker det veldig innlysende at sjefen vil bli kvitt samboeren din. Men så lenge sjefen kan finne en saklig grunn så har det ingen ting å si om hun er gravid. Derfor sier jeg at hun/dere må prøve å ta i fra henne alle de "saklige" grunnene.

I min verden er det slik at det ikke holder å si i fra at man kommer for sent og så er det greit. Men jeg ser jo årsaken til at samboeren din kom sent, da stiller jo saken seg annerledes. Men må nesten innrømme at jeg er usikker på hvordan dette egentlig er i forhold til lovverk. Jeg syns jo selv det høres sykt ut å gi noen en skriftlig advarsel første gangen man kommer "sent". Enda verre når årsaken er morgenkvalme under graviditet.

Derfor kan det være greit å snakke med en lege om dette, det kan jo hende han kan slå igjennom med en erklæring eller noe slikt. Det skal jo ikke være slik at man mister jobben pga. graviditeten.

Derfor: snakk med lege og fagforening (om hun er med i en). Ikke gi sjefen gleden ved å vinne, i alle fall ikke gi henne en billig serier.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...