Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan bli mer sosial?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bruker tre ting:

Felles interesser, assosiasjoner og aktiv lytting.

Nummer en er grei, finn eventuelle felles interesser/hobbyer/whatever og snakk i vei.

Nummer to kan vel best oppsummeres i setningen "sier du det? Det minner meg om ...". Kan drepe samtalen hvis du overdriver og/eller er en dårlig historieforteller.

Nummer tre er å følge opp på det du hører, type "Du, jeg traff på verdens mest pågående dame i går." Her kan du ta det i tre retninger:

Oppfølgingsspørsmål: "Jasså, hvem da?"

Assosiasjon: "Ja du, jeg traff på en sånn her i forrige uke. Sinnsykt hyper, og usannsynlig klåfingret. Jeg er sikker på det luktet parfyme av alt fra skjorte til skosåler da jeg kom hjem."

Oppfordring: "Jaha?"

Nummer fire: Øvelse, øvelse, øvelse. Pell deg ut, snakk med folk og vær bevisst på hva du driver med og hvor du vil. De sosiale evnene er som muskler, de blir sterkere med øvelse.

Fungerer utmerket i de fleste sammenhenger, selv om det kan bli litt tamt etter hvert hvis man ikke har noe eget å bidra med.

Lenke til kommentar

Vel hvis du går på skole så er jo det teamet en sikker vinner å åpne med, nøkkelen hvis du vil "klikke" med noen er at dere får en sånn samtale hvor dere bare skifter naturlig fra tema til tema. Men ja synes egentlig alltid det er greit å starte med skolen "Hvilken linje går du på a?" også eskalerer det gjerne der i fra, plutselig så snakker man om sommerferien og sommerminner og ender opp med å snakke om noe helt annet. Å spørre personen om ting er jo så klart greit i begynnelsen, men prøv å unngå sånn "intervju". Gjerne følge opp med dine egne meninger uten at personen du snakker med nødvendigvis må spør deg tilbake. Hvis H*N f.eks. sier "Ja, synes dette med lekser er så utrolig slitsomt" så kan du svare "Ja jeg også, haha, klare ALDRI å få gjort dem i tide liksom" etc, etc..

Ellers så er det jo bare å se ann situasjonen litt og stare en samtale ut i fra det. Og også, ikke tenk noe under samtalen, bare snakk og ha det gøy. Ikke tenk at du må "tilfredsstile" samtale partneren din og at det er din jobb at h*n har det hyggelig, det er jo så klart veldig fint om dere klikker og så klart vil man jo ha det hyggelig, men ikke gå "out of your way" for å gjøre personen glad. Dere er like mye verdt.

Lenke til kommentar

Var dig själv, slappna av, bara tala!

Ehuru dessa trenne anvisningar ej tilltalar dig, äro de ändock av högsta vikt i samspelet mellan folk. Ty är du icke dig själv, orolig eller tystlåten, så plägar den du talar med tröttna på dig.

Eh, hæh?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...