Gå til innhold

Valgtråden - Bergen

Anbefalte innlegg

Endelig var vi igang! Tenker jeg oppretter en tråd om valget i Bergen, for min del så er det ikke så interessant hva som skjer andre steder i landet.

Per i dag styrer Høyre og KRF byen med støtte fra FRP. De siste målingene viser at FRP og Høyre sammen vil etter all sannsynlighet kunne få flertall alene. AP er avhengig av å få støtte av SP, SV, Rødt og KRF dersom de er interessert i å komme i maktposisjon, det ser jeg på som heller tvilsomt. Forskjellene lokalt mellom partiene er større enn de er rikspolitisk.

En ting som slår meg med FRP er at deres representanter virker som seriøse i større grad enn andre lokal-FRP-politikere. Dette gjør at jeg tror vi unngår de store skandalene.

Hva tenker folk om valget? Vil de blå fortsatt styre, eller er det på tide med et skifte? Hvordan tror dere det går? Hvilke saker tror dere kommer til å avgjøre valgkampen i Bergen?

(Kommer til å oppdatere førsteposten når jeg kommer meg hjem fra jobb med mer nyttig informasjon).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Venstre er blant de små, mens SV har vært relativt stor (over 10 % tidligere). Det er AP, H og FrP som er de 3 store i Bergen. AP og H ligger vel rundt 20-25 % mens FrP ligger mellom 15-20 %. Hvordan det slår ut i år med etterspill etter Utøya og diverse vil tiden vise.

Lenke til kommentar

Eg har flytta til Bergen og stemmer for første gang ved kommune- og fylkestingsvalget her. Ved stortingsvalget stemmer eg arbeiderpartiet. Noken som veit om Ap Bergen fører lik politikk som Ap sentralt? Eventuelt noken med argument for/imot at eg også skal stemme ap også lokalt?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Ok nå har jeg lest meg gjennom partiene, og absolutt ingen appelerer til meg. Jeg hadde et lite håp om FRP, men de blir for ekstreme, og de bryr seg ikke om dyr.

Hjelp?

Mine viktige punkt:

-Dyrevelferd (inkluderer nei til pelsdyroppdrett)

-Lavere bilavgifter (f.eks bomring), ikke tale om at de skal ha rushtidsavgift!

-Lavere avgifter

-Mer penger til helse og omsorg

-Strengere krav til innvandring

Lenke til kommentar

Var innom FrP boden selv i går, og spurte dem hvorfor de ikke støttet en "legalisering av cannabis", i og med at de fokuserte strengt på frihet. Han nektet å snakke med meg, og snudde seg rett mot noen andre.

Likte heller høyre, de klarte faktisk å svare i alle fall.

Usikkert på om jeg kommer til å stemme FrP igjen når de ikke tar seg tid til å snakke med en velger.

Endret av Notelitten
Lenke til kommentar

Notteliten: UV er for å legalisering, og Venstre er for avkriminalisering (legalisering er nok bare et spørsmål om tid)

Jeg var ved UV boden også. Synd er uenig i det meste av den samfunnsøkonomiske og miljø politikken deres. De er definitivt høyt på listen over hvem jeg kunne tenkt å stemme på; så snart de får styrt moderpartiet litt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Monzilla: Ja, folk tenker for mye rikspolitisk, men jeg skjønner det også for når man stemmer på et parti så får de økt partistøtte og dermed hjelper man dem også i kampen om stortingsvalget om 2 år. I tilegg kan enkelte ting gjenspeile seg på lokalt nivå. For eksempel har Venstre en rimelig liberal ruspolitikk på lokalt nivå også hvor man ønsker bedre behandling, sprøyterom, etc. Man kan også jobbe for prøveprosjekter for forskjellige ordninger på lokalt nivå. Så helt irrelevant er det ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tja, mitt inntrykk er at vi har mange flinke lokalpolitikere i Bergen, da spesielt i Høyre. Flinke i den forstand at de greier å styre byen på en fornuftig og ansvarlig måte, ta tøffe valg, og få forståelse fra stemmerne på hvorfor disse valgene må tas.

FRP har vært flinke lokalt de også, problemet er at de har blitt for lite synlige.

Heldigvis for oss som tilhører høyrefløyen i byen er venstresiden direkte stusselig. SV har en relativt flink kar i Simen Willoghs, men en frontfigur i Oddny Meljeteig som skremmer vekk flere velgere enn hun greier å tiltrekke seg. Det er for mye vasing i luftbobler, for mange løsninger på verdensproblemer og for mye ideologi som gjør at SV har gjort et av sine dårligste valg på mange år. SP har ingenting i Bergen og gjøre, så det gleder meg at de sitter igjen med 1 representant i hele bystyret.

Byluftslisten og MDG har nok overrasket en del. Det jeg liker med byluftslisten er at de har en nøytral politisk profil, så lenge det hjelper mot byluften kan de samarbeide med stort sett hvem som helst. MDG er langt ute på venstresiden, og har nok stjålet SVs velgere.

Sentrumspartiene ligger på stedet hvil, hadde trodd at Venstre skulle få en del flere stemmer enn de fikk.

Det som slår meg etter valgkampen er at politikerne har gått ut opp og ned i mente med saker, mens bare en brøkdel av de har de en reell mulighet til å få gjort noe med lokalt. Eksempelvis forurensingen, vi snakker 50 år med mislykket byplanlegging. Det er naivt og næringsfiendlig å tro at det å strupe privatbilismen vil løse dette problemet, om noe så vil det bare få byen til å gå i stå. Før vi greier å få løst dette må vi få bygget ringvei øst (få trafikken vekk fra Danmarksplass), og bybanen må bygges i tunell ut til bydelene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...