marti9 Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Hei. Jeg har en to år gammel bærbar Packard Bell Easynote TJ61. Jeg kjøpte den med Windows Vista, og oppgraderte den til Windows 7 et halvt år senere (da valgte jeg "oppgrader" og ikke "Clean Install"). Etterhvert som tiden går merkerjeg at den begynner å bli litt treig i visse deler av maskineriet og jeg har derfor planer om å formatere den. Jeg hadde lignende planer rundt jul, men da installerte jeg bare Windows 7 på nytt. Nå til problemstillingen: Jeg har "Windows 7 Upgrade Kit" som jeg brukte når jeg skulle oppgradere fra Vista til Windows 7. Ellers er alt jeg har 3 Recovery DVD-er fra første oppstart av PC-en. Sist jeg "formaterte"(rundt jul, som sagt) brukte jeg bare "Windows 7 Upgrade Kit", men tror ikke at dette blir det samme som å formatere. Derfor lurer jeg på om jeg først skal formatere og først installere Windows Vista, for så å oppgradere og velge "Clean Install" denne gangen. Jeg må også legge til at jeg fant et par interessante filer for nedlasting i sted. Vista Recovery Disc og Windows 7 Recovery Disc. Da blir spørsmålet mitt: Er dette noe jeg heller bør bruke? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 (endret) Det beste er en clean install av Windows 7. Det heter forøvrig ikke formatering når man reinnstallerer, formatering er bare et verktøy som skriver over disken med et nytt filsystem. Edit: Det er heller ikke nødvendig å formatere disken for å få inn en ny kopi av operativsystemet. Du kan bare innstallere over den gamle innstallasjonen, da sletter du ikke andre data enn Windows filene. Endret 17. august 2011 av vidarkri Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Hei. Jeg har en to år gammel bærbar Packard Bell Easynote TJ61. Jeg kjøpte den med Windows Vista, og oppgraderte den til Windows 7 et halvt år senere (da valgte jeg "oppgrader" og ikke "Clean Install"). Etterhvert som tiden går merkerjeg at den begynner å bli litt treig i visse deler av maskineriet og jeg har derfor planer om å formatere den. Jeg hadde lignende planer rundt jul, men da installerte jeg bare Windows 7 på nytt. Nå til problemstillingen: Jeg har "Windows 7 Upgrade Kit" som jeg brukte når jeg skulle oppgradere fra Vista til Windows 7. Ellers er alt jeg har 3 Recovery DVD-er fra første oppstart av PC-en. Sist jeg "formaterte"(rundt jul, som sagt) brukte jeg bare "Windows 7 Upgrade Kit", men tror ikke at dette blir det samme som å formatere. Derfor lurer jeg på om jeg først skal formatere og først installere Windows Vista, for så å oppgradere og velge "Clean Install" denne gangen. Jeg må også legge til at jeg fant et par interessante filer for nedlasting i sted. Vista Recovery Disc og Windows 7 Recovery Disc. Da blir spørsmålet mitt: Er dette noe jeg heller bør bruke? Du kan ikke installere Windows med de Recovery-disc'ene .... De er kun for å reparere ting. (De samme recovery-funksjonene finnes forøvrig på vanlige Windows-DVD'er.) Formatering av en diskpartisjon er å initialisere partisjonens filstruktur slik at det ser ut som om det ikke er noen filer der. Installering av et OS er å fylle partisjonen med et innhold som kan starte opp og holde seg selv gående. (Litt flåsete sagt.) Mange sier "formatere" når de mener "installere". Hvis OS'et har blitt tregt er det "installere" man trenger å gjøre. Det går fint an å installere Windows uten å formatere disken først, men da kan det lønne seg å kjøre en disk-defragmentering etter at installeringen er ferdig. Jeg antar at ditt "Upgrade Kit" kom fra Packard Bell (eller ble formidlet av dem) fordi du hadde kjøpt en PC med Vista like før Windows 7 ble lansert? Spørsmålet er om dette Kit'et vil kunne brukes til å installere Windows på en nyformatert disk, eller om det krever at en versjon av Windows er installert på disken fra før. Etter min erfaring bør du kunne bruke ditt Upgrade Kit på ditt nåværende system, og velge Clean Install når du blir spurt om hva slags upgrade du ønsker. Alle filer fra ditt nåværende system vil da bli plassert i egen mappe (som du kan gjøre hva du vil med etterpå), og ditt nye system vil være klar til bruk. Du må selvsagt ha plass på disken. Hvis du søker på "install Windows 7 from upgrade media" vil du finne flere 'metoder' for å installere på en blank, nyformatert disk, men jeg vet ikke om ditt "Upgrade Kit" er det samme som de "upgrade media" som ellers er å få kjøpt. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Er mange som sliter med begrepet 'formatere'. Formatering er når man sletter filsystemet på disken. Man ender da opp med en tom disk. Men når man bruker begrepet 'formatering' om hele prosessen med å reinstallere Windows, så kan det bli litt forvirrende. Clean install betyr at man har en tom disk. Ergo er det helt formålsløst å installere Vista først. Om llisensen din på Win7 er for oppgradering så kan du fremdeles gjøre 'clean install', men det er en prosedyre som må følges. Info finner du i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1165239 Lenke til kommentar
marti9 Skrevet 17. august 2011 Forfatter Del Skrevet 17. august 2011 Takker for svar Bare for å ha det sagt: Formålet med denne prosessen jeg nå vil ha PC-en gjennom er at alle filer skal fjernes og at PC-en skal bli slik som ved første oppstart. Lenke til kommentar
marti9 Skrevet 17. august 2011 Forfatter Del Skrevet 17. august 2011 (endret) Er mange som sliter med begrepet 'formatere'. Formatering er når man sletter filsystemet på disken. Man ender da opp med en tom disk. Men når man bruker begrepet 'formatering' om hele prosessen med å reinstallere Windows, så kan det bli litt forvirrende. Clean install betyr at man har en tom disk. Ergo er det helt formålsløst å installere Vista først. Om llisensen din på Win7 er for oppgradering så kan du fremdeles gjøre 'clean install', men det er en prosedyre som må følges. Info finner du i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1165239 Leste litt i tråden du linket til, og kom til slutt fram til denne siden. Det er vel denne metoden jeg må bruke, eller? Edit: Tenkte jeg skulle sjekke ut "Oppgraderingssettet". Det inneholder to DVD-er, og i følge et papir som følger med skal jeg først sette inn DVD merket "Packard Bell Upgrade DVD" og la den klargjøre installasjonen. Andre steg er å sette inn en "Windows 7 DVD" som skal installere Windows. Til slutt skal den første jeg satte inn i ilden igjen for å installere drivere etc. Jeg begynte med å sette inn den første DVD-en, men vinduet som da kom opp var følgende (vedlegg). Er det noen som vet hva dette skal bety og hva jeg skal gjøre for å fortsette? Skal jeg heller hoppe over 1. steg og gå rett på det 2.? Endret 17. august 2011 av marti9 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Jeg begynte med å sette inn den første DVD-en, men vinduet som da kom opp var følgende (vedlegg). Er det noen som vet hva dette skal bety og hva jeg skal gjøre for å fortsette? Skal jeg heller hoppe over 1. steg og gå rett på det 2.? Det betyr nok bare at programmet på DVD'en har oppdaget at Step 1 og 2 allerede er utført - noe som jo faktisk stemmer. Jeg ville ha prøvd Step 2 - prøv om det går an å boote fra denne DVD'en slik det går an med vanlige Upgrade-DVD'er. Hvis det funker, velg en Clean Install. Din gamle Windows-installasjon blir da 'parkert' i en egen mappe som du kan slette etterpå (dersom det ikke er noe der du trenger, da.) Hvis det ikke går an å boote fra Windows-DVD'en din - en begrensning som Packard Bell i så fall har lagt inn -, så er det nest beste forslaget å starte det programmet som ligger på den og starte installasjonen av Windows mens du fortsatt kjører din gamle installasjon. Der bør du også få valget om 'Clean Install'. Deretter er alt som om du hadde bootet fra DVD'en. Et alternativ er å låne en Windows-DVD fra noen andre. Du må ha samme versjon som din Win7 Product Key gjelder for, men så lenge det er din Product Key du bruker, så er det greit. Lenke til kommentar
marti9 Skrevet 18. august 2011 Forfatter Del Skrevet 18. august 2011 (endret) Takk for svar Er ikke hjemme idag, men skal prøve å hoppe over steg 1 Jeg skjønte ikke helt hva du mente i tredje avsnitt. Kan du forklare dette litt tydeligere? EDIT: Da var PC-en formatert jeg satte inn DVD 2 og alt gikk som smurt. Tusen takk for all hjelp Endret 19. august 2011 av marti9 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Takk for svar Er ikke hjemme idag, men skal prøve å hoppe over steg 1 Jeg skjønte ikke helt hva du mente i tredje avsnitt. Kan du forklare dette litt tydeligere? Jeg mener at du da starter opp Windows på vanlig måte, og så setter inn Windows-DVD'en og kjører det programmet som ligger på DVD'en. Hvis jeg ikke tar feil var det slik du installerte Windows 7 forrige gang. (?) Hvis du valgte 'Clean Install' den gangen, så er det faktisk det samme jeg foreslår nå. Da får du en 'ren Windows 7-installasjon', selv om det blir liggende andre filer igjen på disken. Så da du får vurdere om det er verdt umaken å reinstallere Windows. Andre ting som kan gjøres for å 'speede' opp en Windows-PC er å defragmentere disken. Auslogics Disk Defrag gjør en bedre jobb en Windows' innebygde verktøy, og prisen er lav (=null). 'Black Viper' har også en oversikt som viser hvilke 'services' i Windows du kan slå av - så bruker i hvert fall ikke de opp verdifulle systemressurser. Andre verktøy som CrapCleaner (nå: CCleaner) kan også brukes til å bli kvitt ting som bare ligger der og tar opp plass, og det kan også være en idé å sjekke om man like gjerne kan avinstallere en del av det man har rukket å installere i løpet av et halvt års tid ... Lenke til kommentar
marti9 Skrevet 19. august 2011 Forfatter Del Skrevet 19. august 2011 Som sagt, er Windows 7 nå installert på nytt. Satte bare inn disken og valgte "Clean install" Når det gjelder vedlikehold av PC-en, har jeg ingen problemer. Avinstallerer alt jeg ikke trenger jamt og trutt, kjører CCleaner hver uke, og tar en defragmentering hver 2/3 måned. I grunnen var i PC-en treig, men ville se om jeg kunne få den raskere ved å installere alt på nytt, og jeg merker en liten forskjell. Så takk for all hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå