Erlend_85 Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Hei, jeg har blitt sagt opp på jobben min og trenger sykemelding. Pga skader og at jeg ikke vil tilbake på jobben av diverse grunner vil jeg gjerne sykemeldes hele oppsigelsestiden. Men kan jeg gjøre dette når jeg har blitt sagt opp eller bare når man sier opp selv? Lenke til kommentar
Nie Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Er du syk kan du få en sykemeldig uavhengig av hvem som sa opp. Men om hovedgrunnen din er "vil ikke" vil jeg si lykke til med å få tak i den sykemeldingen. Lenke til kommentar
Erlend_85 Skrevet 17. august 2011 Forfatter Del Skrevet 17. august 2011 Er du syk kan du få en sykemeldig uavhengig av hvem som sa opp. Men om hovedgrunnen din er "vil ikke" vil jeg si lykke til med å få tak i den sykemeldingen. Er ikke viljen jeg har vondt i nei, og prøver faktisk ikke å snike meg til noe. Men så jeg har forstått det riktig så kan jeg få 3 mnd sykemelding og sykepenger fra nav mens jeg kommer meg og finner annen jobb eller annet? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Men så jeg har forstått det riktig så kan jeg få 3 mnd sykemelding og sykepenger fra nav mens jeg kommer meg og finner annen jobb eller annet? Da har du misforstått noe. Det er opptil legen å vurdere sykemeldingsperioden din. Dessuten er det vanlig med en eller max to ukers sykemelding om gangen, da må man til legen igjen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Det er riktig at man kan få 12 ukers sykepenger ved det som heter friskmelding til arbeidsformidling etter folketrygdloven § 8-5. Men det krever at det faktisk er grunnlag for sykemelding, "vil ikke tilbake på jobben" er ikke et slikt. Vilkårene er at du har meldt deg som arbeidssøker på nav.no og at arbeidsforholdet er opphørt på lovlig måte etter arbeidsmiljøloven (en ulovlig oppsigelse vil dermed ikke utløse grunnlag for sykepenger etter denne bestemmelsen - da må du være sykemeldt på ordinært grunnlag). Lenke til kommentar
Erlend_85 Skrevet 17. august 2011 Forfatter Del Skrevet 17. august 2011 Det er riktig at man kan få 12 ukers sykepenger ved det som heter friskmelding til arbeidsformidling etter folketrygdloven § 8-5. Men det krever at det faktisk er grunnlag for sykemelding, "vil ikke tilbake på jobben" er ikke et slikt. Vilkårene er at du har meldt deg som arbeidssøker på nav.no og at arbeidsforholdet er opphørt på lovlig måte etter arbeidsmiljøloven (en ulovlig oppsigelse vil dermed ikke utløse grunnlag for sykepenger etter denne bestemmelsen - da må du være sykemeldt på ordinært grunnlag). Var dette jeg tenkte på ja, husket ikke hva det het. Og igjen, det er et grunnlag for det, er ikke svekling eller giddalaus. Takk for hjelp Lenke til kommentar
Erlend_85 Skrevet 17. august 2011 Forfatter Del Skrevet 17. august 2011 Det er riktig at man kan få 12 ukers sykepenger ved det som heter friskmelding til arbeidsformidling etter folketrygdloven § 8-5. Men det krever at det faktisk er grunnlag for sykemelding, "vil ikke tilbake på jobben" er ikke et slikt. Vilkårene er at du har meldt deg som arbeidssøker på nav.no og at arbeidsforholdet er opphørt på lovlig måte etter arbeidsmiljøloven (en ulovlig oppsigelse vil dermed ikke utløse grunnlag for sykepenger etter denne bestemmelsen - da må du være sykemeldt på ordinært grunnlag). Var dette jeg tenkte på ja, husket ikke hva det het. Og igjen, det er et grunnlag for det, er ikke svekling eller giddalaus. Takk for hjelp Og dette er det grunnlag til å få når jeg ble oppsagt og ikke sier opp selv også? Var egentlig dette jeg lurte på? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Det er ikke et spørsmål om du ble oppsagt eller sier opp selv, så lenge oppsigelsen er i tråd med arbeidsmiljøloven. (Merk for øvrig at dersom du kan bebreides oppsigelsen vil du bli ilagt forlenget ventetid hvis du søker dagpenger.) Lenke til kommentar
Erlend_85 Skrevet 17. august 2011 Forfatter Del Skrevet 17. august 2011 Hva om jeg får tilbud om å bli fritatt fra arbeidsplikten i oppsigelsestiden. Vil jeg da få lønn som vanlig i oppsigelsestiden? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Dersom du blir fritatt for arbeidsplikten men får full lønn har du ikke noe inntektstap under sykdom og du vil derfor ikke fylle vilkårene for å få sykepenger, jfr. folketrygdloven § 8-3. Lenke til kommentar
Erlend_85 Skrevet 17. august 2011 Forfatter Del Skrevet 17. august 2011 Dersom du blir fritatt for arbeidsplikten men får full lønn har du ikke noe inntektstap under sykdom og du vil derfor ikke fylle vilkårene for å få sykepenger, jfr. folketrygdloven § 8-3. Ja, det er klart. Men lurte på om jeg da i det hele tatt vil få vanlig lønn i de 3 månedene opsigelsestiden løper. Har ikke hørt noe om det, men det står i oppsigelsen at jeg kan få bli fritatt fra arbeidsplikten. Er vel sikkert fordi det ikke er all verdens arbeid for tiden her Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Du har krav på lønn i oppsigelsestiden. Ditt krav på lønn er uavhengig av arbeidsgivers krav på arbeid - arbeidsgiver kan derfor frita deg for arbeidsplikten, men kan ikke frita seg selv for lønnsplikten uten ditt samtykke. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 En post til oppmuntring/oppfording til straffbar handling fjernet. Admin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå