Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Men skyldes det i hovedsak pikseltallet eller sensorstørrelsen?

Begge deler - på hver sin måte. Men - har blitt såpass glad i pikseltallet til at det hadde vært nedtur å gå til en 8Mpx sensor med samme størrelse. Det er digg å kunne croppe inn og allikevel få enormt med smådetaljer på et bilde som er fullt brukbart i 100% crop. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og da en brikke som er bygd for b/w :dribble:

En brikke som er bygd både for b/w og Bayer - med mulighet til å sende inn huset til service for å bytte filter - mellom b/w med IR/UV-filter, b/w uten IR/UV-filter, Bayerfilter med "vanlig" IR/UV-filter, Bayerfilter spesialkonstruert for IR, og Bayerfilter spesialkonstruert for UV.

Men drømmer jeg.. ;)

Lenke til kommentar

Hva med et bayerfilter bestående av smarte dikromatiske flytende krystaller som kan slåes av og på etter behov? :dribble:

Sutekh: Håper også de har fått til å lage skikkelig effektiv 2x2 binning så du får D4s og D4x i samme hus. :dribble:

Jeg ser ikke så mørkt på utsikten for seriebildehastighet etter å ha lest intervju med en av sjefsutviklerne bak Nikon 1-serien og dens prosessorkapasitet og utlesingshastighet. En mulig nyvinning kan være at den tradisjonelle bufferen byttes ut med en rask SSD (128 GB?) for å kunne holde tempo med sensoren og prosessoren uten å fylle bufferen på et blunk. SSD er en ting Nikon kan bruke for å skape et markant skille mellom D4 og D800. Ram i store nok mengder ville nok blitt i overkant dyrt.

En ting til jeg kom på er at 4k video kan være aktuelt å inføre med D4. Der kan f.eks D800 strupes til full HD ved hjelp av buffer og prosessor for å skape ytterligere produktskille. Sony har nok også stor interesse av 4k video i sine fullformatkamera så det er en egenskap jeg regner med den nye brikken får mulighet til.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

nedtur å gå til en 8Mpx sensor med samme størrelse. Det er digg å kunne croppe inn og allikevel få enormt med smådetaljer på et bilde som er fullt brukbart i 100% crop. :)

For oss med 6Mpx sensor, så cropper vi med objektiv bytte :tease:

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...