Trondster Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Men skyldes det i hovedsak pikseltallet eller sensorstørrelsen? Begge deler - på hver sin måte. Men - har blitt såpass glad i pikseltallet til at det hadde vært nedtur å gå til en 8Mpx sensor med samme størrelse. Det er digg å kunne croppe inn og allikevel få enormt med smådetaljer på et bilde som er fullt brukbart i 100% crop. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 et bilde som er fullt brukbart i 100% crop Og da en brikke som er bygd for b/w Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Og da en brikke som er bygd for b/w En brikke som er bygd både for b/w og Bayer - med mulighet til å sende inn huset til service for å bytte filter - mellom b/w med IR/UV-filter, b/w uten IR/UV-filter, Bayerfilter med "vanlig" IR/UV-filter, Bayerfilter spesialkonstruert for IR, og Bayerfilter spesialkonstruert for UV. Men nå drømmer jeg.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Hva med et bayerfilter bestående av smarte dikromatiske flytende krystaller som kan slåes av og på etter behov? Sutekh: Håper også de har fått til å lage skikkelig effektiv 2x2 binning så du får D4s og D4x i samme hus. Jeg ser ikke så mørkt på utsikten for seriebildehastighet etter å ha lest intervju med en av sjefsutviklerne bak Nikon 1-serien og dens prosessorkapasitet og utlesingshastighet. En mulig nyvinning kan være at den tradisjonelle bufferen byttes ut med en rask SSD (128 GB?) for å kunne holde tempo med sensoren og prosessoren uten å fylle bufferen på et blunk. SSD er en ting Nikon kan bruke for å skape et markant skille mellom D4 og D800. Ram i store nok mengder ville nok blitt i overkant dyrt. En ting til jeg kom på er at 4k video kan være aktuelt å inføre med D4. Der kan f.eks D800 strupes til full HD ved hjelp av buffer og prosessor for å skape ytterligere produktskille. Sony har nok også stor interesse av 4k video i sine fullformatkamera så det er en egenskap jeg regner med den nye brikken får mulighet til. Endret 13. oktober 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Bilder, ikke grafer. BLASFEMI!! 3 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 BLASFEMI!! Unnskyld - forenklede tallscores for hele sensoren, mener jeg - kun basert på laveste ISO, og for all del uten å vise hva sammenligningsgrunnlaget var. Sorry - mea culpa - du har selvfølgelig helt rett. 2 Lenke til kommentar
Epp Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) nedtur å gå til en 8Mpx sensor med samme størrelse. Det er digg å kunne croppe inn og allikevel få enormt med smådetaljer på et bilde som er fullt brukbart i 100% crop. For oss med 6Mpx sensor, så cropper vi med objektiv bytte Endret 13. oktober 2011 av Epp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå