Epp Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Fantastisk å kunne sette på et filter foran objektivet som filtrerer vekk synlig lys, og så fjerne uv og/eller ir-filteret for å få kun det. Da kan du bruke ganske normale lukkertider... Og hvis du kan fjerne det / sette det tilbake enkelt , f.eks som ND8 filteret i X100, så trenger du ikke et eget kamerahus til uv/ir-foto. Ville vært nais Jo, men for å ta bilder av synlig lys, som jeg regner med man ville gjort 90% av tiden, så ville en da måtte ha UV/IR filter på objektivet? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Jo, men for å ta bilder av synlig lys, som jeg regner med man ville gjort 90% av tiden, så ville en da måtte ha UV/IR filter på objektivet? Ikke hvis det er enkelt å fjerne/sett tilbake det innebygde filteret. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Jo, men for å ta bilder av synlig lys, som jeg regner med man ville gjort 90% av tiden, så ville en da måtte ha UV/IR filter på objektivet? Ikke hvis det er enkelt å fjerne/sett tilbake det innebygde filteret. Skulle likt å visst hvordan de takler støv med et slikt system Jeg syns det er mer interessant med en sort-hvitt optimalisert sensor http://nikonrumors.com/2011/02/26/nikon-d800-rumors.aspx/ Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Av nysjerrighet så lurer jeg på hva det er med D800 du ikke vil ha i forhold til D700?Pikseltallet. Se på speccen, så skjønner du hva jeg mener. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Av nysjerrighet så lurer jeg på hva det er med D800 du ikke vil ha i forhold til D700?Pikseltallet. Se på speccen, så skjønner du hva jeg mener. Oh! 36Mpx! Får håpe de har fått til pixel/photosite binning... Lenke til kommentar
kaian Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Jeg syns det er mer interessant med en sort-hvitt optimalisert sensor Me too! (Men helst i et mye mindre ff kamera) Endret 13. oktober 2011 av kaian Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Oh! 36Mpx! Får håpe de har fått til pixel/photosite binning... Piskelstørrelsen vil ikke være så veldig mye mindre enn den til D7000. Så jeg tror ytelsen vil være topp opp til ISO 800, levelig på 1600 og ISO 3200 kan brukes i krietilfeller. 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Piskelstørrelsen vil ikke være så veldig mye mindre enn den til D7000. Så jeg tror ytelsen vil være topp opp til ISO 800, levelig på 1600 og ISO 3200 kan brukes i krietilfeller. ..Og det er hvis du skal bruke 36Mpx i 100%! Skal du skalere ned skulle det i teorien bli like god ytelse som D700.. Det gjør ingen ting om det er "ekstra" piksler hvis du uansett skal skalere ned. 2 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Slik jeg ser det vil D800 aldri kunne leve opp til D700'ens høy ISO ytelse! Hvis ikke Nikon har kommet veeeldig langt i sensorteknologien siden sist... Jeg bruker FX av to grunner: Høy ISO ytelsen, og for å få den vidvinkelen jeg betaler for i f.eks. en 14-24mm, en knøttliten 20mm, osv. Men jeg setter pris på et så lite og lett kamera som mulig! (Noen som "vet" størrelsen og vekten på D800?) Så med mindre D800 er mindre/lettere, og/eller bedre på høy ISO, kommer ikke jeg til å "oppgradere". (36 Megapixel ser jeg iallefall ikke behov for) I tillegg er jo skuddtakten høyere på min D700 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Slik jeg ser det vil D800 aldri kunne leve opp til D700'ens høy ISO ytelse! Per piksel? Nei. Nedskalert? Det tror jeg, i alle fall. Med markant mer dynamikk på lav ISO. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 ..Og det er hvis du skal bruke 36Mpx i 100%! Skal du skalere ned skulle det i teorien bli like god ytelse som D700.. Det gjør ingen ting om det er "ekstra" piksler hvis du uansett skal skalere ned. Det spørs på hvilken del av støyen du ser på. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Det spørs på hvilken del av støyen du ser på. "Om støyen ser plagsom ut." Om det er kromastøy, luminansstøy, bayer-indusert støy eller hva pokker bryr meg midt i ryggen - jeg kikker på om jeg synes sluttresultatet ser støyete ut eller ikke - om det er mye detaljer eller ikke, og om støyen er plagsom eller ikke. Bilder, ikke grafer. Endret 13. oktober 2011 av Trondster Lenke til kommentar
ozone Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Per piksel? Nei. Nedskalert? Det tror jeg, i alle fall. Med markant mer dynamikk på lav ISO. Nå er ikke dette mitt fagfelt! Men jeg vil umiddelbart tro at et 3 ganger så stort photo-site vil gi et mye renere signal til bildeprosessoren. En nedskalering vil vel bare interpolere en verdi mellom flere photo-sites (som riktignok burde maskere en del støy hvis støyverdiene i den enkelte pixel drar i hver sin retning), men jeg har vanskelig for å tro at resultatet vil bli bedre enn et i utgangspunktet renere signal fra D700'ens "gigantiske" photo-sites! Men ny teknologi utvikles hele tiden; både bedre sensorer og teknologier for sammenslåing av piksler; så det blir spennende å se! Hadde vært artig om du har rett Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) "Om støyen ser plagsom ut." Om det er kromastøy, luminansstøy, bayer-indusert støy eller hva pokker bryr meg midt i ryggen - jeg kikker på om jeg synes sluttresultatet ser støyete ut eller ikke - om det er mye detaljer eller ikke, og om støyen er plagsom eller ikke. Bilder, ikke grafer. Jeg refererte strengt tatt til ingen av delene (eller alle, om du vil). Jeg trodde etterhvert jeg hadde snakket nok om det her til at gamle ringrever som deg hadde fått med seg at jeg snakker om fotonstøy vs. sensorstøy. I praksis hva som er dominerende i mellomtoner vs. skyggepartier. Og på sensorstøy, så er større fotosites og større kretsbaner en fordel. Mindre fotosites gir mer sensorstøy, selv om du skalerer ned. EDIT: Så jo, det gjør noe at det er "ekstra" piksler. Og for min del, så har ikke de ekstra pikslene noen nytteverdi heller. Eneste jeg får ut av 36 Mp vs. 12 Mp til mitt bruk er at harddisken min fylles opp fortere og jeg må kaste bort mer tid på å tvinne tommeltotter mens Lightroom jobber med å vise alle endringene jeg gjør på en fil. Endret 13. oktober 2011 av Sutekh Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Men igjen, det er enda ikke lansert, allikevel løper folk rundt som hodeløse kyllinger "for dette var jo ikke det de ville ha!".Med tanke på hvor sterke rykter som har lekket fra både Nikon og Sony om sensoren, så vil jeg påstå jeg kan si ganske trygt at nei, det er ikke dette jeg vil ha. Selv om kameraet ikke er offisielt lansert ennå. Ikke vær så sikker på at mange megapiksler betyr dårlig ytelse. For alt vi vet kan den nye 36 MP sensoren overgå D3s sensoren selv på høy ISO ytelse (skalert til sammenlignbar oppløsning selvsagt). Sony har jo hatt ganske stor framgang på det området siden D700/D3-serien ble lansert til tross for flere MP. En annen ting er mye bedre lav ISO ytelse hvis det skulle interessere deg. Fantastisk å kunne sette på et filter foran objektivet som filtrerer vekk synlig lys, og så fjerne uv og/eller ir-filteret for å få kun det. Da kan du bruke ganske normale lukkertider... Og hvis du kan fjerne det / sette det tilbake enkelt , f.eks som ND8 filteret i X100, så trenger du ikke et eget kamerahus til uv/ir-foto. Ville vært nais Personlig hadde jeg ønsket et ok utvalg av filter innebygget i huset, rett forran eller bak lukkeren. UV, IR og ND. Filter med mekanisme for å skyve inn eller ut av lysbanen, og med vinkel i forhold til lysbanen slik at man reduserer reflekser. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Ikke vær så sikker på at mange megapiksler betyr dårlig ytelse. For alt vi vet kan den nye 36 MP sensoren overgå D3s sensoren selv på høy ISO ytelse (skalert til sammenlignbar oppløsning selvsagt). Sony har jo hatt ganske stor framgang på det området siden D700/D3-serien ble lansert til tross for flere MP. En annen ting er mye bedre lav ISO ytelse hvis det skulle interessere deg.Tja. Dårligere ytelse på noen områder vet vi jo at det betyr (vel, gitt at ryktene stemmer). Seriebildehastigheten er et eksempel. ISO-ytelse og skalering har jeg kommentert senere i tråden, men de kunne like godt brukt den samme teknologiske forbedringen til å bygge en bedre sensor i 12-15 Mp-området. Jeg tror det beste vi kan håpe på er noe som (med nedskalering) gir noenlunde samme ISO-ytelse i mellomtonene, dårligere i skyggepartiene og muligens D3x-nivå dynamikk på lav iso. Og hvis sluttresultatet allikevel blir det samme, så vil i hvert fall jeg personlig heller jobbe med 12 Mp råfiler som jeg skalerer ned til 6 Mp for publisering på smugmug enn 36 Mp-råfiler som jeg skalerer ned til 6 Mp for publisering på smugmug. Kall meg rar, men jeg ser ikke helt hva jeg får ut av den økte mengden av data som jeg allikevel ikke benytter. Hvis jeg noensinne får en intens trang til å skrive ut landskapsbilder i 3x2 meter og tapetsere stuen med dem, så skal jeg revurdere mitt ståsted. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 I nesten alle tilfeller når du trenger høyre oppløsning enn D700 så går det greit å ta et panoramabilde. Det er bedre å gjøre litt ekstra arbeid en sjelden gang enn å ha ekstra arbeid hver gang. Jeg satser på at før jeg trenger noe bedre enn D700 (som allerede er bedre enn noen skjermer eller printere) så er PCer blitt 4-5 ganger raskere og prisen på lagringsplass har sunket til en brøkdel. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Når ble trenger relevant? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Har selv blitt veldig glad i detaljene fra en 21Mpx 5DmkII, selv om jeg før hadde det helt glimrende med en 8Mpx 20D.. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Har selv blitt veldig glad i detaljene fra en 21Mpx 5DmkII, selv om jeg før hadde det helt glimrende med en 8Mpx 20D.. Men skyldes det i hovedsak pikseltallet eller sensorstørrelsen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå