Gå til innhold

Komprimering av AVI-fil [løst]

Anbefalte innlegg

Jeg er helt fersk på video-området, men har nå tatt en 4 minutter video med mitt speilreflekskamera.

Den vil jeg sende på e-post til en venn, men filen er for stor til å kunne sendes som vedlegg.

Tok først en film i HD 720p, men den ble ca 1 GB. Gjorde deretter nytt opptak i SD (640 x 480), men filmen er fortsatt ca 500 MB. Jeg har ikke mulighet med kameraet for å gjøre opptak i mindre oppløsning, (og ønsker det egentlig vel heller ikke), og jeg kan heller ikke ta opp med lavere frame rate enn 30 f/s.

Jeg brukt Linux programmet Avidemux til å klippe vekk så mye unødvendig som mulig, men har problemer med å identifisere hva slag andre innstillinger jeg kan gjøre for å få fram en mindre versjon av filen. (Den inneholder ikke raske bevegelser, så det burde ikke være noe problem å redusere frame rate, men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg får det til.) Jeg har også liten kunnskap om andre former for kompresjonsmuligheter.

Ut fra det jeg ellers har sett av videoer burde en 4 minutters film som fortsatt har god kvalitet på bildene, vel ikke behøve å være større enn ca 15 MB.

Takknemlig for litt hjelp her.

Endret av Akelbee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En fire minutter lang video blir lett veldig stor hvis det skal være særlig kvalitet.

Kikk på DivX for et forslag effektiv komprimering, eller ganske enkelt last opp til Youtube som en "privat" video som ikke kan søkes opp - så kan du enkelt sende link til den.

Takk for svar!

Jeg valgte alternativene

Video: MPEG-4 ASP (lavc) - DIVX i stedet for MJPG

Audio: MP3 i stedet for PCM

Lydsporet ble dermed redusert fra 41 MB til 4 MB, og hele filen totalt ble redusert fra 545 MB til 22 MB, som jo er noe ganske annet og håndterlig noe. Og kvaliteten er helt grei nok den, selv om størrelsen altså er redusert til 4 % av den opprinnelige størrelsen.

Endret av Akelbee
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er alltid fint å kunne litt om komprimering. Men neste gang du skal sende store filer som epost, vil jeg anbefale wetransfer.com

Her kan du sende filer opp til 2 GB via e-post. (det som egentlig skjer er at du laster filen opp til en server, og mottakeren får en link som han/hun kan laste ned filen med.

Jeg liker generelt ikke å få komprimerte filmer. Generelt sett: jo høyere oppløsning, jo bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...