Gå til innhold

Microsoft fyrer opp Windows 8-bålet

Anbefalte innlegg

Det er alltid stor ståhei når MS lanserer et nytt windows produkt. Det er ikke uvanelig med et år med hype og lovnader om ditt og datt.

Jeg synes det er merkelig at ingen stiller spørsmålstegn ved hva vi betaler for.

Hvis oprativsystemet MS lanserte sist, windows 7 kun holder et par år, så virker det på meg som om MS har levert et dårlig produkt i utgangspunktet.

Jeg skjønner at ny teknologi kommer fortløpende, men for en stor aktør som MS, så burde ikke det være noen nyhet og det må da kunne gå ann å legge opp oprativsystemet på en slik måte at det går ann å oppdatere de delene som er utdaterte.

Selvsagt kunne de ha patchet windows 7 opp til windows 8.. men hvor skal da nye penger komme fra? Jeg stiller spørsmålstegn ved hva du mener skal finansere videre utvikling? Du får årevis med gratis patching, dette koster microsoft en formue. Når ny funksjonalitet skal utvikles og selskapet holde seg flytende så trenger de jo tilskudd av cash.. De fleste softwareselskaper krever årlige lisenspenger for at du skal få tilgang til nye patcher, det gjør ikke microsoft.

Det er ingen som nekter deg å fortsette å bruke windows 7 som du har betalt for, den blir ikke utdatert selv om w8 kommer. WIndows Xp er over 10 år gammelt og det fungerer jo fremdeles til det meste, jeg vil si at det er god valuta for den tusenlappen XP lisensen kostet for 10 år siden..

Hva med en modell der sikkerhetsoppdateringer og de nødvendige tingene som skal til for at OSet skal virke er med i prisen, men ny funskjonalitet/options er noe kundene kan velge å betale for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns synd på de som fortsatt bruker windows XP. Windows 7 er mye bedre på alt i forhold til driverinstallasjon og brukervennlighet. Hater så intenst at XP mangler en søk funksjon. Jeg bruke vista store deler før W7 på grunn av dette.

W8 blir vel bare en enda bedre forbedring av hvordan systemet i W7 fungerer. Enda raskere indeksering og enda bedre driver kontroll.

Lenke til kommentar

Fenixen: jeg synes du var litt søt nå... «Selvsagt kunne de ha patchet windows 7 opp til windows 8.. men hvor skal da nye penger komme fra? Jeg stiller spørsmålstegn ved hva du mener skal finansere videre utvikling? Du får årevis med gratis patching, dette koster microsoft en formue.»

Ja, for Microsoft går rundt til folk og patcher maskin for maskin, ikke sant? Det er litt arbeid med å utvikle en patch, naturligvis, men når en patch er laget, så er den laget. Om det er en million brukere som benytter den, eller om det er fem hundre millioner, spiller ikke så voldsomt stor rolle. Den må distribueres og det krever litt serverkraft og båndbredde, men ellers er det ikke mye som skal til. Det er jo tross alt ikke sånn at de hjelper deg med å utføre arbeidet.

Og du sier at Microsoft patcher gratis? Det er jo bare ikke sant. For det første har du betalt for produktet, inkludert sikkerhetsoppdateringer i x antall år. For det andre er det kunder som betaler ekstra for sikkerhetsoppdateringer utover supporttiden, som for eksempel med Windows XP. Hvis det er noen som betaler for det, så er det ikke gratis.

Derimot har de fjernet støtten fra alle privatkunder, selvom patchene fremdeles blir laget og som sagt, allerede betalt for. Grunnen til at de skrur av sikkerheten for privatpersoner, er selvsagt at de skal ha valget mellom å kjøpe et nytt produkt eller å leve i konstant usikkerhet og frykt.

Men det er greit nok det. Det er Microsofts forretningsmodell og kundene må enten være fornøyd med det de får, eller finne på noe annet.

Lenke til kommentar

Synes att Windows 7 fungerer utmerket. Hoppet galant over Vista.

Har nettopp bestillt oppgraderinspakke , 3 pc'er kan oppgraderes for 990,- kr. Synes slett ikke dette er noen upris. Da er XP fortid for min del.

Har prøvd Ubuntu .Fungerer helt greit, men savner en del av Adobes programvare.

Har god tro på att W8 blir bra.

Endret av holvik
Lenke til kommentar

Ja, for Microsoft går rundt til folk og patcher maskin for maskin, ikke sant? Det er litt arbeid med å utvikle en patch, naturligvis, men når en patch er laget, så er den laget. Om det er en million brukere som benytter den, eller om det er fem hundre millioner, spiller ikke så voldsomt stor rolle. Den må distribueres og det krever litt serverkraft og båndbredde, men ellers er det ikke mye som skal til. Det er jo tross alt ikke sånn at de hjelper deg med å utføre arbeidet.

Du undervurderer kostnadene ved å ha et team som skal lage disse patchene og kostnaden av å ha servere som spyr enorme mengder data døgnet rundt. Ubuntu har heller ikke endeløs support i form av oppdateringer for en gitt versjon. Før eller siden er et produkt så utdatert at det ikke er hensiktsmessig og fortsette med utbedringer. Det er rett og slett bedre å lage noe nytt.

Hvis du ser deg litt rundt i verden vil du fort se at det ikke bare er Microsoft som slutter å gi support når levetiden er ute.

At bedrifter betaler for dette er et bevist valg dem har tatt. Når alt kommer til alt er alternativene ikke noe bedre. Bruker du Linux må du fortsatt betale for profesjonell support, eneste forskjellen er at du får det i fra noen andre enn utvikleren i de fleste tilfeller. RHEL koster penger men med på kjøpet får du mer support enn et forum. Hvis ikke er du enten nødt til å ha kunnskapen selv, eller leie inn en 3. part. Dette er altså ikke unikt for MS hvis det er det du innbiller deg.

Lenke til kommentar

Er svært spent på Windows 8. Jeg har absolutt ingen tro på at dette vil bli veldig annerledes, og mye bedre. Jeg har middelmådige forventninger som jeg tro vil innfris rimelig greit! :)

Når det gjelder W8 Så er jeg usikker hva jeg skal mene, Da mine kunnskaper innen feltet nok blir for tynne. Men en ting er sikkert. Overgangen fra Vista Til W7 var formidabel. Selv en middelmådig bruker som meg, merket stor forskjell,særlig når det kom til respons og litt på Brukervennlighet. Tror det er mange som meg der ute. Så er ikke sikker på at salget av W8 kommer til å skyte i taket om de da ikke kommer med noe nytt og revolusjonerende/engasjerende.

Jeg tviler på at hovedfokus for denne utgaven ligger på desktopbrukere som har W7 i dag. Hovedsaklig vil mest sannsynlig dette salget komme fra de som kjøper ny PC og får med W8.

Det er flere grunner til at jeg tror MS gir valg mellom disse mijøene i denne utgaven og utviklingen av et slikt miljø:

• Tror nok dette vil gjøre veldig mange vandt til det som vil bli nokså standard for MS i tablets og på mobiler. Personer vil få mulighet til å bli kjent med miljøet på PC.
  • MS henger etter Apple og Linux i salg på smarttelefoner og tablets. Tror nok W8 kommer til å sette fokus på tablets fremfor å selge til desktop-PC-er.
  • Det ser ut til å være svært tett knyttet opp til nett og netteknologi. Dette kan være smart da mange beveger seg mer og mer mot nett og ønsker en god del informasjon enkelt tilgjengelig, det ser ut til at det er mange som tenker i de baner for tiden.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Hva med en modell der sikkerhetsoppdateringer og de nødvendige tingene som skal til for at OSet skal virke er med i prisen, men ny funskjonalitet/options er noe kundene kan velge å betale for?

Personlig synes jeg det er en mye ærligere tilnærming å ta betalt for OS'et en gang og så støtte det mange år gratis enn å ta Apple-varianten der man mer eller mindre *må* (siden bakoverkompatibilitet i liten grad prioriteres av utviklere og Apple selv.) betale for oppgradering årlig for at alt skal fungere.

Lenke til kommentar

Mac OS X, blir noe dyrere, du må ha snow leopard mener jeg for å ha Lion :p

Og ikke minst hardware fra samme firma - som de også tjener penger på. Strengt tatt burde de vel levere OS gratis synes jeg siden det kun kan kjøres på deres egen hardware.

Legger man sammen det Apple tjener både på hardware og OS så er nok den reelle OS-prisen ved kjøp av maskinen både 3 og 4 ganger høyere enn det en Windowslisens koster. Og på toppen av det tar de seg jammen betalt for årlige oppdateringer i tillegg (!)

Endret av satchman
Lenke til kommentar
Kilde?

Grav litt i Windoze, så finner du fort det han snakker om. Det finnes fragmenter fra gammelt ræl overalt. :)

Gammelt ræl som Unix eller sånne ting?

Du skriver "fragmenter fra gammelt ræl", den posten jeg kommenterte brukte uttrykket "Ny maling over gammelt rakleverk", så du rettferdiggjør ikke det uttrykket på noen måte.

Men, for all del, ikke la fakta stå i veien for fordommene.

Lenke til kommentar
Kilde?

Grav litt i Windoze, så finner du fort det han snakker om. Det finnes fragmenter fra gammelt ræl overalt. :)

Du skriver "fragmenter fra gammelt ræl", den posten jeg kommenterte brukte uttrykket "Ny maling over gammelt rakleverk", så du rettferdiggjør ikke det uttrykket på noen måte.

haha vet du i det hele tatt hva Unix er? vet du hva Windows er bygd på (i kjernen)?

Lenke til kommentar

haha vet du i det hele tatt hva Unix er?

Ja da. Jeg har brukt det i mer enn 20 år ...

vet du hva Windows er bygd på (i kjernen)?

Hovedarkitekten for 32-bitsversjonen som først dukket opp i Windows NT, kom fra DEC og hadde tidligere hatt ansvaret for operativsystemer hos DEC. (Muligens VMS, men kan også ha vært Ultrix.)

64-bitsversjonen som først kom for Windows XP, var først og fremst rekompilert fra den samme kildekoden som 32-bitsversjonen, men altså for en annen CPU-arkitektur.

Meg bekjent ble Windows NT skrevet fra scratch, men du sitter kanskje på annen informasjon?

Lenke til kommentar

Jeg nevnte aldri Unix i setningen min.

Hvis du har tenkt å trekke konklusjonen at jeg forkaster fakta bare fordi jeg har "Arch Linux" i signaturen min, så foreslår jeg at du tenker om igjen fordommene.

Mye av de gamle fragmentene i Windoze er jo pga. kompatibilitet, men noe av det er unødvendig og burde fjernes. Det at jeg misforstår setningen til personen siterte, eller at jeg misforstod hva du sa betyr ikke at jeg driver med fordommer. Jeg har brukt Windoze mye jeg også.

Jeg vet forøvrig at Unix og Linux ikke er det samme, og at Linux bare er en kernel. Likevel er det mye likheter i systemene. Hvis du skal overdrive gammelt ræl, så kan man si at NT og Linux begge er gammelt, men det er ikke sant mtp. nye versjoner. Jeg snakket om fragmenter, noe som ekisterer i begge kjernene.

Registeret er og blir gammelt, inneffektivt ræl.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Jeg nevnte aldri Unix i setningen min.

Hvis du har tenkt å trekke konklusjonen at jeg forkaster fakta bare fordi jeg har "Arch Linux" i signaturen min, så foreslår jeg at du tenker om igjen fordommene.

Mye av de gamle fragmentene i Windoze er jo pga. kompatibilitet, men noe av det er unødvendig og burde fjernes. Det at jeg misforstår setningen til personen siterte, eller at jeg misforstod hva du sa betyr ikke at jeg driver med fordommer. Jeg har brukt Windoze mye jeg også.

Jeg vet forøvrig at Unix og Linux ikke er det samme, og at Linux bare er en kernel. Likevel er det mye likheter i systemene. Hvis du skal overdrive gammelt ræl, så kan man si at NT og Linux begge er gammelt, men det er ikke sant mtp. nye versjoner. Jeg snakket om fragmenter, noe som ekisterer i begge kjernene.

Registeret er og blir gammelt, inneffektivt ræl.

Jeg nevnte Unix fordi det er et eksempel på et pre-Windows operativsystem - derav "gammelt". Flere OS'er er basert på Unix, bl.a. Mac OS X. Det er i så fall ikke bare Windows som er basert på gammel kode.

Og hvis du sammenligner kildekoden til Windows 7 og Windows XP, hvor mye tror du egentlig er likt?

Kanskje påstanden om "gammelt ræl", i så fall burde endres til "nytt ræl", dersom man ikke kan få seg til å like enkelte ting i Windows (som f.eks. registeret)?

Mange går også fortsatt rundt og tror at Windows er basert på MS-DOS ...

(Jeg sier ikke at det gjelder deg, men ting tyder på at enkelte andre her lever i den villfarelsen.)

Lenke til kommentar

Jeg nevnte Unix fordi det er et eksempel på et pre-Windows operativsystem - derav "gammelt". Flere OS'er er basert på Unix, bl.a. Mac OS X. Det er i så fall ikke bare Windows som er basert på gammel kode.

Joda, ok, da er det bare å unnskylde for hoppingen til konklusjoner. Sorry.

Og hvis du sammenligner kildekoden til Windows 7 og Windows XP, hvor mye tror du egentlig er likt?

Kanskje påstanden om "gammelt ræl", i så fall burde endres til "nytt ræl", dersom man ikke kan få seg til å like enkelte ting i Windows (som f.eks. registeret)?

Jeg tviler sterkt på at Microsoft har skrevet ny kildekode til registeret, da det fungerer på akkurat samme måte. Man skal isåfall ikke se bort ifra at koden har blitt oppdatert gjennom årene.

Mange går også fortsatt rundt og tror at Windows er basert på MS-DOS ...

(Jeg sier ikke at det gjelder deg, men ting tyder på at enkelte andre her lever i den villfarelsen.)

Mange lever i den fantasien. Det overrasker meg mye, siden Windoze 2000 og Windoze ME begge hadde "Based on NT-technology" klistret på bootscreen. Du har selvfølgelig Windoze NT Workstation også.

MS-DOS solgte Microsoft for flere år siden, blant annet grunnen for at Windows XP og Windows 2000 (spesielt) hadde veldig dårlig støtte for DOS-programmer.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...