Gå til innhold

Hvor ønsker du å sitte på fly - Og hvorfor ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Kortere turer hvor mulig, cockpit.

Wait, what? Cockpit? Hvordan får man sitte i det uten å være kompis med piloten, pilot eller i småfly?

Som regel kjenner pappa en av de i front, men har sittet i cockpit når jeg har reist alene også, enten fordi det har vært det eneste ledige setet på flyet eller jeg har spurt pent. Bare Widerøe og SAS/Braathens jeg har gjort det på

Lenke til kommentar

Kortere turer hvor mulig, cockpit.

Wait, what? Cockpit? Hvordan får man sitte i det uten å være kompis med piloten, pilot eller i småfly?

Som regel kjenner pappa en av de i front, men har sittet i cockpit når jeg har reist alene også, enten fordi det har vært det eneste ledige setet på flyet eller jeg har spurt pent. Bare Widerøe og SAS/Braathens jeg har gjort det på

 

Hørtes greit digg ut egentlig :) Det er bra service og slippe til folk i cockpit!

Lenke til kommentar

Spørs litt det...

 

Er det en kort reise, og jeg har bare med håndbagasje sitter jeg ofte forran ved midtgangen. Er det en lenger reise med et typisk intra-Europa fly (737) sitter jeg gjerne ved nødutgangene for å få bedre plass. Interkontinentalt bruker jeg ofte Business class, det er ofte foran i flyet, og da spørs det litt om jeg ønsker å sove på føyet eller jobbe/gjøre noe annet.

 

Hvis jeg titter på FlightMemory (verktøy til å tracke flyturer) ser statistikken slik ut så langt i år:

 

Booking classes

Economy: 12

Business: 11

First: 2

 

Seat

Window: 9

Middle: 0

Aisle: 16

Lenke til kommentar

Kortere turer hvor mulig, cockpit.

Wait, what? Cockpit? Hvordan får man sitte i det uten å være kompis med piloten, pilot eller i småfly?

Som regel kjenner pappa en av de i front, men har sittet i cockpit når jeg har reist alene også, enten fordi det har vært det eneste ledige setet på flyet eller jeg har spurt pent. Bare Widerøe og SAS/Braathens jeg har gjort det på

 

Hørtes greit digg ut egentlig :) Det er bra service og slippe til folk i cockpit!

 

Jepp, det synes sikkert flykaprere også

Lenke til kommentar

Jeg havnet dessverre nesten helt bakerst i bussen på en tur til USA for mange, mange år siden. Hadde vel 5-6 seterader bak meg, men det var ikke kjempegøy. Mye støy, for man sitter bak motorene, og det var generelt mye fottrafikk forbi, fordi det var så mange som skulle bruke toalettene helt bakerst.

 

Å sitte helt bakerst må være det verste, da er det ofte man ikke har muligheten til å lene seteryggen tilbake. De aller bakerste setene er markert som røde på SeatGuru på samtlige fly jeg har sett der, og det er ikke et godt tegn. Men godt at noen velger de da -- da er sjansen for at jeg blir plassert der ved et flybytte eller slikt mye mindre!

Lenke til kommentar

Økonomi er som oftest rimelig kjipt uansett. På langdistanse, eks. med SAS, sitter man langt bak på økonomi. Det verste må være å havne ved siden av en gråtende unge, en illeluktende person eller en skikkelig feiting.

 

Foretrekker å sitte så langt foran som mulig. Det betyr i hvert fall mindre motorstøy.

 

På Norwegian reserverer jeg alltid sete så langt foran som mulig. Koster jo bare rundt femtilappen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det verste må være å havne ved siden av en gråtende unge, en illeluktende person eller en skikkelig feiting.

På en flight jeg hadde hjem etter en meget slitsom tur til India så hadde jeg ei mor med unge som hylgråt foran meg, en bak, og en på den ene siden....

På en flight hjem fra Kina satt jeg i mellom to store kinesere som kjente hverandre. Han som satt innerst hadde syk hvitløksånde og skulle absolutt hele tiden snakke med han på andre siden av meg. Samt at han måtte ut og gå ca. 15 ganger iløpet av turen så jeg fikk aldri sove. Forslaget om å bytte sete med en av dem var tydeligvis fullstendig uforståelig...

 

Men, for å svare på første post:

Jeg missliker alt annet enn vindu. Helst foran motorene for å minske motorstøy (business er selvsagt best).

Om må sitte bak motorene så liker jeg å sitte rett bak vingen sånn at jeg kan se på flaps og kontrollflater, men samtidig kan se ned på skyene/landskapet.

 

På lange turer så sitter jeg helst ikke ved nødutgang, for jeg har vanligvis med en liten sekk som er fin å ha under setet foran. Da slipper jeg å måtte be de andre om å reise seg om jeg skal ha noe iløpet av turen. Foran nødutgang er uaktuelt siden en ofte ikke kan legge ned setet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...