Gå til innhold

[Løst] Nett via Wifi, faller ut når jeg kobler til NAS med kabel


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg låner for tiden nettilgang av en snill nabo. Jeg er da tilkoblet via WiFi. Hos meg har jeg en NAS som jeg gjerne skulle ha tilkoblet HTPCen. Tidligere har jeg koblet både NASen og PCen til routeren min med kabel og PCen har da fått nett fra routeren via kabel. Nå som jeg er tilkoblet WiFi fungerer det slik at jeg mister nett når jeg kobler inn en nettverkskabel. Selv om PCen sier at jeg fortsatt er tilkoblet det trådløse nettverket får den det for seg at jeg ikke har internettilgang og jeg mistenker at dette har noe med at nettverkskabelen ligger høyere i hierarkiet mtp hva slags tilkobling den skal bruke.

 

Vet noen om en måte man kan fortelle PCen at Internet skal komme via WiFi og at nettverksporten kun skal brukes til dataoverføring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis jeg forstår deg riktig så er HTPC og NAS koblet sammen med kabel deretter er HTPC koblet til router med WIFI kort?

 

beste option er og koble NAS med kabel rett i en LAN port på routeren og sette statisk IP på NAS via DHCP og MAC filtrering i routeren og bruke vanelig WIFI kobling på HTPC.

 

edit: det beste hadde vert kablet giga-bit ethernet forbindelse mellom enhetene, men hvis du lister opp hvilket type utstyr du har så skal det ikke bli så vanskelig og finne et passende oppsett for deg

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

 

knutazz traff nesten spikeren på hodet. Ved å koble NASen rett i PCen fikk jeg ikke tilgang til den. Prøvde å google litt, men ble ikke så mye klokere. Så oppsettet ser slik ut:

 

 

nettverk.png

 

 

Jeg har en Netgear WNR3700 (router), En Netgear ReadyNAS Duo og en Asrock HTPC med Windows 7. Tidligere har jeg brukt kabler til både NAS og PC fra routeren (som har gigabit), men jeg har nettopp flytta og leveringstiden på bredbånd er lang så jeg har vært så heldig å få lov til å koble meg til WiFien til en nabo. Av den grunn har dessverre ikke min router Internet. Jeg oppnådde dette ved å bridge det trådløse kortet og ethernet-kortet og koblet UTP-kabelen fra PCen til "Internet-inn" på routeren, men da fikk jeg ikke tilgang til NASen. Så det å bruke min egen router er ikke viktig før jeg får mitt eget nett (og da klarer jeg meg selv). Det eneste jeg ønsker å oppnå nå er å ha nett på PCen og tilgang til NASen.

Lenke til kommentar

eneste smarte jeg kan komme på i farta som kan løse problemet er:

 

1. koble HTPC til WIFI som normalt.

2. resette routeren til default og konfigurer denne til og mota WAN addresse fra DHCP server som da blir routeren til naboen.

3. slå av alt av DCHP på LAN eller Wireless instillingene på routeren.

4. gå til instilingene for netverkstilkoblinger (der du ser lan og wifi kortene) markere lokal net og wifi kortet hørekikk og oprett bro mellom dem.

5. koble kabel mellom router og HTPC på LAN port 1. i routeren.

6. koble kabel mellom router og NAS på LAN port 4. i routeren.

 

hvis du gjør dette så blir alle enhetene på samme nettverk og routeren din bruker kun switch funksjon mellom enhetene

Lenke til kommentar

nei det er ikke noe spesiell gru til og bruke komboen port 1 og port 4 på LAN potene i routeren, eneste er at routeren har 2 forsjellige netverks kort et for WAN (internet) og et for LAN (port 1 til 4) det som mest sansynlig hadde skjed er at du hadde koblet ene kablen i INTERNET porten på ruteren som gør at den ikke kan komunisere med LAN kortet pågrunn av NAT. som vil si at den tok NAS som internett og prøvde og rute all trafikk igjennom den.

 

med det oppsette jeg ga deg så bruker den kun LAN funksjonen og motar internett fra nabon si router.

 

dette har en god del med og få samme subnet rage på alle enhter.

 

jeg liker og bruke port 1 og port 4 når det er kun 2 enhter koblet til da det ofte er lettere og se på routeren om porten er aktiv eller ikke, ie. 1 lys på 2 lys av 1 lys på så du ser raskt om det er komunikajon på porten

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...