Gå til innhold

OL i Norge - 2022

OL i Norge  

20 stemmer

1. 1. Synes du Norge burde søke om å arrangere OL i 2022?

2. 2. Hvilken by ville du ha valgt?

• Oslo
    • Tromsø
    • Bergen
      0
    • Trondheim
    • Stavanger
      0
    • Kristiansand
      0
    • Fredrikstad
      0
    • Lillehammer
    • Vil ikke ha OL

Anbefalte innlegg

Personlig har jeg ikke noe særlig imot at Oslo søker på OL, men skulle jo selvfølgelig gjerne sett OL her i Nordens Paris. Selv om Tromsø ikke har like stor kapasitet som Oslo når det gjelder hotell, transport, osv. så ville jo selvfølgelig dette blitt utbedret på samme måte som infrastrukturen i Oslo må opp flerfoldelige hakk, spesielt transporten. Hvem har vel glemt VM på ski?

Det som derimot kan bli et problem er at prossesen kan bære preg av at "nå som Tromsø er ut av veien, kan endelig Oslo søke!". Jeg sier selvfølgelig ikke at dette er tilfellet, men for enkelte er enda til en viss grad snurt av Tove Paules "hjertesukk".

Det som taler til Tromsøs fordel er selvfølgelig naturen. Det er få plasser i Norge hvor du kan arrangere et liknende arrangement i like fortreffelige områder som ligger rett utenfor døra. Det å si at det er langt enklere å reise til Oslo enn Tromsø blir for meg litt feil å trekke inn. Det går allerede en drøss avganger direkte til Oslo og de andre store byene og det er ingenting som tilsier at det ikke kan økes litt dersom OL sto for døren. Dessuten, Bardufoss Lufthavn er mer enn stor nok til å ta imot fly fra fjern og nær. Terminalen kunne trengt litt utbygging, men det blir den nok snart uansett.

Det er godt mulig at du hadde trukket til deg flere utenlandske turister dersom OL hadde vært nordpå grunnet naturen, nordlyset osv. Det blir også feil å si at dersom du arrangerer det i Oslo vil alle sør for Trondheim komme, men arrangerer du det i Tromsø vil ingen sør for Trondheim komme. Jeg kan nok garantere at det blir langt flere enn "samer fra Nord-Finland og Sverige".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er igjen snakk om å søke om et norsk vinter-OL. For tre år siden ble planene om OL i Tromsø vraket, og noen søknad ble aldri innsendt.

Hva mener dere? Bør vi søke? Hvilken by skal vi velge, og hvorfor?

Her er min mening:

By: Oslo. Oslo er, som eneste by i Norge, en metropol, og har derfor nok av folk til å kunne bruke anleggene i ettertid. I tillegg er byen vant til turisme, og har derfor mange hoteller. Byen har 1 400 000 innbyggere i sitt storbyområde, og bare det er nok til å få mange tilskuere. I tillegg bor det 2 500 000 mennesker på Østlandet, som alle kan kjøre eller ta tog til Oslo i løpet av noen timer. I tillegg er det bare noen timers kjøring fra Sørlandet, og en dagstur fra Bergen og Trondheim. Byen har også et meget godt utviklet t-bane- og trikknettverk, og innen 2022 har også t-banen blitt bygget ut, slik at den strekker seg langt utover kommunegrensa.

Oslo ligger også bare en dags kjøring fra Sveriges mest befolkede områder, Skåne, Stockholmsrgionen og Gøteborgsregionen. Det er også ikke mer enn en overnatning hvis du ønsker å kjøre bil fra Østerrike, Sveits eller sør-Tyskland.

På Oslo Lufthavn bygges nå Terminal 2, hvilket gir flyplassen en kapasitet som er større en Kastrups. Det er forventet at den vil forbigå Kastrup i passasjerantall, hvilket den har gjort i enkeltmåneder allerede, selv bare med en terminal. Derfor kan altså folk fly enkelt til Oslo, fremfor å måtte mellomlande i København eller på Gardermoen for å fly videre til Trondheim eller Tromsø.

Tromsø ligger også veldig isolert. Tromsø har ikke noe storbyområde, slik Oslo har, og alle fra Trøndelag og nedover har ikke mulighet til å kjøre dit på kort tid. Derfor må mange, selv nordmenn, fly opp til Tromsø for å delta i arrangementet. Dette tror jeg de vil tape mange tilskuere på.

Jeg estimerer et tilskuertall på 100-150 000 hvis OL legges til Osloregionen. Jeg frykter at Tromsø vil slite med å få 25 000 tilskuere.

Oslo metropol? Søtt.. Storbyer starter på 10 millioner innbyggere.

Oslo kommer aldri til å få et OL, noensinne, av bl.a. følgende grunner:

1. Klimaet. Tåke. Det holder å huske på fiaskoen VM 2011.

2. Avstander. IOC avskyr store avstander, og vil ha kompakte leker. De var skeptiske til Torino, med avstand mellom ytterpunktene på 7 mil (så vidt jeg husker). Et Oslo-OL vil gi avstander på rundt 30 mil mellom ytterpunktene.

3. Logistikken blir nesten uoverkommelig, og svært dyr med de store avstandene, og spredningen av øvelsene.

OL 2022 er allerede opptatt, det går til München. Deretter går turen til USA eller Canada, så til Asia, og deretter til Østersund. I tillegg er det alt annet enn intern enighet i Norge om OL, og slett ingen folkelig begeistring og tilslutning. Det skitne spillet som har foregått blokkerer ethvert håp om OL i Norge på denne siden 2100.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synes Oslo kunne søkt sommer-OL. Hvorfor er det ingen som tenker på det? Ellers er det vel klart at Tromsø ville vært det beste alternativet, da det ikke finnes skikkelig natur i Oslo og omegn.

Norge har ingen tradisjoner i sommersport. Vel, ikke hvis stilt ved siden av vintersport i hvert fall. Jeg husker VM i Holmenkollen, og det var en fantastisk folkefest. At noen i det hele tatt kan finne på og argumentere for OL andre steder etter å ha tenkt seg om i akkurat 10 minutter er nesten absurd. Det lyser egoisme og mangel på innsikt lang vei.

Vi er et veldig lite land med begrenset utviklet infrastruktur i forhold til store folkemengder og arrangementer som dette i det hele tatt. Vi har nå klart og opparbeide et slags sentrum, lite i den store sammenheng dog, men i hvert fall nesten tilstrekkelig for en slik begivenhet. Dette er selvfølgelig Oslo.

Jeg er en kar som liker å se ting fra to sider, men i denne saken ser jeg rett i gjennom smarte argumenter og anklagende påstander og inn i den egoistiske virkelighetsmanglende karen som sitter bak tastene og messer om OL i Tromsø.

Skyt!

Endret av Sjuskebabb
Lenke til kommentar

Oslo metropol? Søtt.. Storbyer starter på 10 millioner innbyggere.

Dummeste jeg har hørt. Definisjonen er at det skal bo 500 000 i byen og 1 mill i storbyområdet. Oslo er godt over det. Mener du at London, Madrid og Paris ikke er storbyer?

Oslo kommer aldri til å få et OL, noensinne, av bl.a. følgende grunner:

1. Klimaet. Tåke. Det holder å huske på fiaskoen VM 2011.

VM var slettes ingen fiasko.

2. Avstander. IOC avskyr store avstander, og vil ha kompakte leker. De var skeptiske til Torino, med avstand mellom ytterpunktene på 7 mil (så vidt jeg husker). Et Oslo-OL vil gi avstander på rundt 30 mil mellom ytterpunktene.

Fullt mulig å bruke mindre plass enn det. Det er mange steder en kan bygge, og mye må bygges. 30 mil er uansett drøyt, men enkelte vil jo bruke noe av det som ble bygget for Lillehammer-OL. Det blir noen mil.

3. Logistikken blir nesten uoverkommelig, og svært dyr med de store avstandene, og spredningen av øvelsene.

Ikke nødvendigvis så dyr, nei. Det dyreste for lagene er i det hele tatt å komme seg til Norge - tenk så dyrt det hadde vært å måtte kjøre bussene sine fra Italia til Tromsø... For tilskuere fra utlandet holder det å kjøpe et Ruter Reisekort. Koster ikke mer enn noen få hundrelapper, så kan du reise så mye du vil i hele Oslo og Akershus. Dette gjelder buss, T-bane, tog, trikk og ferger.

Endret av Hanske
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes Oslo kunne søkt sommer-OL. Hvorfor er det ingen som tenker på det? Ellers er det vel klart at Tromsø ville vært det beste alternativet, da det ikke finnes skikkelig natur i Oslo og omegn.

Norge har ingen tradisjoner i sommersport. Vel, ikke hvis stilt ved siden av vintersport i hvert fall. Jeg husker VM i Holmenkollen, og det var en fantastisk folkefest. At noen i det hele tatt kan finne på og argumentere for OL andre steder etter å ha tenkt seg om i akkurat 10 minutter er nesten absurd. Det lyser egoisme og mangel på innsikt lang vei.

Vi er et veldig lite land med begrenset utviklet infrastruktur i forhold til store folkemengder og arrangementer som dette i det hele tatt. Vi har nå klart og opparbeide et slags sentrum, lite i den store sammenheng dog, men i hvert fall nesten tilstrekkelig for en slik begivenhet. Dette er selvfølgelig Oslo.

Jeg er en kar som liker å se ting fra to sider, men i denne saken ser jeg rett i gjennom smarte argumenter og anklagende påstander og inn i den egoistiske virkelighetsmanglende karen som sitter bak tastene og messer om OL i Tromsø.

Skyt!

Det hjelper ikke i det hele tatt om det var aldri så mange tilskuere på stadion, og om disse koste seg. Det er ikke det IOC bryr seg om. IOC bryr seg først og fremst om TV-rettigheter, og dermed TV-bilder. Og for alle som ikke var på stadion selv, men ville se VM å¨TV, var VM 2011 en ren fiasko. Rett og slett skandale. Hva tror du utenlandske TV-seere mente om VM?

Lenke til kommentar

Vinter-OL er jo bare et litt større Ski-VM med tanke på popularitet.

Åneida! Det er stort sett bare vi i Norge, Finnland og Sveriga som bryr seg om langrenn. I f.eks. USA er det bare ishockey og kunstløp som teller. Japanere, sveitsere, italienere, nederlendere etc. bryr seg ikke om langrenn i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Tror nok du fint kan estimere mer enn 25000 tilskuere. Greit at det muligens vil bli flere tilskuere i Oslo, men du kan i det minste være seriøs nok til å gjøre et skikkelig estimat. Ville selv reist fra Ålesund til Tromsø for å oppleve OL der, og utlendinger må jo reise uansett, så de kan likegodt reise til en pen plass som faktisk representerer den norske naturen.

Personlig er jeg likegyldig for hvor OL havner, så lenge det ikke havner i Oslo. Tror nok Trondheim eller Bergen ville hatt mer nytte av det, samtidig som det ville blitt mer praktisk enn Tromsø.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Greit at Tromsø ikke er den største byen i Norge, men likevel ville det skapt en utrolig atmosfære som ville gjort Norge stolt i tiår fremover. Vi kan jo alltids argumentere for at det er enklere og billigere å arrangere det i Oslo, men når skal man satse stort på idrett i andre landsdeler? For eksempel ville de byggene som skulle bygges i Tromsø være såkalte mobile anlegg. Det vil si at noen av disse skulle transporteres til Nordland og Finnmark når OL var ferdig.

Jeg er generelt imot ett så stort pengebruk til ett arrangement, men skulle det bli arrangert så mener jeg at det er andre steder enn Oslo som skal være arrangør.

Btw: Har TS noe imot å starte en liten vote her inne? Vet at VG/DB har en vote gående, men hadde vært spennende å se hva brukere her mener.

Lenke til kommentar

Skyt!

Det hjelper ikke i det hele tatt om det var aldri så mange tilskuere på stadion, og om disse koste seg. Det er ikke det IOC bryr seg om. IOC bryr seg først og fremst om TV-rettigheter, og dermed TV-bilder. Og for alle som ikke var på stadion selv, men ville se VM å¨TV, var VM 2011 en ren fiasko. Rett og slett skandale. Hva tror du utenlandske TV-seere mente om VM?

Hvis det er snakk om og overbevise IOC om noe som helst så har jeg fordelene på min side.

Jeg velger å stå bak mitt forrige innlegg. Det er klart det er sjarmen og kosen som gjør OL til et OL? OL er underholdning. Jeg var selv aldri oppe i løypene på grunn av gledesdempende lærere, men jeg klarte alikevel og nyte VM til det fulle. Bare det og gå over universitetsplassen på vei hjem, føle stemningen i byen disse dagene i det hele tatt var fantastisk. Og det er vel nettopp dette OL handler om.

OL i Torino er ansett som ett av de dårligste noensinne grunnet horibel logistikk og til dels planlegging som tok fra deg gleden ved å se øvelsene fra løypekanten. Så vidt jeg husker var tv bildene helt okei, men fortsatt er det annsett for og være et av de dårligste.

Jeg har en skummel følelse av at vi kan komme til og oppleve det samme i Tromsø. Over en million skandinaver i telt i 20 blå høres for meg ut som ønsketenkning av dimensjoner.

Endret av Sjuskebabb
Lenke til kommentar

Skyt!

Hvis det er snakk om og overbevise IOC om noe som helst så har jeg fordelene på min side.

Jeg velger å stå bak mitt forrige innlegg. Det er klart det er sjarmen og kosen som gjør OL til et OL? OL er underholdning. Jeg var selv aldri oppe i løypene på grunn av gledesdempende lærere, men jeg klarte alikevel og nyte VM til det fulle. Bare det og gå over universitetsplassen på vei hjem, føle stemningen i byen disse dagene i det hele tatt var fantastisk. Og det er vel nettopp dette OL handler om.

OL i Torino er ansett som ett av de dårligste noensinne grunnet horibel logistikk og til dels planlegging som tok fra deg gleden ved å se øvelsene fra løypekanten. Så vidt jeg husker var tv bildene helt okei, men fortsatt er det annsett for og være et av de dårligste.

Jeg har en skummel følelse av at vi kan komme til og oppleve det samme i Tromsø. Over en million skandinaver i telt i 20 blå høres for meg ut som ønsketenkning av dimensjoner.

Nja uten at jeg kan garantere ett plettfri arrangement så var jo planen at de skulle hyre inn store cruisebåter som skulle fungere som hotell. Det ville ikke vært nok, men det viser ihvertfall at de hadde forslag til løsninger på problemet.

Lenke til kommentar

Dummeste jeg har hørt. Definisjonen er at det skal bo 500 000 i byen og 1 mill i storbyområdet. Oslo er godt over det. Mener du at London, Madrid og Paris ikke er storbyer?

Oslo er ikke noen storby, ikke engang i Europeisk sammenheng. F.eks. har nesten alle de tyske delstatene byer som er like store eller større enn Oslo. Oslo er altså på størrelse med en middels stor tysk by. Kom ned på jorda.

VM var slettes ingen fiasko.

Åjoda, for alle som ikke var på stadion så var VM et katastrofearrangement. Deriblant alle utlendinger som ville se VM. Vi har ikke råd til å drite Norge ut med nok en slik skandale. Hva om alle utlendingene tror at hele Norge er kontant badet i tåke?

Fullt mulig å bruke mindre plass enn det. Det er mange steder en kan bygge, og mye må bygges. 30 mil er uansett drøyt, men enkelte vil jo bruke noe av det som ble bygget for Lillehammer-OL. Det blir noen mil.

Hvordan skulle man kunne bruke mindre plass, all den tid det ikke finnes terreng å bygge alpin-, bob- og akeanlegg i mange mils radius fra Oslo?

Ikke nødvendigvis så dyr, nei. Det dyreste for lagene er i det hele tatt å komme seg til Norge - tenk så dyrt det hadde vært å måtte kjøre bussene sine fra Italia til Tromsø... For tilskuere fra utlandet holder det å kjøpe et Ruter Reisekort. Koster ikke mer enn noen få hundrelapper, så kan du reise så mye du vil i hele Oslo og Akershus. Dette gjelder buss, T-bane, tog, trikk og ferger.

Å få deltakere etc, til Norge er den aller minste utgiften! Derimot blir det svindyrt å få flyttet deltakere, støttepersonell, funksjonærer, dommere etc. og alt utstyret fra hoteller/bo-fasiliteter til arenaene over et så stort område.

Lenke til kommentar

Skyt!

Det hjelper ingen verdens ting hvor koselig du enn syntes det var. Og hvordan du hadde det langt fra arenaene er selvsagt fullstendig likegyldig for alle andre enn deg. Det som teller er TV-bildene, og bare det. Å vise bare hvite skjermer er rett og slett skandaløst. Oslo-VM var en skandale for alle oss som teller, nemlig TV-seerne! Vi har rett og slett ikke råd til å ta sjansen på nok en slik katastrofe. Og at det blir tåke og atter tåke under et OL i Oslo er like sikkert som ammen i kjærka.

Lenke til kommentar

Oslo er ikke noen storby, ikke engang i Europeisk sammenheng. F.eks. har nesten alle de tyske delstatene byer som er like store eller større enn Oslo. Oslo er altså på størrelse med en middels stor tysk by. Kom ned på jorda.

Det er tydelig at du er fra landet. At det finnes større byer, betyr ikke at Oslo ikke er noen storby. For å gi en sammenligning, er byen større enn feks Dublin. Det er en by mange nordmenn tenker er enorm. Kom ned på jorda.

Åjoda, for alle som ikke var på stadion så var VM et katastrofearrangement. Deriblant alle utlendinger som ville se VM. Vi har ikke råd til å drite Norge ut med nok en slik skandale. Hva om alle utlendingene tror at hele Norge er kontant badet i tåke?

Hva om alle utlendingene tror at hele Norge konstant er badet i tåke, sier du? Vel, det sier vel mest om deres utdannelse/intelligens. Jeg tror slettes ikke at noen tenker i de baner, men skulle de gjøre det driter jeg i det. Du sier selv at langrenn ikke er noen stor sport. Neivel, alt annet foregår jo i haller, med unntak av hopp.

Hvordan skulle man kunne bruke mindre plass, all den tid det ikke finnes terreng å bygge alpin-, bob- og akeanlegg i mange mils radius fra Oslo?

Har du vært sør for polarsirkelen noen gang? Har du hørt om Bærum, Skedsmo, Ski, Oppegård eller Asker? Det er MASSE plass å bygge på.

Å få deltakere etc, til Norge er den aller minste utgiften! Derimot blir det svindyrt å få flyttet deltakere, støttepersonell, funksjonærer, dommere etc. og alt utstyret fra hoteller/bo-fasiliteter til arenaene over et så stort område.

Hvor har du det fra at det må være så stort område lekene er fordelt på?

Lenke til kommentar

Det er tydelig at du er fra landet. At det finnes større byer, betyr ikke at Oslo ikke er noen storby. For å gi en sammenligning, er byen større enn feks Dublin. Det er en by mange nordmenn tenker er enorm. Kom ned på jorda.

I et hvilket som helst land i Europa er Oslo en småby. Bare mikroland har mindre hovedsteder.

Oslo er ingen storby, lev med det. Selv vesle Nederland har flere byer hvor bydeler har flere innbyggere enn Oslo.

Hva om alle utlendingene tror at hele Norge konstant er badet i tåke, sier du? Vel, det sier vel mest om deres utdannelse/intelligens. Jeg tror slettes ikke at noen tenker i de baner, men skulle de gjøre det driter jeg i det. Du sier selv at langrenn ikke er noen stor sport. Neivel, alt annet foregår jo i haller, med unntak av hopp.

Det er jo ikke akkurat god turistreklame å bare vise hvite skjermer under et OL... Og det er nok mange grener som går utendørs: Slalom, storslalom, Super-G, utfor, aking, skeleton, bob, kombinert etc. etc.

Har du vært sør for polarsirkelen noen gang? Har du hørt om Bærum, Skedsmo, Ski, Oppegård eller Asker? Det er MASSE plass å bygge på.

Har bodd i Oslo-området, ja...

Alpint i Skedsmo, Bærum eller Asker? Seriøst? Bob i Skedsmo? Seriøst? Aking i Ski? Seriøst? Vet du hva disse idrettene er for noe?

Hvor har du det fra at det må være så stort område lekene er fordelt på?

Skal man ikke gjenbruke anlegg fra Lillehammer, da? Aking og bob kan ikke foregå i Oslo-området. Og slett ikke alpint. Det ligger faktisk i sakens natur.

Endret av Casey
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I et hvilket som helst land i Europa er Oslo en småby. Bare mikroland har mindre hovedsteder.

Oslo er ingen storby, lev med det. Selv vesle Nederland har flere byer hvor bydeler har flere innbyggere enn Oslo.

Ah, du er så irriterende. Nederlands største by er Amsterdam. Den har rundt 150 000 flere innbyggere enn Oslo. Oslo ville vært Nederlands nest største by. I tillegg er Oslo større enn Finlands hovedstad, Danmarks hovedstad, Sveits' hovedstad - jeg kan sikkert finne flere.

Det er jo ikke akkurat god turistreklame å bare vise hvite skjermer under et OL... Og det er nok mange grener som går utendørs: Slalom, storslalom, Super-G, utfor, aking, skeleton, bob, kombinert etc. etc.

Akkurat.

Har bodd i Oslo-området, ja...

Alpint i Skedsmo, Bærum eller Asker? Seriøst? Bob i Skedsmo? Seriøst? Aking i Ski? Seriøst? Vet du hva disse idrettene er for noe?

Det finnes nok av steder. Hvorfor ikke lage noe ordentlig spektakulært. Et kunstig fjell? Uansett er det flust av muligheter.

Skal man ikke gjenbruke anlegg fra Lillehammer, da? Aking og bob kan ikke foregå i Oslo-området. Og slett ikke alpint. Det ligger faktisk i sakens natur.

Det er ikke bestemt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og det blir aldri tåke i Tromsø eller? :hrm:

Joda,men mest på senhøsten er nå mitt inntrykk,eller sjelden.

Forøvrig synes jeg at ett OL i Oslo høres kjedelig ut i forhold til Tromsø.

Og det har faktisk ikke noe å gjøre med at jeg bor her,men Tromsø og området rundt er faktisk ett område der det ligger mer enn nok fjell og sånt som faktisk folk reiser langveisfra for å kjøre ned.

Slik er det vel ikke i Oslo,har hørt aldri hørt om noen som skryter av frikjøringen i området...

Jeg tror faktisk utøverne innen spesielt snowboard,alpint ville trivdes bedre her enn i Oslo.

Spørs om vi hadde fått dem til å dra hjem igjen. :D

Er ikke for ett OL noen steder i Norge,men synes rett og slett ett OL i Oslo høres gørr kjedelig ut.

Og den remsa om at det ville blitt billigere i Oslo...

HA HA HA HA.

Her skal milliardene rulle på både det ene og det andre hvis IOC vil ha det i Oslo,jeg tipper dobbelt så dyrt som først antatt(kan noen printe ut dobbelt så dyrt som først antatt,låse det inn i en bankboks,og deretter ta den ut å gjør narr av meg i 2022 siden det ble 3 ganger så dyrt som først antatt i 2011kroner?).

Endret av sykkeliten
Lenke til kommentar

Og det blir aldri tåke i Tromsø eller? :hrm:

Veeeeldig sjelden. Ikke hvert år vi har tåke. I år har det vært tåke en halv formiddag. Og tåkeseongen her er ganske kort, fra 15. til 20. august, godt utenfor OL-sesongen. Tåkesesongen i Oslo er fra midten av august til midten av juni. Hvert år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...