Gå til innhold

OL i Norge - 2022

OL i Norge  

20 stemmer

1. 1. Synes du Norge burde søke om å arrangere OL i 2022?

2. 2. Hvilken by ville du ha valgt?

• Oslo
    • Tromsø
    • Bergen
      0
    • Trondheim
    • Stavanger
      0
    • Kristiansand
      0
    • Fredrikstad
      0
    • Lillehammer
    • Vil ikke ha OL

Anbefalte innlegg

Det er igjen snakk om å søke om et norsk vinter-OL. For tre år siden ble planene om OL i Tromsø vraket, og noen søknad ble aldri innsendt.

Hva mener dere? Bør vi søke? Hvilken by skal vi velge, og hvorfor?

Her er min mening:

By: Oslo. Oslo er, som eneste by i Norge, en metropol, og har derfor nok av folk til å kunne bruke anleggene i ettertid. I tillegg er byen vant til turisme, og har derfor mange hoteller. Byen har 1 400 000 innbyggere i sitt storbyområde, og bare det er nok til å få mange tilskuere. I tillegg bor det 2 500 000 mennesker på Østlandet, som alle kan kjøre eller ta tog til Oslo i løpet av noen timer. I tillegg er det bare noen timers kjøring fra Sørlandet, og en dagstur fra Bergen og Trondheim. Byen har også et meget godt utviklet t-bane- og trikknettverk, og innen 2022 har også t-banen blitt bygget ut, slik at den strekker seg langt utover kommunegrensa.

Oslo ligger også bare en dags kjøring fra Sveriges mest befolkede områder, Skåne, Stockholmsrgionen og Gøteborgsregionen. Det er også ikke mer enn en overnatning hvis du ønsker å kjøre bil fra Østerrike, Sveits eller sør-Tyskland.

På Oslo Lufthavn bygges nå Terminal 2, hvilket gir flyplassen en kapasitet som er større en Kastrups. Det er forventet at den vil forbigå Kastrup i passasjerantall, hvilket den har gjort i enkeltmåneder allerede, selv bare med en terminal. Derfor kan altså folk fly enkelt til Oslo, fremfor å måtte mellomlande i København eller på Gardermoen for å fly videre til Trondheim eller Tromsø.

Tromsø ligger også veldig isolert. Tromsø har ikke noe storbyområde, slik Oslo har, og alle fra Trøndelag og nedover har ikke mulighet til å kjøre dit på kort tid. Derfor må mange, selv nordmenn, fly opp til Tromsø for å delta i arrangementet. Dette tror jeg de vil tape mange tilskuere på.

Jeg estimerer et tilskuertall på 100-150 000 hvis OL legges til Osloregionen. Jeg frykter at Tromsø vil slite med å få 25 000 tilskuere.

Endret av Hanske
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tromsø OL ble vraket av Oslo-medier/idrettsledere, ikke av folket. Skal Norge søke OL igjen burde det bli i Tromsø som ligger der som en innbydene eksotisk perle. Å arrangere OL i verdens dyreste by, Oslo, med infrastruktur på bristepunktet virker heller lite forlokkende. Å dele store sportsopplevelser med folk utenfor Østlandet er tydeligvis svært hardt for oslofiffen. Alt snakket om bekymringen for infrastrukturen i Tromsø er bare tull. Mener dere seriøst at Tromsø ikke er i stand til å arrangere et vinter ol, huse og transportere deres aktive, publikummere og medier?

Endret av nokia963
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tromsø OL ble vraket av Oslo-medier/idrettsledere, ikke av folket. Skal Norge søke OL igjen burde det bli i Tromsø som ligger der som en innbydene eksotisk perle. Å arrangere OL i verdens dyreste by, Oslo, med infrastruktur på bristepunktet virker heller lite forlokkende. Å dele store sportsopplevelser med folk utenfor Østlandet er tydeligvis svært hardt for oslofiffen. Alt snakket om bekymringen for infrastrukturen i Tromsø er bare tull. Mener dere seriøst at Tromsø ikke er i stand til å arrangere et vinter ol, huse og transportere deres aktive, publikummere og medier?

Ja, jeg mener seriøst at Tromsø ikke er i stand til å arrangere et vinter-ol, huse og transportere deres aktive, publikummere og medier.

Tromsø er heller ikke billigere å dra til som turist. Snarere dyrere, ettersom hosteller ikke finnes, og flybilletter ofte innebærer mellomlandinger.

Hvorfor vinter OL, halve verden tror allerde at norge er dekket av is og snø i 12 måneder av året, et fint sommmer OL hadde vært bedre, viss London kan ha sommer ol kan oslo ha det også

Helsinki hadde i 2004!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tromsø er heller ikke billigere å dra til som turist.

Det er noe annet med folk nordafor som må betale dyrt for å reise til Oslo? Er det viktigere at søringer slipper unna med billigere opphold og reise enn nordinger til OL-festen?

Det er vel ikke nordmenn man tenker på men utlendinger, mye lettere å komme til oslo enn til tromsø for det fleste fra utlandet, bortsett fra samer i finland og nord sverige.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er noe annet med folk nordafor som må betale dyrt for å reise til Oslo? Er det viktigere at søringer slipper unna med billigere opphold og reise enn nordinger til OL-festen?

Det er mye billigere og enklere for utlendinger å komme til Oslo enn Tromsø. I tillegg er dere bare 480 000 i hele regionen Nord-Norge. Vel, vi er 4,5 millioner her nede. Ganske enkelt å skjønne hva som må prioriteres.

Endret av Hanske
Lenke til kommentar
Tromsø er heller ikke billigere å dra til som turist.

Det er vel ikke nordmenn man tenker på men utlendinger, mye lettere å komme til oslo enn til tromsø for det fleste fra utlandet, bortsett fra samer i finland og nord sverige.

Hehe tar den:) Synes bare det er greit med litt motforestillinger i denne saken. Tror gamle sår fort kan bli som nye når Oslo nå tenker på å søke i 2022. Det er vel noen som mener dette beviser at de hadde rett når man hevdet at avslaget til Tromsø egentlig handlet om at idrettstoppene på østlandet heller ville ha OL til sin egen lekeplass.

Endret av nokia963
Lenke til kommentar

Jeg er i utgangspunktet mot OL i Norge nå, men det er ikke bare snakk om antall turister som vil besøke tromsø, men tromsø har ikke infrastrukturen som kreves. Antall hoteller, veier for transport, samt eksisterende idrettsanlegg som kan brukes, slik at det vil bli mye billigere å arrangere OL i Oslo. Med tromsø vil man også sitte igjen med masse idrettsanlegg som sannsynligvis vil ligge brakk/lite brukt.

Lenke til kommentar

Som patriotisk bergenser jeg er, ville jeg jo helst sett at OL ble arrangert her, men jeg vil absolutt ikke at de som kommer skal få et negativt syn på grunn av f.eks. plassmangel.

En hel fylkeskommune burde jo kanskje kunne søke ja. Eller ihvertfall nærliggende byer, som Stavanger-Sandnes. For byer som Beijing og London er jo MYE større byer enn for eksempel Oslo. Det er jo som fylker å regne i Norges skala...

Lenke til kommentar

Som patriotisk bergenser jeg er, ville jeg jo helst sett at OL ble arrangert her, men jeg vil absolutt ikke at de som kommer skal få et negativt syn på grunn av f.eks. plassmangel.

En hel fylkeskommune burde jo kanskje kunne søke ja. Eller ihvertfall nærliggende byer, som Stavanger-Sandnes. For byer som Beijing og London er jo MYE større byer enn for eksempel Oslo. Det er jo som fylker å regne i Norges skala...

Bergen er en vakker by, og ville selvfølgelig vært et utstillingsvindu for Norge. Kombinasjonen by og natur er helt perfekt i Bergen. Oslo bærer et større preg av å være en storby enn Bergen, men det er ikke så rart når Oslo er fire ganger så stor.

Hvis ikke Oslo skal få OL, er jeg veldig positiv til Bergen som vertsby.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...