Gå til innhold

Mørke utskrifter

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjøpte en Epson printer her i vinter en gang. Sjelden jeg printer, men når jeg testet litt så synes jeg de blir litt mørke. Fargene er gode som gull, og jeg lar Photoshop styre fargene og velger rett papir osv, så dette er ikke problemet.

Etter at bildet er ferdig justert i PS er jeg ute etter å finne en standardmetode for å tilføre en viss mengde lys i det bildet jeg skal overføre til print. Jeg er ikke ute etter tallet/verdien, men den best egnede metoden for å tilføre dette lyset.

Har googlet litt på dette, og det ser ut som det er mange som har hatt dette problemet før meg. Levels, curves og exposure er de metodene som foreslås.

Exposure funksjonen kan vel fungere godt om man printer fra raw, men jeg er altså mest ute etter å finne en metode som fungerer for JPG og TIF filer.

Det var da jeg fikk en lys ide om å bruke luminance justeringen i PS. Tenker at den ikke i sammegrad påvirker høylys og skygger så direkte som de ovennevnte metodene. Har ikke prøvd ut dette ennå, men lurer på om ikke det å finne en standardverdi for luminance kan være en vei å gå? Alle gode råd og synspunkter mottas med takk!

Mvh

Bjørn David

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker engelsk språklig Photoshop og har aldri brukt norsk PS så jeg vet ikke hva alt heter på norsk men du kan prøve dette:

Duplicate background layer, blend mode til screen, lower opacity til 20%

Jens Hammersgård

Mange takk, skal teste dette på et foto som ligger tett opp til å brenne ut. Det med skjerm og printer vil jeg helst styre unna, har ikke kalibrert skjerm da jeg synes det blir veldig mye dill, vurdert bildene jeg laster opp på nett på ulike skjermer og forholdet mellom opplastet web kopi mot den som vises i Photoshop. Og de ligger omtrent der de skal være. Ingen skjermer viser likt uansett. Dette fungerer fint for meg, er bevisst på å kjøre samme fargeprofil i alle ledd. I det siste har jeg prøvd meg litt frem med Pro Photo (tror det er det den heter i stedet for Adobe RGB (1998). Kamera gir ikke dette, men der kjører jeg Adobe RGB som jeg konverterer til Pro Photo i raw konverteren).

bjørn david

Lenke til kommentar

Har og en Epson printer (3880) og det er samme problemet hos meg, dvs at utskriftene blir mørkere enn hva skjerm(ene) viser. Hvor mye man bør lysne er ofte et lotteri dessverre, papirtypen betyr og mye slik at antatt vil lysningsmengden variere etter hva papirtype man bruker.

Særlig bruntoner blir merkbart mørkere og er man uheldig kan mørke bruntoner gå over til svart i utskriften. Forsåvidt gjelder det i en viss grad mørke rødtoner og.

Har prøvd å skrive ut fra flere typer programvare, men mørkheten følger med i alle. Samme gjelder uansett filtype man prøver.

Har hørt antydninger om at fargene (og driverne) stemmer bedre med epleprogramvare og mac enn med pc, uten at jeg skal gå god for det utsagnet.

Tor

Lenke til kommentar

Hvilke lysforhold betrakter du printen i? Du må huske at skjermen lyser direkte, men arket reflekterer innkomende lys. Meget stor forskjell på resultater kan vises i vanlig lampebelysning. Prøv å betrakte bildet utendørs en overskyet dag eller et litt bedre lyssatt rom. Som oftest er skjermen _alt_ for lys i forhold til hva som er nødvendig.

Selv bruker jeg 80 cd/m2 på skjermen min og har ingen problemer med for lyse eller mørke bilder på print.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...