[kami] Skrevet 5. august 2003 Del Skrevet 5. august 2003 sett at romskipet har vektor v1 jorda har vektor v2 la oss si at jorda står i posisjon v2(0.0f,-3.0f,-8.0f) - altså litt ovenfor sentrum av skjermen. Så flyr romskipet fra venstre til høyre over skjermen i koordinatene v1(x,3.0f, -8.0f) uten rotasjon tegnes romskipet med snuten rett inn i skjermen og bakdelen mot kamera. Hvordan kan jeg få romskipet til alltid å ha snuten mot v2 (jorda).. dvs en generell formel? Jeg er ikke så sleip i matte og vektorer (jeg vet jeg må normalisere vektorene litt her og der..), så litt grundig kommentarer hadde hjulpet meg masse Lenke til kommentar
pertm Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 "]sett at romskipet har vektor v1jorda har vektor v2 la oss si at jorda står i posisjon v2(0.0f,-3.0f,-8.0f) - altså litt ovenfor sentrum av skjermen. Så flyr romskipet fra venstre til høyre over skjermen i koordinatene v1(x,3.0f, -8.0f) uten rotasjon tegnes romskipet med snuten rett inn i skjermen og bakdelen mot kamera. Hvordan kan jeg få romskipet til alltid å ha snuten mot v2 (jorda).. dvs en generell formel? Dette er vanskelig å svare på noen måte som er enkel å programere. Den enkleste måten å få romskipet til alltid å pekke mot jorda ville vært hvis det gikk i en sirkel rundt jorda, noe dette ikke gjør Så vidt jeg har forstått det går romskipet i en rett linje fra et punkt til et annet, Kaller de P0 og P1, og jorda er på et punkt Q som ikke ligger på denne linja. Punktet romkipet ligger på, P, er gitt ved P = P0(1-t)+P1*t når t er tiden som jeg har satt til å gå mellom 0 og 1 når romskipet går mellom P0 og P1 Punktene her er tenkt i tre dimensjoner slik at det har ikke noe å si hvilken rettning romskipet skal gå. Det du da må gjøre er å regne ut vinkelen til startpunktet og rotere romskipet slik at det pekker på jorda. Ved hver flytting av romskipet må du sørge for at romskipet fortsatt peker mot jorda. For å gjøre det kan du regne ut forandringen av vinkelen eller rotere tilbake til utganspunktet og regne ut på nytt og rotere. Jeg håper dette hjelper Lenke til kommentar
BHJM Skrevet 10. august 2003 Del Skrevet 10. august 2003 drister meg til å prøve et svar.. er ei stund siden jeg har rotert romskip... anyway, vektoren som du er ute etter er vektoren mellom startpunktet(P1) og endepunktet(P2), denne beskriver nødvending forflytning av romskipet. Finn denne, Vendring = P2-P1 normaliser denne og roter det lokale kordinatsystemet til romskipet i riktig vei ved bruk av denne.. Siden du kun romskipet fly i x retningen så skulle du kansje klare å følge med om det funker Lenke til kommentar
[kami] Skrevet 14. august 2003 Forfatter Del Skrevet 14. august 2003 delvis nå takk for svar, har nå funnet vektoren og normalisert denne. de siste bugsene i rotasjonen tror jeg nok jeg skal klare å kverke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå