BroXenBein Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Hei! Eg har ein gamal gaming-pc og vil oppgradere i faser fram til jul, då Battlefield 3, Skyrim og anna snask er ute. Eg har: - Coolermaster Storm Scout-kabinett med 3x 120mm vifter - Intel Core 2 duo e8500 Wolfdale, 6mb L2 cache, 3.16GHz prosessor - Asus P5N-D sli hovedkort. Ny Papst 60mm kjølar på nordbru med Zalman vifteregulator - Gainward Nvidia Geforce GTS 450 GLH 1gb. - Corsair Twin2X 8gb (2x4) DDR2 XMS2 6400DHX - Thermaltake Sonic Tower - 120mm vifte - Antec Earthwatt 500w straumforsyning - Samsung 500gb 7200rpm system disk + Western Digital 1,5tb Green Power. - Windows 7 64-bit. Skal skifte ut prosessor, hovudkort, grafikkort, minne og straumforsyning. Dette kan eg få for litt over 7000,- på Digital Impuls: - Intel i5 2500K - Asus P8Z68-V Pro eller Maximus Gene-Z - Asus Geforce 580 GTX RoG Matrix - Kingston ValueR 8gb DDR3, 1333 MHz - Corsair HX 750W Høyrest det ut som eit greitt oppsett med det eg har? På sikt må eg skifte ut den store harddisken, går ikkje på 7200 rpm. Kanskje prøve SSD? Nokon som kan finne betre oppgradering til 7000,-? Skal nyttast til gaming, vare ei god stund og ikkje lage så hekkans mykje støy. Føretrekk Intel og nVidia, men berre på fordommar. Nokon synspunkt på kva hovudkort som er best? Takk for hjelpa! Vh Broxen Lenke til kommentar
Locklear Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 SSD er en fantastisk finn oppgradering i et system. Moderat størrelse SSD (~120GB) kombinert med en større plate-disk for diverse annet software/lagring er en fin kombinasjon. Selve hardware kombinasjonen du har satt opp er god, men har noen synspunkter. Kjøp 1600MHz ram i stedet. Prisen er så godt som identisk, og diverse tester har vist at dette er "sweet spot" i ytelse kontra pris på ram til SB platformen. Trenger du ROG Matrix kortet, eller kan du bruke den vanlige versjonen i stedet? Er litt penger å spare der. Ta en titt på AX serien til Corsair. Modulære, gold sertifiserte (bedre effektivitet) og de bruker ikke vifta før de belastes merkbart. Lenke til kommentar
Achelous Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Jeg oppgraderte akkurat med tanke på BF3 selv... HK, CPU, RAM Skjermkort Dette ser ut til å fungere veldig bra. Spilte BF3 Alpha i 1920*1200 oppløsning (detaljer på "auto" i spillet) og så veldig bra ut. SSD mener jeg er en selvfølge om du skal bygge ny PC i dag. Det er det som gir mest ytelsesforbedring etter mine erfaringer. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Det ser bra ut Du kan med fordel kjøpe mye billigere hovedkort om du aldri skal kjøre Nvidia-kort i SLI. Ser man bort fra det, så vil jeg bare nevne at AMD vil lansere nye CPU'er om ca. 1 måneds tid, og at Intel også sannsynligvis vil lansere nye CPU'er før BF3 er sluppet. Så dermed om du venter en liten måned er det godt mulig at du kan få et bedre tilbud, og fremdeles få PC'en før BF3 er sluppet - altså i slutten av Oktober om jeg husker rett. Lenke til kommentar
Achelous Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 vhaarr skrev (På 17.8.2011 den 9.43): altså i slutten av Oktober om jeg husker rett. 25. oktober Lenke til kommentar
BroXenBein Skrevet 17. august 2011 Forfatter Del Skrevet 17. august 2011 (endret) Takk for alle tips! Ok, så SSD er vegen å gå. Nokon som kan tilrå ein SSD som ikkje kostar skjorta? Korleis funkar det i praksis? Berre installere spel på SSD-en, eller caching? Eg likar ikkje å kjøpe prosessor straks etter dei kjem ut (berre sjå på den eldgamle eg har...), som de hugsar hadde i5 store problem ved lanseringa. Men det er jo eit poeng at Sandy Bridge kan rase i pris når Ivy Bridge kjem ut. Har inga erfaring med overklokking, men med hjelp frå pc-kunnige vener og dykk på forumet tenker eg leggje alt til rette for gradvis overklokking medan PC-en vert eldre. Grunnen til at eg har overdimensjonert hovudkortet litt er at desse to har fått svært gode testsresultat Matrix-versjonen går stillare enn vanleg 580 GTX, kjærasten min klagar på støy Sli er nok ikkje noko for meg. Eg kjøyrer 1080p-skjerm og prioriterer alltid max detaljar over høgare oppløysing. Endret 17. august 2011 av BroXenBein Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 BroXenBein skrev (På 17.8.2011 den 9.58): Ok, så SSD er vegen å gå. Nokon som kan tilrå ein SSD som ikkje kostar skjorta? Korleis funkar det i praksis? Berre installere spel på SSD-en, eller caching? Nei, du bruker SSD bare som systemdisk, og legger spill på en vanlig HDD. SSD'en vil bare gjøre at ting laster kjappere - mye kjappere. Men dette hjelper ingenting når du først er inne på et nivå i spill. Da er alt lastet, da er det bare CPU/GPU som jobber. Klart, legger du spill på SSD så vil de STARTE mye kjappere, og bytting av nivå inni spillet går kjappere. Men det er ikke kritisk. Legg operativsystem på den, bare. BroXenBein skrev (På 17.8.2011 den 9.58): Eg likar ikkje å kjøpe prosessor straks etter dei kjem ut (berre sjå på den eldgamle eg har...), som de hugsar hadde i5 store problem ved lanseringa. Men det er jo eit poeng at Sandy Bridge kan rase i pris når Ivy Bridge kjem ut. Ja, var det jeg mente - ny lansering betyr reduksjon i pris på de "gamle". Ikke at du nødvendigvis skulle kjøpe de nye. Men siden dette skjer før BF3 kommer uansett, som du oppgraderer til, ser jeg ingen problemer med å vente en måned. BroXenBein skrev (På 17.8.2011 den 9.58): Matrix-versjonen går stillare enn vanleg 580 GTX, kjærasten min klagar på støy Det beste er nok Gainwards Phantom-serie ang. støy. Lenke til kommentar
BroXenBein Skrevet 17. august 2011 Forfatter Del Skrevet 17. august 2011 Takk! Då treng eg tips på - SSD - Eventuell ny, kjappare platedisk om eg treng det - God DDR3 1600MHZ Ram, 8gb Any takers? Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Det betyr nesten ingenting hvilken SSD du kjøper. Alle vil være helt vanvittig mye raskere enn vanlig HDD. Du kan velge mellom disse på 60GB. Du trenger ikke større. Ang. RAM betyr det heller ikke så mye, kjøp sett med 2x4GB på 1600MHz, og helst 1.5V. Utover dette så velg bare det settet som er på lager i butikken du ender opp i. Lenke til kommentar
Achelous Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 vhaarr skrev (På 17.8.2011 den 10.03): SSD'en vil bare gjøre at ting laster kjappere - mye kjappere. Men dette hjelper ingenting når du først er inne på et nivå i spill. Da er alt lastet, da er det bare CPU/GPU som jobber. Klart, legger du spill på SSD så vil de STARTE mye kjappere, og bytting av nivå inni spillet går kjappere. Men det er ikke kritisk. Legg operativsystem på den, bare. Kritisk er det vel, ikke men jeg legger iallefall de spillene jeg spiller til vanlig, som Bad Company 2 og StarCraft 2 på SSD, nettopp pga loading tid. Men nei, det har ikke noe for seg for ytelsen ingame. Nå har jeg ikke oversikten over hva som er best egentlig, bare en kjapp titt på komplett så plukket jeg ut denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=639424 Lenke til kommentar
Achelous Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Forslag RAM: Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 (samme som var med i pakken jeg kjøpte) Lenke til kommentar
Locklear Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 (endret) ROG kortet bruker samme kjøler som DirectCUII kortene (den vanlige Asus versjonen). Samme lydnivå. Jeg har dette kortet selv, og det er meget snilt på ørene, og vifta har hos meg ennå ikke vært over 20%. Crosair Vengenace har høye kjøleribber (med mindre man finner lavprofil versjonen), noe som kan skape konflikt med de fleste store kjølere. Med 60GB SSD er du begrenset til kun OS på disken, ved å velge 120GB får man plass til etpar andre ting også som feks spill. Det er jo ingenting som tilsier at man ikke kan flytte spillene frem og tilbake mellom diskene etter hvilket som er "favoritten" denne måneden ;p Corsair og OCZ er greie valg på SSD fronten. OCZ er mer aggressive på å oppdatere firmware og arbeider nærmere Sandforce med feil/optimaliseringer, mens Corsair henger et lite stykke bak og kommer med oppdateringer når de er regnet som modne. Det er forresten dårlig butikk å fylle SSD'er helt opp. De fungerer best når de har litt spillerom slik at wear-leveling fungerer optimalt. Endret 17. august 2011 av Locklear Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Locklear skrev (På 17.8.2011 den 10.31): Crosair Vengenace har høye kjøleribber (med mindre man finner lavprofil versjonen), noe som kan skape konflikt med de fleste store kjølere. Kjøleribbene kan fjernes veldig enkelt. Locklear skrev (På 17.8.2011 den 10.31): Med 60GB SSD er du begrenset til kun OS på disken, ved å velge 120GB får man plass til etpar andre ting også som feks spill. Har man budsjett på 7000,- så kjøper man ikke 120GB SSD. Lenke til kommentar
Locklear Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 vhaarr skrev (På 17.8.2011 den 10.38): Kjøleribbene kan fjernes veldig enkelt. Da hadde det vel vært greiere å finne noen som ikke krever at du dreper garantien og risikerer å skade produktet før du i hele tatt har montert det? Dessuten var det ment til informasjon da jeg og massevis av andre folk har opplevd dette da man ikke tenker så mye på dette når man bestiller deler. vhaarr skrev (På 17.8.2011 den 10.38): Har man budsjett på 7000,- så kjøper man ikke 120GB SSD. Siden han allerede har brukt opp budsjettet på 7k til delene han postet før SSD i hele tatt ble dratt inn i bildet er vel heller dette en diskusjon om hva som er mest praktisk i lengden. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Locklear skrev (På 17.8.2011 den 11.04): Da hadde det vel vært greiere å finne noen som ikke krever at du dreper garantien og risikerer å skade produktet før du i hele tatt har montert det? Dessuten var det ment til informasjon da jeg og massevis av andre folk har opplevd dette da man ikke tenker så mye på dette når man bestiller deler. Legg merke til at jeg aldri anbefalte det minnet, jeg bare gav en løsning på et potensielt problem med en annens anbefaling. Akkurat som deg, så var det ment som informasjon. Locklear skrev (På 17.8.2011 den 11.04): Siden han allerede har brukt opp budsjettet på 7k til delene han postet før SSD i hele tatt ble dratt inn i bildet er vel heller dette en diskusjon om hva som er mest praktisk i lengden. Det oppsettet han bygget i begynnelsen var før han i det hele tatt fikk noen kommentarer. Var han fornøyd med det oppsettet forstår jeg ikke hvorfor han postet her i det hele tatt. Det er fullt mulig å bytte ut noen komponenter og få inn en 60GB SSD og fremdeles holde seg under 7000,-. Ihvertfall om han venter en måneds tid, som jeg anbefalte. Men klart, 120GB er bedre om han har budsjett til det. Jeg forstår ikke helt hva vi diskuterer. Lenke til kommentar
BroXenBein Skrevet 17. august 2011 Forfatter Del Skrevet 17. august 2011 Orsak for forvirringa. Eg posta lista for å spørje dykk om delane ville fungere og gje valuta for pengane. Eg noterer meg alle svar med interesse, til dømes hadde eg ikkje peiling på SSD eller at eg trong 1600MHz RAM. Budsjettet kan gå over 7000,- for ting utanfor lista, slik som SSD. 7000,- er maks eg kan leggje ned på ei lønning, så alt over må eg fase inn gradvis. Takk for tips om vanleg Asus Geforce. Kva med kjøling? Trur de viftene og kabinettet eg har vil takle biffen, eller må eg putte pengar i det òg? Kva med CPU-kjølaren min, må eg byte ut til den nye sokkelen? Lenke til kommentar
Achelous Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 (endret) BroXenBein skrev (På 17.8.2011 den 11.26): Kva med kjøling? Trur de viftene og kabinettet eg har vil takle biffen, eller må eg putte pengar i det òg? Kva med CPU-kjølaren min, må eg byte ut til den nye sokkelen? Jeg har alltid brukt mye penger på store, gode stille kjølere til CPU. Denne gangen kjører jeg stock (den som følger med cpu). Rett og slett fordi at tempen er fin, kjøleren er stille under vanlig bruk, og under spilling så overdøver skjermkortet alt annet (og jeg overklokker ikke nå) Endret 17. august 2011 av Achelous Lenke til kommentar
BroXenBein Skrevet 17. august 2011 Forfatter Del Skrevet 17. august 2011 Kult. Det står aldri noko om kjølar på speks til i5-2500K, kjem han komplett med kjølar i eska? Lenke til kommentar
Locklear Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 ja. Det kommer med en tynn liten flis av en kjøler. Hvis madamen klager over støy så er nok dette en ting man kan se på å bytte ut med tiden også. Thermalright Archon, Thermalright Silver Arrow, Thermalright Macho, Noctua NH-D14, Prolimatech Megahalems er alle gode (og massive) kjølere som kjøler bra og lager lite lyd Lenke til kommentar
BroXenBein Skrevet 17. august 2011 Forfatter Del Skrevet 17. august 2011 Tøft! Med eit så lite hovudkort som Maximus IV Gene-z, vil eg få problem med å få ram-en, CPU-kjølar og grafikkort til å passe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå