Gå til innhold

[Løst] Enkelt og greit; trenger nytt kamera. Pronto!

Anbefalte innlegg

trenger nytt kamera! har pr. i dag en kamera som er rett og slett FOR tungvint å ha med å gjøre da jeg reiser mye og tar maaange bilder; en Kodak EasyShare ZD710, så alt som er MINDRE og BEDRE enn det jeg har nå er godt nok! er nemlig LEI av å bruke AA-batterier som kun holder i et par timer med klikking...

MUST HAVE "krav" jeg stiller til det nye kameraet:

- prisen bør ikke være SÅ mye over 1000-lappen (vet at dette begrenser mine muligheter, men det skal allikevel være mulig å finne et godt kamera for det om?), så en pris på rundt 1500kr er ok.

- kameraet MÅ ha mulighet for filming! om det er i 720p eller ei spiller liten rolle, så lenge det er greit nok kvalitet på filmingen så er jeg mer enn fornøyd. vil iallefall youtube-480 kvalitet på den... hehe.

- kameraet MÅ være "FLAT"/mindre enn ZD710, altså! ZD710 er som en...klump. For tungvint å ha med å gjøre. Så ja, trenger kamera som IKKE er som en klump.

- GREIT med batteritid! stiller ikke store krav her, men RIMELIG batteritid må den jo ha.

andre krav som hadde vært nice å ha, men er ikke nødvendig:

- godt med lagringsplass/minne; 8-16GB.

- bånd så at jeg kan feste kameraet rundt håndleddet (utrolig praktisk å ha)

- tar bilder og filmer mye både ute OG inne, så et kamera som behersker begge områdene er nice.

- gode overføringsmuligheter fra kamera til pc.

finnes det kamera der ute som passer til mine krav, eller??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bøtter og spann. Dra i butikken og klå selv. Det er en jungel der ute, og det er sikkert et titalls kameraer som passer.

Her inne har vi mer "peil" på de litt høyere entusiastmodellene - selv har jeg gitt opp i de sikkert over hundre kompaktene i mellomsegmentet - det er mange bra der ute, men det kommer så mange fra alle mulige produsenter at det er vanskelig å følge med.

Les tester på nettet og klå i butikken - om det er flatt nok og føles "lite" nok for deg er det bare deg som kan svare på.. ;)

Lenke til kommentar

Det er bøtter og spann. Dra i butikken og klå selv. Det er en jungel der ute, og det er sikkert et titalls kameraer som passer.

Her inne har vi mer "peil" på de litt høyere entusiastmodellene - selv har jeg gitt opp i de sikkert over hundre kompaktene i mellomsegmentet - det er mange bra der ute, men det kommer så mange fra alle mulige produsenter at det er vanskelig å følge med.

Les tester på nettet og klå i butikken - om det er flatt nok og føles "lite" nok for deg er det bare deg som kan svare på.. ;)

ok. skal prøve på det. takk for tips. men du har altså ingen eksempler å komme med? kom gjerne med et par om du har noen. da har jeg NOE å gå på. :D

men ja, skal se på tester og sånt.

finnes det noen slike butikker i bergen, mon tro?

skal jeg kanskje ta meg en tur innom en fotobutikk ala Kodak, Japan photo osv, eller holder det med Elkjøp? eller... det kommer vel an på tester og sånt vil jeg tro.

hvilken side er "reliable" når det kommer til tester av kamera og sånt da?

EDIT: fant den her jeg.. er denne ok?: https://prisguiden.no/produkt/panasonic-lumix-dmc-zx3-119274/detaljer

Endret av lknight
Lenke til kommentar

takker for tipset. foreløpig valg ser ut til å være Canon Powershot SX230 HS. den ser ut til å være nice, lommevennlig og innfrir mange av de kravene jeg stiller.. vet du/noen av dere noe det kameraet annet enn i anmeldelsen, eller? har også sett ut Nikon Coolpix S640 som et alternativ, men da er vel SX230 HS et langt bedre valg, hmm?

Endret av lknight
Lenke til kommentar

Noe av problemene med elbutikk-kjedene er at de ofte har litt eldre modeller som de gjerne selger bittelitt overpriset.

Her har du "alle" kameraene i prissjiktet 1000/1500.-, personlig så vil jeg hoppet over Casio-kameraene siden de bruker uendelig lang tid på og bli klare til bruk med sitt fancy skjermvisning og melodi :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Noe av problemene med elbutikk-kjedene er at de ofte har litt eldre modeller som de gjerne selger bittelitt overpriset.

Her har du "alle" kameraene i prissjiktet 1000/1500.-, personlig så vil jeg hoppet over Casio-kameraene siden de bruker uendelig lang tid på og bli klare til bruk med sitt fancy skjermvisning og melodi :)

takk for tipset.

har så langt funnet frem til følgende liste over ulike kamera som er aktuelt for meg iht kravene jeg har stilt ovenfor:

- Panasonic Lumix ZX3 -> denne innfrir jo så det holder. bra pris, hd-filming, god batteri, lommevennlig, bra på de fleste områdene (i følge testen)

- Nikon Coolpix S640 -> en billigere varient. omtrent like god(?) som ZX3, med litt færre funksjoner.

- Canon Powershot SX230 HS -> dyreste kameraet på listen, men den har stort sett alt av bra funksjoner, tydeligvis. til og med 1080p-filming...

- Nikon Coolpix S8000 -> en slags blanding av S640 og ZX3(?)

- Casio Exilim FH-100 -> en slags blanding av S640 og ZX3(?)

noen flere kamera som matcher de kravene? akkurat nå så virker det som at jeg går for Panasonic ZX3 eller Nikon S640... får se hva jeg finner iallefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...