Gå til innhold

blitz og cpu objektiver

Anbefalte innlegg

Mener å ha lest at nikon sb 700 kun fungerer sammen med cpu objektiver. Hva ligger i dette? Etter hva jeg kan skjønne er det at blitzen ikke da "snakker samme språk" som kamera, og blitzen tilpasser derfor ikke mengde lys utfra lysmålingen i kamera... Er jeg inne på noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, nå tror jeg du er vel rask på labben. Har nå et objektiv (nikon 50mm 1.8D) meg bekjent uten autofokus, og som er et objektiv uten CPU(Tror det har med lysmåling å gjøre), og det fungerer aldeles fortreffelig på mitt D90 :thumbup:

Lenke til kommentar

ok, du har sikkert rett, min feil :blush:

50/1.8D har både autofokus og cpu - det har bare ikke innebygged autofokusmotor, så du er avhengig av å ha et hus med innebygd autofokusmotor (for eksempel D90) for å få autofokus med det.

Takker for opplysningen :thumbup:

Har cpu med lysmålingen å gjøre eller autofokus, eller ingen av delene? :dribble:

Lenke til kommentar

CPU er en mikrokontroller som sitter i objektivet og kommuniserer med kameraet gjennom de fem prikkene (kontaktene) du ser helt nederst på bildet ovenfor (objektiver med AF-S, VR og flere knapper har flere kontakter). CPUen forteller kameraet objektivets brennvidde og største blender. på -D og -G objektiver forteller CPUen også fokusavstanden.

Lenke til kommentar

CPU er en mikrokontroller som sitter i objektivet og kommuniserer med kameraet gjennom de fem prikkene (kontaktene) du ser helt nederst på bildet ovenfor (objektiver med AF-S, VR og flere knapper har flere kontakter). CPUen forteller kameraet objektivets brennvidde og største blender. på -D og -G objektiver forteller CPUen også fokusavstanden.

Da skjønner jeg, takk for at du tok deg tid :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...