D-600 Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Mener å ha lest at nikon sb 700 kun fungerer sammen med cpu objektiver. Hva ligger i dette? Etter hva jeg kan skjønne er det at blitzen ikke da "snakker samme språk" som kamera, og blitzen tilpasser derfor ikke mengde lys utfra lysmålingen i kamera... Er jeg inne på noe? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Alle objektiver med autofokus er CPU-objektiver. D90 fungerer ikke med objektiver uten CPU, hverken med eller uten blits. Voldsomt mye du bekymrer deg for rundt denne blitsen... Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 17. august 2011 Forfatter Del Skrevet 17. august 2011 Nja, nå tror jeg du er vel rask på labben. Har nå et objektiv (nikon 50mm 1.8D) meg bekjent uten autofokus, og som er et objektiv uten CPU(Tror det har med lysmåling å gjøre), og det fungerer aldeles fortreffelig på mitt D90 Lenke til kommentar
ventle Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 50mm 1.8D har både autofokus og CPU. Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 17. august 2011 Forfatter Del Skrevet 17. august 2011 ok, du har sikkert rett, min feil Lenke til kommentar
PerB Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Er det dette objektivet du mener (se vedlegg)? As a traditional AF lens (not gelded as a G), it works with every Nikon ever made, digital and film, auto and manual focus. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 ok, du har sikkert rett, min feil 50/1.8D har både autofokus og cpu - det har bare ikke innebygged autofokusmotor, så du er avhengig av å ha et hus med innebygd autofokusmotor (for eksempel D90) for å få autofokus med det. Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 17. august 2011 Forfatter Del Skrevet 17. august 2011 ok, du har sikkert rett, min feil 50/1.8D har både autofokus og cpu - det har bare ikke innebygged autofokusmotor, så du er avhengig av å ha et hus med innebygd autofokusmotor (for eksempel D90) for å få autofokus med det. Takker for opplysningen Har cpu med lysmålingen å gjøre eller autofokus, eller ingen av delene? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 CPU er en mikrokontroller som sitter i objektivet og kommuniserer med kameraet gjennom de fem prikkene (kontaktene) du ser helt nederst på bildet ovenfor (objektiver med AF-S, VR og flere knapper har flere kontakter). CPUen forteller kameraet objektivets brennvidde og største blender. på -D og -G objektiver forteller CPUen også fokusavstanden. Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 17. august 2011 Forfatter Del Skrevet 17. august 2011 CPU er en mikrokontroller som sitter i objektivet og kommuniserer med kameraet gjennom de fem prikkene (kontaktene) du ser helt nederst på bildet ovenfor (objektiver med AF-S, VR og flere knapper har flere kontakter). CPUen forteller kameraet objektivets brennvidde og største blender. på -D og -G objektiver forteller CPUen også fokusavstanden. Da skjønner jeg, takk for at du tok deg tid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå