Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Redd for 10.klasse

Anbefalte innlegg

Hallo! Sommern er over, starter i 10.klasse nå etter sommern. jeg vil helst ende opp med 4,7 i snitt. Men er veldig urealistisk i mine øyne, ifjor hadde jeg 4,0(hadde tre 5ere og tre 3ere.) i snitt. men kunne fort ha hatt 4,4 i snitt. Jeg klare ikke å få opp de TO 3erne , Norsk og Matte, vis ikke jeg når målet mitt neste år, så får jeg ikke det snittet jeg egentlig vil ha. dessuten vil det også være veldig skuffende vis jeg aldri har fått 4 i matte eller norsk på ungdomskolen.

Jeg vil ikke klare å få 4 i matte, det er spessielt 2-3 temaer jeg ikke forstår: Konstruksjon(her er jeg helt på jordet..vel helt umulig å få til noe her) . Også logiske oppgaver(nja, ligger litt under middels) . Volum (Middels) . Så kan dere ikke gi meg noen tips eller gi meg ett løft? ;)

Norsk: Jeg har aldri lest bøker på mange år(4-5ÅR) , men sommer leste jeg 4 harry potter bøker . håper det vil hjelpe. tror ikke det..

Engelsk,(liggger på 4 i skrift.) : Nar jeg ser på filmer skrev jeg alltid ned, gode man kan bruke i stil. Spessielt fra harry potter filmene, tror det ble over 300 ord.

hjelp? burde jeg være redd for 10.klasse? hva gjorde du? Er spessielt redd for skriftlig eksamen, MÅ man ha skriftlig eksamen, kan man ikke velge mellom muntlig og skriftlig? skal man ha skriftlig eksamen i første semester også?

Endret av Noreply
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Letteste måte å forbedre karakterer på er å ha god tone med lærerne.

Matte: Dette er puggestoff. Volum, konstruksjon, osv må repeteres for at det skal sitte. Pugg formlene, lær å bruke passeren til å tegne 60', 90', halvere, osv.

Norsk: Å lese er en fordel, da ser man hvordan man skriver bra. Les også andre bøker fra andre forfattere, pugg virkemidler og få de i bruk.

Engelsk: Samme som jeg sa om norsk

Skriftlig eksamen er ikke verre enn en skriftlig tentamen, så slapp av med det. Du kan komme opp i skriftlig, muntlig, begge eller ingen av de. Det er nokså tilfeldig, og du kan ikke velge eller gjøre noe som helst for å påvirke om eller hva du kommer opp i :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Å så farlig...

Tilpass karaktersnittet etter inntakskravet for den linja du har tenkt til å begynne på. Når du er inne, da vil ungdomskolen bli glemt for alltid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Å så farlig...

Tilpass karaktersnittet etter inntakskravet for den linja du har tenkt til å begynne på. Når du er inne, da vil ungdomskolen bli glemt for alltid.

Hvorfor kommenterer du alltid på en så spydig måte?

-

Med engelsk kan det også være en idé å poste i engelske diskusjonsfora, mens du samtidig forsøker å skrive riktig (ikke si som mange at Internett ikke er skole og at gramatikk etcetera ikke teller).

Kan du vennligst komme med flere konkrete eksempler? ellers er det en søppelspekulasjon basert på din egenproduserte fantasi.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Kan du vennligst komme med flere konkrete eksempler? ellers er det en søppelspekulasjon basert på din egenproduserte fantasi.

Det ville være å kapre tråden.

_

Forresten er ungdomskolen ikke glemt; det du lærte på ungdomskolen blir brukt videre på videregående (selv navnet tilsier det).

• Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det ville være å kapre tråden.

_

Forresten er ungdomskolen ikke glemt; det du lærte på ungdomskolen blir brukt videre på videregående (selv navnet tilsier det).

Spar meg! Da vet du nå hva jeg anser ditt opprinnelige innlegg for være for noe.

Lenke til kommentar

Hei trådstarter!

Det er ikke tvil om at det er mange som i likhet med deg er litt redd og usikker for å starte på skolen igjen. Et helt nytt år, en klasse høyere opp i hirarkiet, og kravene bare øker for hvert år som går.

La meg forsikre deg om at 10. klasse er ikke så ille som du tror. Det er mer en repitisjon av 8 og 9 klasse, med et par eksamner som markerer høydepunktet.

Dersom du følger med i alle timene, i alle fagene, kan jeg garantere deg at du øker karakteren i flere fag. Den største utfordringen en 10.klassing står ovenfor er faktisk å gjøre alle hjemmeleksene, og følge med i timene. På veldig mange skoler fokuserer de mye på muntlig aktivitet i timene, og min erfaring er at dersom du følger med, rekker opp hånda og svarer på spørsmål, har du allerede gjort deg fortjent til karakter 4 eller 5 i det muntlige faget.

En ting som hjalp meg i engelskfaget var å lese engelske bøker. Jeg hadde et stort ønske om å gå opp fra 4 til 5 i engelsk skriftlig, og gikk derfor til innkjøp av noen engelske bøker jeg syntes virket spennende. Jeg likte godt å lese bøker som kjente filmer er basert på, og etter et par måneder og noen bøker hadde karakteren min økt fra nettop 4 til 5. Å lese bøker er bare positivt, enten det er i engelsk, bokmål, eller sidemål at du vil forbedre karakteren.

Det er også noen mindre smarte triks en kan gjøre, som iblant fungerer. En ting kan være å skrive så gramatisk korrekt som mulig på facebook, msn, diskusjon.no og lignende for å bli bedre på reglene. Å sette språket på facebook til nynorsk kan nok også hjelpe deg med å snappe opp noen nye ord.

Å ligge litt i forveien i enkelte fag ved å sette seg inn i kapittelet før timene, hjalp meg veldig. Om vi for eksempel skulle ha om den kalde krigen i samfunnsfag, leste jeg gjennom kapittelet i boken, og tittet litt på nettet for å være best mulig rustet til timen. På denne måten kunne jeg stille spørsmål til læreren, som var litt dypere og bedre enn det mine medelever kunne. Det handler om å skille seg ut i mengden.

Når det gjelder eksamner er det heller ikke noe å være redd for. Innen du skal ha eksamen har du i tre år blitt forbredt på det, og det er ikke på eksamen at du skal vise hva du kan. Det kommer frem gjennom arbeidet i alle de tre årene. Eksamen er først siste halvåret av 10.klasse, altså våren 2012 for din skyld. Du skal opp til to eksamner, muntlig og skriftlig. Alle må opp i en muntlig og en skriftlig. Skriftlig eksamen avholdes normalt siste halvdel av Mai måned, mens muntlig eksamen er de to første ukene av Juni. Det er ikke eksamen før jul. Før jul har du kun tentamen. Eksamen er på veldig mange måter veldig likt tentamen. Eneste forskjellen er at karakteren blir stående på vitnemålet.

Jeg gikk ut av ungdomskolen selv i vår, og jeg forstår godt at det er mye som er nytt, og mye som er usikkert. Hold hodet kaldt, og ta det med ro. Dette er ditt siste år, et år hvor du skal kose deg på skolen, og være sosial med dine venner som om et års tid blir spredt for vinden. Det er normalt mye spennende som skjer i 10.klasse av prosjekter, turet og selvsagt en avslutningstur som er årets høydepunkt. Fokuser på det sosiale, gjør leksene dine, følg med i timene, og jeg kan love deg at plutselig er våren kommet, og det er eksamenstid. Siste året på ungdomskolen går så altfor fort, og før du aner ordet av det, står du der med vitnemålet i hånda, og skal ta avskjed med både venner og lærere. Gled deg til 10.klasse. Det er for mange det beste året på ungdomsskolen, og årene på ungdomsskolen er for mange de beste årene av ungdomstiden :)

Endret av FredrikV.
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hei trådstarter!

Det er ikke tvil om at det er mange som i likhet med deg er litt redd og usikker for å starte på skolen igjen. Et helt nytt år, en klasse høyere opp i hirarkiet, og kravene bare øker for hvert år som går.

La meg forsikre deg om at 10. klasse er ikke så ille som du tror. Det er mer en repitisjon av 8 og 9 klasse, med et par eksamner som markerer høydepunktet.

Dersom du følger med i alle timene, i alle fagene, kan jeg garantere deg at du øker karakteren i flere fag. Den største utfordringen en 10.klassing står ovenfor er faktisk å gjøre alle hjemmeleksene, og følge med i timene. På veldig mange skoler fokuserer de mye på muntlig aktivitet i timene, og min erfaring er at dersom du følger med, rekker opp hånda og svarer på spørsmål, har du allerede gjort deg fortjent til karakter 4 eller 5 i det muntlige faget.

En ting som hjalp meg i engelskfaget var å lese engelske bøker. Jeg hadde et stort ønske om å gå opp fra 4 til 5 i engelsk skriftlig, og gikk derfor til innkjøp av noen engelske bøker jeg syntes virket spennende. Jeg likte godt å lese bøker som kjente filmer er basert på, og etter et par måneder og noen bøker hadde karakteren min økt fra nettop 4 til 5. Å lese bøker er bare positivt, enten det er i engelsk, bokmål, eller sidemål at du vil forbedre karakteren.

Det er også noen mindre smarte triks en kan gjøre, som iblant fungerer. En ting kan være å skrive så gramatisk korrekt som mulig på facebook, msn, diskusjon.no og lignende for å bli bedre på reglene. Å sette språket på facebook til nynorsk kan nok også hjelpe deg med å snappe opp noen nye ord.

Å ligge litt i forveien i enkelte fag ved å sette seg inn i kapittelet før timene, hjalp meg veldig. Om vi for eksempel skulle ha om den kalde krigen i samfunnsfag, leste jeg gjennom kapittelet i boken, og tittet litt på nettet for å være best mulig rustet til timen. På denne måten kunne jeg stille spørsmål til læreren, som var litt dypere og bedre enn det mine medelever kunne. Det handler om å skille seg ut i mengden.

Når det gjelder eksamner er det heller ikke noe å være redd for. Innen du skal ha eksamen har du i tre år blitt forbredt på det, og det er ikke på eksamen at du skal vise hva du kan. Det kommer frem gjennom arbeidet i alle de tre årene. Eksamen er først siste halvåret av 10.klasse, altså våren 2012 for din skyld. Du skal opp til to eksamner, muntlig og skriftlig. Alle må opp i en muntlig og en skriftlig. Skriftlig eksamen avholdes normalt siste halvdel av Mai måned, mens muntlig eksamen er de to første ukene av Juni. Det er ikke eksamen før jul. Før jul har du kun tentamen. Eksamen er på veldig mange måter veldig likt tentamen. Eneste forskjellen er at karakteren blir stående på vitnemålet.

Jeg gikk ut av ungdomskolen selv i vår, og jeg forstår godt at det er mye som er nytt, og mye som er usikkert. Hold hodet kaldt, og ta det med ro. Dette er ditt siste år, et år hvor du skal kose deg på skolen, og være sosial med dine venner som om et års tid blir spredt for vinden. Det er normalt mye spennende som skjer i 10.klasse av prosjekter, turet og selvsagt en avslutningstur som er årets høydepunkt. Fokuser på det sosiale, gjør leksene dine, følg med i timene, og jeg kan love deg at plutselig er våren kommet, og det er eksamenstid. Siste året på ungdomskolen går så altfor fort, og før du aner ordet av det, står du der med vitnemålet i hånda, og skal ta avskjed med både venner og lærere. Gled deg til 10.klasse. Det er for mange det beste året på ungdomsskolen, og årene på ungdomsskolen er for mange de beste årene av ungdomstiden :)

Hei Fredrik,

Veldig hyggelig av deg å skrive ett så langt innlegg. Jeg fikk liksom ett løft da jeg leste innlegget ditt. Jeg har god engelsk grammatikk. Men, hvor stor del gjelder eksamens karakteren. fikk litt frysinger i ryggen da du sa at den ville havne på vitnemålet(spessielt når skriftlig eksamen er Norsk og matte, kommer jeg på matte og norsk vil jeg nok få 3 eller 4 , spessielt norsk. er ikke lett å forbrede karakteren der.) . Skal tenke på det du har skrevet :)

Tusen Takk igjen :yes: .

@Demantios

Hallo, Jeg kan basic, 30, 60 90, 120..osv Men jeg har aldri forstått helt hvordan man skal konstruere trekanter , paralleler, midt normal.. osv

Lenke til kommentar

Hei Fredrik,

Veldig hyggelig av deg å skrive ett så langt innlegg. Jeg fikk liksom ett løft da jeg leste innlegget ditt. Jeg har god engelsk grammatikk. Men, hvor stor del gjelder eksamens karakteren. fikk litt frysinger i ryggen da du sa at den ville havne på vitnemålet(spessielt når skriftlig eksamen er Norsk og matte, kommer jeg på matte og norsk vil jeg nok få 3 eller 4 , spessielt norsk. er ikke lett å forbrede karakteren der.) . Skal tenke på det du har skrevet :)

Bare hyggelig å kunne hjelpe til!

På det totale snittet vil eksamenskarakteren ha litt å si. Nå avhenger det litt av hvilke karakterer du har fra før, men man kan vippe både opp og ned. Har du stort sett femmere og noen seksere, vil nok eksamenskarakterene trekke ned, mens den for mange ikke vil gi noen endring. Grunnen til at jeg nevner dette er at det er ganske så tilfeldig hvilken karakter en får på eksamen. Mange får en karakter som er langt lavere enn den de er vant med, mens andre får en langt bedre en. Dette har mye med sensor å gjøre. og hvem du får. Ikke glem at det er læreren din i faget som du er vant med å skrive til, og derfor kan det blir annerledes å skrive til en annen fremmed person du ikke kjenner. For min del hadde jeg bare femmere og seksere på kortet, noe som gjorde at med eksamenskarakterer som viste 4,3 og 5, gikk snittet mitt ned som følger av dette. En eksamenskarakter teller som en standpunktkarakter.

Jeg kom selv opp i norsk på eksamen, og som du sier, det er ikke enkelt å forbedre seg der. Spesielt ikke om en allerede har en god karakter i faget. For din del, utifra det du har skrevet i tråden, virker engelsk som det beste alternativet for deg mtp skriftlig eksamen. Min erfaring tilsier at det er langt lettere å få en god karakter, og forbedre seg på muntlig eksamen. Mange tar eksamenspresentasjonen svært seriøs, og med en ny sensor kan mange få et skikkelig løft. Også her avhenger det mye av tema. RLE er et langt lettere tema enn Naturfag for å gi et eksempel.

I bunn og grunn er eksamen noe av det siste du burde grue deg til. Ukene før er det naturlig at nervene kommer, men se på det som enda en presentasjon, og ikke en eksamen. Når du i mai måned skal få høre hvilket fag du har kommet opp i, er jeg sikker på at stiller både godt forberedt, og med nervene i sjakk. For å roe ned nervene dine kan jeg reklamere for tråden Norsk eksamen 2011 som jeg selv lagde tidligere i vår. Her kan du se hvordan det er å ha en eksamen, hvordan man forbereder seg, og ikke minst hvor overraskende enkelt og greit det er :)

Endret av FredrikV.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...