Gå til innhold

Bra Hovedkort til P4 Northwood 1600 Boxed ?? (DDR)


CdBuRnR

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har tent å kjøpe en P4 Northwood 1600 .. rett og slett fordi den bare MÅ ingå i mitt kommende store casemod/heftig oc prosjekt .. kunne brukt en Athlon XP 1600+ jeg har , men har lyst å prøve noe nytt :smile: Så northwood 1600 blir det.. sett mange sider der de lett går til 21-2200 med oem vifta ! jeg ble sjokka hehe.. *tenke seg til med 120w peltier og vann.. spørs om ikke 85w er mer en nok .. * men men ..

 

Har sittet og sett litt rundt , bl.a Msi sitt i845d hk til ca 1800 med raid og usb2 virker jo tøft nok , men føler en liten tanke at jeg har mer lyst på Asus sitt.. er godt kjent med asus og det er kvalitet og kvalitet :smile: Leste bl.a på sida dems - http://www.asus.com.tw/mb/socket478/p4b266...66/overview.htm - det jeg og legger merke til, er at det står det er BRA overklokkings muligheter ?

 

Lissom .. man kan selv velge divider på agp/pci/ide .. hmm

 

Det jeg vil er å kunne øke fsb'en på cpu / ram og ? uten å øke frekvensen på ide/pci/agp da dette ofte ikke fører noe godt med seg, kun ustabilitet og korrupsjon av data.. så.. noen som har dette kortet / har linker til tester ?

 

Eller har andre GODE i845/andre gode DDR chipset linker/tester ?

 

Jeg er åpen for all info , utenom åffer jeg ikke bruker AMD i prosjektet.. som sagt jeg vil teste noe nytt :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil også legge til at i samme testen ble også ASUS P4S333 testet.

Dette kortet taklet fint en overklokking opp til 2,4 Ghz, men mangler det utvalget av innstillinger som blandt annet en ønsker seg for dividere.

Det positive som skillet seg ut fra Abit kortet var at man kunne stille volten på minnet.

Men det er vel bare en bios oppdatering eller noen innstillinger på dip switcen på hk såe er det på plass på Abit kortet også

Lenke til kommentar

Hmm..

 

Angående Abit SD-533 hk ,

 

Det har jo ikke DDR Voltage regulator som fører til at ved høye fsb får en ikke gitt DDR rammen mer juice, og får ikke den høyt opp .. asus har støtte for det og virker som de støtter samme mplier settings o.s.v er jo samme chipset.

 

Jeg fant det hket meget billig og , litt over 1100 kr er MEGET billig for et kvalitets kort fra ASUS , og til p4 northwood som heller ikke er dyr, er faktisk dette en like billig (og bedre) løsning en f.eks. en athlon xp 1600+ (1350 kr) , hovedkort (1200 kr ) og vifte (250 kr) Totalt - 2800 kr

 

Asus p4s333 - 1150 kr , p4 boxed 1600 - 1650 kr , Totalt - 2800 kr.

 

Quote _:

ASUS P4S333 offers robust overclocking options to maximize your system performance.

 

Easy DIP Switch or JumperfreeTM overclocking from BIOS.

Flexible CPU Core Voltage Adjustments in 0.05V increments over defaults

Accurate 1MHz adjustments of system-bus-frequency up to 200MHz (i.e. front-side-bus up to 800MHz)

Adjustable VIO memory voltage

Adjustable FSB/PCI/MEM ratio

Rock-solid stability

 

Så på det BD7-RAID kortet, og det var litt i dyreste laget for meg , nesten 2000 kr for det med Raid .. så trur jeg går for Asus p4s333 , og håper ikke man blir skuffet. Har jo uansett 14 dagers returrett skulle det være fanden sjøl :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-06 09:27, CdBuRnR skrev:

Hmm..


Angående Abit SD-533 hk ,


Det har jo ikke DDR Voltage regulator som fører til at ved høye fsb får en ikke gitt DDR rammen mer juice, og får ikke den høyt opp .. asus har støtte for det og virker som de støtter samme mplier settings o.s.v er jo samme chipset.


 

Det er riktig at DDR voltagen ikke har noe med hvor mye du kan klokke prosessoren, men hadde den vært til stede, kunne kunne du tweaket minnet også.

 

På Abitkortet er det mange flere innstillinger for hastighet på Minne, AGP samt PCI. Noe som er viktig for å få en god og stabil overklokket maskin. Det hadde også mange flere spenningsvalg på Vcoren enn Asuskortet. Generelt vil jeg si at Abitkortet derfor egner seg bedre til overklokking enn Asuskortet. Vi testet begge kortene, og begge kortene var fjellstabile.

Lenke til kommentar

Abit BD7 (som jeg har :smile: har PCI=33 lås som er VELDIG kjekk om du skal klokke. Kortet mitt koster 1500kr.

 

Kjører min Willamette 1.7 @ 2.16 med 1.8v (mot 1.75 vanlig).

 

Kjører du PC2700 minne på i845 hovedkort smekker du og SiS kortet SOLID. Jeg har stilt min minnebus til 266 mot 100fsb systembus, når FSB'n er dratt opp til 130MHz moser jeg selv i850 i alt av minne tester.

 

Etter behov - ville jeg valgt mellom

 

Asus P2B266 (dyrt etter min mening)

MSI 845D (billig med raid)

Abit BD7 (pci-lås)

 

Kvaliteten/stabiliteten er neppe noe argument på noe av de da den er det beste du finner. Mitt kort har ikke hatt _en_ hickup på 1 uke og jeg har plagd det :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-06 10:54, Danny skrev:

hvorfor ikke msi 645ultra?

da sparer du en del penger og den bruker 333mhz ddr-


 

ASUS kortet har helt eksakt chipset , sis 645 med støtte for 333 mhz DDR (som jeg planlegger å bruke) og koster 150 kr mer.. jeg liker asus godt har hatt en god del av de, så velger å kjøpe dette .. har ikke noe imot MSI , men vil ha asusen litt p.g.a det er 6 pci og , noe jeg TRENGER p.g.a skal ha god kjøling på skjermkortet og dette vil sluke 1-2 pci plasser..

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-06 10:58, Dollar skrev:


Kjører du PC2700 minne på i845 hovedkort smekker du og SiS kortet SOLID. Jeg har stilt min minnebus til 266 mot 100fsb systembus, når FSB'n er dratt opp til 130MHz moser jeg selv i850 i alt av minne tester.


 

Dollar: Har du noen tester som viser dine påstander, eller blir dette noe du trekker ut av løse luften? Noe i den duren som at "jeg har det, derfor er det best"

 

Forresten så hjelper det ikke å kjøre PC2700(333) minne på maskinen din så lenge du ikke kjører det på mer enn 266FSB. Er dette et tegn på at du kanskje er på litt tynn is nå?

Lenke til kommentar

Byggmester:

 

Jeg kan legge det et screenshot fra min egen maskin - det jeg at slår i850/RDRAM

 

Eneste er at jeg vet ikke åssen jeg legger ut et bilde i forumet (hjelp noen?). Kan mail det til deg dog. Res'n min er i alle fall:

 

Sandra 2002 (mb/s)

 

2x166 (332datarate)

2468/2462

I845/RDRAM

2450/2450

 

Hva ser det ut som for deg. Ang SiS er det heller ikke vanskelig å regne - med PC2100 er i845 kjappere, med 2700 endrer det seg neppe. SiS taper og for i850.

 

Kan og legge til at jeg ikke har PC2700minne - men overklokker på FSB og tar med minnet opp :smile:

_________________

Andreas Grimsby

Nerd!

_____________2GHz

 

[ Denne Melding var redigert av: Dollar på 2002-02-07 12:29 ]

 

[ Denne Melding var redigert av: Dollar på 2002-02-07 12:31 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-07 12:26, Dollar skrev:

Byggmester:


Res'n min er i alle fall:


Sandra 2002 (mb/s)


2x166 (332datarate)

2468/2462

I845/RDRAM

2450/2450


Hva ser det ut som for deg. Ang SiS er det heller ikke vanskelig å regne - med PC2100 er i845 kjappere, med 2700 endrer det seg neppe. SiS taper og for i850.


Kan og legge til at jeg ikke har PC2700minne - men overklokker på FSB og tar med minnet opp :smile:



 

Dollar, tygg litt på denne. Dette er sis645, minnet på 333MHz DDR og standardinstillinger. (Abit SD7 hovedkort)

 

 

user posted image

 

 

 

Var det noe mer du lurte på, er det bare å si ifra. Kan tipse om at dersom jeg tweaker littegran så er verdiene på ca 2650MB/s

 

 

_________________

 

Byggeren

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-02-07 12:51 ]

Lenke til kommentar

Blir morro å se når jeg får Asus P4S333'n og nw 1600en , men har bare ei brikke cl2.5 pc266 ddr foreløbig , og etter at telefonregninga kom i dag kommer den brikka der til å bli brukt ei stund ja :| brikka takler fint 150 fsb , testa på Epox kortet mitt , så skal vel få tweaka den noe .. får se når jeg for utstyret.

Lenke til kommentar

CDBurner: Ser lurt ut det, 256mb er altfor lite.

 

Byggern: Dine resultater - hvor kommer ditt minne fra. Appels to appels (samme RAM, samme CPU (jeghar willy, du NW)) slår i845 SiS i minneytelse men jeg skulle gjerne hatt noe kjappere (som din) RAM.

 

For jeg tipper du har Northwood?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...