Gå til innhold

Mindre kjente historier og trivialiteter om 2. verdenskrig


Olum

Anbefalte innlegg

Jeg leser mye krigshistorie, og da spesielt om verdenskrigene. Problemet er at jeg ofte blir sittende å lese om det samme mange ganger. Derfor er jeg på utkikk etter sider som forteller om mindre kjente aspekter og historier fra 2. verdenskrig (den første også forsåvidt, men jeg er mest interessert i den siste). Om det er andre trivialiteter eller interessante sider dere vet om, er det bare å poste det. Gjerne gode biografiske skildringer, mindre kjente slag, politisk spill, våpenhistorie og andre ting som en historienerd kan finne interessant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du lest mye om Norge under WW1 og WW2 eller lokal historie fra der du bor :)

 

Lokalhistorie er utrolig interessant. Sikkert mye spennende som skjedde her i Oslo under krigen. Om du har noen gode sider hvor jeg kan lese om Oslo under krigen, ville det vært supert :)

Lenke til kommentar

Har du lest mye om Norge under WW1 og WW2 eller lokal historie fra der du bor :)

 

Lokalhistorie er utrolig interessant. Sikkert mye spennende som skjedde her i Oslo under krigen. Om du har noen gode sider hvor jeg kan lese om Oslo under krigen, ville det vært supert :)

Ville gått på ditt lokale biblotek å forhørt meg der :) er utrolig mye intressangt man kan finne i bøker også :)

Lenke til kommentar

Gjerne gode biografiske skildringer, mindre kjente slag, politisk spill, våpenhistorie og andre ting som en historienerd kan finne interessant.

 

Du kan bruke resten av livet på den annen verdenskrig alene uten problemer. Leser du engelsk greit? I så fall kan jeg anbefale deg en hel haug med bøker.

Lenke til kommentar

Gjerne gode biografiske skildringer, mindre kjente slag, politisk spill, våpenhistorie og andre ting som en historienerd kan finne interessant.

 

Du kan bruke resten av livet på den annen verdenskrig alene uten problemer. Leser du engelsk greit? I så fall kan jeg anbefale deg en hel haug med bøker.

 

Jada, leser engelsk flytende, så det skal ikke være noe problem :)

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Slike små detaljer og fortellinger fra historiebøkene er hva som gjør det hele virkelig interessant. Man kan for eksempel lese om raidet på Dieppe. Vanlige historiebøker vil bare gi deg et overblikk med generelle historiske fakta. Men når du f.eks leser om de allierte soldatene der, som var fanget på stranden under intens tysk ildgiving og ikke kom seg noen vei, da en Kanadisk soldat bestemte seg for å ta den mest usannsynlige ruten og klatre opp - i full utrustning - en stupbratt klippe og samtlige på stranden tyskere og allierte stoppet ildgivingen bare for å iaktta denne unge mannen risikere livet i det håpløse forsøket på å komme opp dette fjellet og se om han lyktes. Slike fenomener og enkelthendelser er det flust av og gjør historien ekstra fascinerende.

 

Eller den heller noe eksentriske Tyske skarpskytteren som fikk slengnavnet "speilegget". Istedefor sin vanlige uniform fløy han rundt iført en svær hvit brudekjole, flosshatt og en diger gullfarget medalje (herav speilegget). Hans overordnede lot ham gå med det noe udisiplinerte antrekket fordi han var så ekstremt god til å skyte russere. Dette var under slaget om Berlin forresten.

 

Du har også andre personligheter under krigen, som for eksempel Kurt Knispel. En Tysk panseress. Tysk Nazipropaganda hadde under krigen hyllet Wittman som den beste stridsvognføreren, noe som faktisk ikke er sant. Grunnen til at Wittman ble trukket så mye frem var pga at han var en overbevist Nazist, noe man ikke kan si om Knispel som ikke hadde noe til overs for autoriteter. Han banket opp en Tysk SS soldat som han tok på fersk gjerning da soldaten mishandlet en Russisk krigsfange. Nazistene prøvde flere ganger å straffeforfølge Knispel, men han var så godt likt av sine overordnede og medsoldater at å arrestere ham var noe man ikke burde prøve på, hvis man hadde livet kjært.

Lenke til kommentar

Gjerne gode biografiske skildringer, mindre kjente slag, politisk spill, våpenhistorie og andre ting som en historienerd kan finne interessant.

 

Du kan bruke resten av livet på den annen verdenskrig alene uten problemer. Leser du engelsk greit? I så fall kan jeg anbefale deg en hel haug med bøker.

 

Jada, leser engelsk flytende, så det skal ikke være noe problem :)

 

Først vil jeg anbefale deg to bøker skrevet av en nordmann, de er riktignok bare utgitt på engelsk, de omhandler invasjonen og kampene om Norge, men er skrevet i en forfriskende 'engelsk' stil i motsetning til de fleste norske bøker som har en eller annen politisk eller moralsk agenda. Geirr H. Haarr gjengir etter beste evne, for første gang basert på norske, engelske og tyske primærkilder hendelsene uten noen merkbare subjektive perspektiver. De to bøkene heter henholdsvis 'The German Invasion og Norway' og 'The Battle for Norway', begge utgitt på Seaforth, og er spesielt interessante for de som er interessert i sjøkrigen.

 

Ellers i litt tilfeldig rekkefølge, 'Above us the Waves' av C.E.T. Warren/James Benson som omhandler historien om bruken av dvergubåter i den annen verdenskrig, for et mer teknisk perspektiv kan jeg anbefale den utmerkede 'Midget Submarines' av Paul Kemp.

 

'South Pacific Destroyer' av Russle Sydnor Crenshaw Jr. gir deg en beskrivelse av noen av de største slagene i Stillehavet fra perspektivet ombord i jageren 'Maury'.

 

'The Last Flight of the Luftwaffe' av Adrian Weir beskriver det tyske flyvåpenets siste angrep av betydning, nærmest å regne som et selvmordsangrep, på amerikanske bombefly 7. april 1945.

 

Kommer på flere etterhvert, bare jeg finner de frem igjen.

Endret av Clarkson
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eller den heller noe eksentriske Tyske skarpskytteren som fikk slengnavnet "speilegget". Istedefor sin vanlige uniform fløy han rundt iført en svær hvit brudekjole, flosshatt og en diger gullfarget medalje (herav speilegget). Hans overordnede lot ham gå med det noe udisiplinerte antrekket fordi han var så ekstremt god til å skyte russere. Dette var under slaget om Berlin forresten.

Har du navnet på denne bruden? :!:

Lenke til kommentar

Kan jo fortelle en persjonlig historie, faren min var 8 år i 45, og satt på skolen og så ut av viduet, da han så rektor løpe ut i skolegården og heiset det norske flaget i flagstanga.

 

 

Krigen var over, det var jubel og fest på skolen, men så kom farn min på at hjemme hadde han et halvt dusin tyske soldter som var kvartet i leigliheten til han og foreldrene.

 

Han var redd de ville gjøre noe mot moren hans som var alene hjemme.

Pappa løp hjem så fort han kunne og når han opnet døra grep an av tyskene han og løftet han opp og ropte "det er fred" de løftet og klemte på han og klemte moren hans.

 

Slik endte krigen for pappa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hørte en historie om att en stasjonsmester som var en stor kaffedrikker, og en lojal NSer måtte gå over på kaffe-erstatning en gang midt i krigen, fordi lageret hans var tomt. I den første koppen med erstatning han drakk skal det ha blitt blandet inn rottegift, og han endte opp på sykeshus. Skal vistnok aldri ha drukket kaffe etter det! :!:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Under krigen fikk familien til mormoren min besøk av tyskere, da de ransakte huset, da de var mistenkt for å ha radio - noe de hadde.

 

Mormoren min som var ganske ung da satt faktisk på radioen (radioen var dekket av et teppe) mens tyskerne lette febrilsk igjennom hele huset. Ganske modig jente det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...