Garrian Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Hei, Jeg har tenkt å kjøpe meg en salongrifle både til treningskyting og jakt på diverse småvilt. Jeg har sett litt på XXL og ved første øyekast (uten noe som helst kunnskap om salongrifle) virker denne pakken her ganske OK. http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/riflepakker/pakke-marlin-salongrifle-1072549 Er dette en grei salongrifle? Setter pris på tilbakemeldinger om tips til andre rifler enn den jeg har funnet. Hvor lang distanse kan man med god treffsikkerhet skyte et stillestående dyr i småvilt størrelse med salongrifle? Lenke til kommentar
Minecrafter Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 skiskyttere bruker jo salong rifler... der ser du avstanden. Lenke til kommentar
Campin Carl Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Ikke glem .22 regelen for jakt ".22 kan brukes opp til hares størrelse, men dog ikke hare" Det virker som en grei pakke det. Har ikke hørt noe dårlig om de. Lenke til kommentar
Berniy Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Kjøp CZ vil tørre og påstå at det den salongriflen med best kvalitet ute på markedet, selv bruker jeg en CZ fra 1967 og den har aldri gått i stykker. Veldig god mekanikk og presisjon, jeg foretrekker lengre løp siden jeg føler jeg har mer kontroll over kulen. Selv liker jeg ikke plast rifler siden de er lette å ødelegge, og grepet virker lite naturlig for meg, men alt er smak og behag. CZ er av god kvalitet og da har du en rifle for livet. http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/salongrifler/cz-455-standard-22lr-1073560 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Hei, Jeg har tenkt å kjøpe meg en salongrifle både til treningskyting og jakt på diverse småvilt. Jeg har sett litt på XXL og ved første øyekast (uten noe som helst kunnskap om salongrifle) virker denne pakken her ganske OK. http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/riflepakker/pakke-marlin-salongrifle-1072549 Er dette en grei salongrifle? Setter pris på tilbakemeldinger om tips til andre rifler enn den jeg har funnet. Hvor lang distanse kan man med god treffsikkerhet skyte et stillestående dyr i småvilt størrelse med salongrifle? Kommer ikke inn på linken hos XXL, men mistenker at du siker til tilbuspakken på Marlin rifla. Amerikanske salong rifler, er gennerelt bra. Men det er stor forskjell i egenspredning (samling på skudd/treffsikkerhet), fra type/fabrikant, til fabrikant. Og det samme gjelder amunisjon. Så etter å ha valgt en rifle, gjenstår å teste ut mange typer amunisjon, for den beste kombinasjonen. Som nybegynner, har det lite å si, da du ikke klarer å utnytte pressisjonen i hverken rifle, eller ammo. En salong rifle har sterkt begrensede bruksmuligheter, på avstander over 50 - 70 meter. Selv for gode skyttere! Dette på grunn av lav kulehastighet og vekt på kule. Så kula er veldig utsatt for påvirkning av vind, ved avstander over nevnte distanser. Selv skiskyttere er plaget på bare 50 meter. Det beste jeg har skutt (3 skudds samlinger og med en salong rifle), var flere samlinger under 30 mm., på 100 m. Må bemerke at det var vindstille! Dette var for mange år siden og det var med en Remington (enkeltskudd) og det ble benyttet en kikkert med 2,5 ganger forstørrelse. Testet ca 20 typer amunisjon, før jeg fant en som gikk så godt i den rifla. Tror det er bare Anschutz, som kan klare å matche den pressisjonen! Mange salong rifler har problemer med den pressisjonen på bare 40 -50 m. Jeg har skutt med en del forskjellige salong rifler, kanskje mest med div. modeller av Brno. Som nå vel heter CZ. Kan anbefale dem på det varmeste, de er pressise nok, for praktiske jakthold, dvs. intill 50 - 60 meter. Hvis du blir god nok skytter og tar hensyn til vind, ved de lengste holdne. Og uansett rifle og ammo, så er det skytteren bak rifla, som er den størrste begrensningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå