Gå til innhold

Mulig å eie bolig som student?

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å studere på Universitetet i Bergen til høsten. For øyeblikket bor jeg hos foreldrene mine, ca. 1 time fra sentrum med buss. Grunnen til dette er fordi jeg selvsagt ikke vil sitte igjen med et stort studielån etter studiene. Men etter 1,5 uke på universitetet streifer deg meg at jeg mister 10 timer i uken på bussen, tid som gjerne kunne vært brukt på andre ting. Foreldrene mine har romslig økonomi (samlet kanskje nærmere 1,8 millioner) og eier to boliger. De går med tanken å kjøpe en tredje bolig, i sentrum, som jeg og min forlovede kan få leie. Jeg vil jo helst eie vist det er teoretisk mulig.

Begge to jobber deltid, samlet inntekt på ca. 180 000 (+ 163 000 i lån og stipend). Hun er ferdig om to år som eiendomsmegler, jeg har minimum tre (+to) år igjen før jeg går ut i en sikker og godt betalt jobb. Hvor sannsynlig er det at man får lån på 1,6 med garanti i foreldre sine boliger? De boligene jeg har sett på i den priskategorien trenger en del oppussing, men vi snakker ikke om totalrenovering. Boligene har mulighet for å leie ut et rom, de ligger dessuten langs bybanen, et område hvor prisene stiger raskt.

:)

Endret av chris_stoffer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du klarer å få avtalt leieforhold på forskudd, f.eks. med en kamerat, kan dette potensielt påvirke likviditeten din mot banken når du søker lån. Jeg leier av en kamerat, noe vi avtalte på forhånd slik at han da hadde fast leieinntekt å vise til på sin lånesøknad. Vi jobber forøvrig deltid begge to, og begge studerer ved UiB.

Nå skal det også nevnes at han har et betydelig privatlån fra foreldre i tillegg til banklån, men så er han også enslig.

Forresten må jeg jo også nevne at utleie av del(er) av egen bolig boenhet er skattefritt. Mao. vil dine foreldre måtte betale skatt av leieinntektene du genererer, mens du vil slippe å betale skatt av leieinntekter dersom du eier boligen selv og leier ut ett eller flere rom. Dette er da grunnen til at foreldrene til min kamerat valgte å låne ham penger istedenfor å kjøpe leiligheten selv og leie ut til oss.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Om du får foreldrene dine til å stille som kausjonist så får du sikkert lånt nesten hva som helst. Om dere forsøker å få lån uten at de er kausjonister tror jeg bare dere kan glemme det.

Med samlet inntekt på ca. 340' inklusive studielån bør dere nok sette dere ned først og utarbeide et grundig budsjett for hva dere kan klare å betjene. I min halvprofesjonelle mening er nok 1.6 for mye å klare på den inntekten når dere i tillegg skal være to personer som skal leve av den. Da må dere nesten prøve å tenke ut om dere kan klare å skaffe høyere inntekt eller noen annen måte å få det til å gå rundt på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...