Gå til innhold

Nikon D90, P-mode, hva/hvordan justere?

Anbefalte innlegg

Ja, ser for meg at A er det så må være greiest å bruke. Justerer dere mye på ISO og WB egentlig?

Jeg skyter i Raw, og justerer derfor hvitbalanse i ettertid hvis det er behov for det.

Justerer en hel del på ISO når det er mørkt.

Jeg velger blender og bruker den ut fra hvor mye dybdeskarphet jeg vil ha.

Hvis lukkertiden blir for lang justerer jeg ISO opp manuelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde bare en følelse av at alle brukte P, men ser nå at de fleste bruker A. Og så er det i noen tilfeller man bruker S.

M har jeg ikke rotet så mye med, men tror folk ville blitt lei av å stå å vente på at mine innstillnger under M skulle blitt bra :)

Lenke til kommentar

"P" er den du bruker i stedet for grønn firkant. Hovedforskjellene er at du selv velger om det skal være blits eller ikke, om det skal være auto-ISO eller ikke og at du slipper "light"-versjonen av menyene.

Bruk P hvis du vil at kameraet skal velge både blender og lukker.

Lenke til kommentar

Hvis vi ta utgangspunkt at du allerede bruker iso 100, da har du fortsatt mulighet til og undereksponere bildet ved å bruke eksponeringskontrollen.

Glemte og nevne det tidligere, jeg bruker eksponeringskontrollen hyppig.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nei eksponeringskontrollen er heller positiv og bruke når man har problemer med og få alt korrekt eksponert i bildet, man bruker den også i kombinasjon med høy iso for å unngå for mye støy i bildene.

Den går til -3 til +3 hvis jeg ikke tar feil, oftest så holder den med +1/3 til +1.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ja, henger med så langt :)

Men la oss si jeg skal ta et bilde av folk ute i sola med 50mm 1.4 linse og jeg vil ha mye bokahh. Jeg setter det i A og velger blender til 1.4. Men jeg syntes bildet blir litt vel lyst. Noen fine triks her?

Skal du ta bilde på f/1.4 så velger kameraet lukkertid som passer - ingen problemer.

Men - blir bildet for lyst/mørkt, så skal du som Nautica sier bruke eksponeringsjusteringsfunksjonen.

Det går ikke ut over kvaliteten på bildet - det er bare at du forteller lysmåleren at den skal velge litt mørkere eller litt lysere eksponering enn den tror.

Noe jeg stadig bruker.

Jeg skyter i A/Av og velger blender selv.

Blir lukkertiden for lang går jeg opp i ISO.

Ble bildet for lyst eller jeg fikk utbrente fargekanaler bruker jeg negativ eksponeringsjustering - et trinn eller så.

Ble bildet for mørkt bruker jeg positiv eksponeringsjustering - et trinn eller så.

Lenke til kommentar

Ja, henger med så langt :)

Men la oss si jeg skal ta et bilde av folk ute i sola med 50mm 1.4 linse og jeg vil ha mye bokahh. Jeg setter det i A og velger blender til 1.4. Men jeg syntes bildet blir litt vel lyst. Noen fine triks her?

Kan det være at det er lysmålingen som er instillt feil? Er vel en funksjon som lar deg bestemme hvordan kameraet skal måle lyset...?

Ellers så kan det jo kanskje hende at du fokuserer litt feil før du knipser?

PS! Å ta bilder i sterkt solskinn gir ikke alltid de beste resultatene, uansett kamera. Man får harde skygger og hardt lys.

Bruk en ekstern blitz til å myke opp litt, så vil det bli mye bedre. Ved siden av at lysmålingen samt fokuseringen sitter.

Jeg skyter i A/Av og velger blender selv.

Blir lukkertiden for lang går jeg opp i ISO.

Ble bildet for lyst eller jeg fikk utbrente fargekanaler bruker jeg negativ eksponeringsjustering - et trinn eller så.

Ble bildet for mørkt bruker jeg positiv eksponeringsjustering - et trinn eller så.

ØY! Er ikke lov å herme! :thumbup:

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Jeg hadde bare en følelse av at alle brukte P, men ser nå at de fleste bruker A. Og så er det i noen tilfeller man bruker S.

M har jeg ikke rotet så mye med, men tror folk ville blitt lei av å stå å vente på at mine innstillnger under M skulle blitt bra :)

M først. Det går veldig greit å bruke M. Du får eksponeringindikator i søkaren og stiller inn blendar og lukkar slik at eksponering blir rett. Og vil du over- eller undereksponere er det faktisk vel så enkelt å indikatoren i søkaren som å stille om på eksponeringskompensasjon.

På mitt første SLR, Mamiya/sekor 1000 DTL, kjøpt som 16-åring i 1971 var alt manuelt.

At to-tre av dei mest aktive her inne, både når det gjeld innlegg og sikkert også som fotografar, ikkje brukar P Må ikkje skremme deg frå å bruke denne.

P er til for å brukast og er også veldig brukbar. Kameraet foreslår lukkar/blendar, men du står heilt fritt for å endre på dette med tommelhjulet. Definerer du i tillegg valg av ISO til fingerhjulet har du god kontroll. Dette gjer du ved Meny for egendef. innst. d3 og "Vis ISO/enkel ISO".

Prøv deg fram med både P, S, A og M! Ta same motiv med forskjellig valg! Lykke til!

Lenke til kommentar

Med så stor blenderåpning så er det mulig å overeksponere bildet på laveste ISO og korteste eksponeringstid i solsteiken. Det avhenger av kameramodell og hva man tar bilde av.

Hvis du poster et eksempelbilde med EXIF informasjonen intakt så kan vi enkelt si om det er problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...