Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tidligere i dag satt jeg å spilte Runes of Magic (et MMO spill), på min stasjonære PC med Windows 7 64-bit. Men plutselig skjedde det noe rart, chatten i spillet ble åpnet, og det ble skrevet noen tilsynelatende tilfeldige tegn ("steub" eller noe lignende), deretter ble dette sendt (enter). På tidspunktet dette skjedde var jeg ikke borti tastaturet, jeg brukte bare musen.

Så jeg lurer på om det er grunn til bekymring... Kan jeg være hacket?

jeg er 99% sikker på at ingen jeg kjenner (eller ikke kjenner) har brukt maskinen, og jeg tror heller ikke at noen som kunne gjort en slik spøk har vært i huset mitt på lenge (da snakker jeg om folk som har datakunnskap nok). Jeg har selv laget noen filer som skriver noen bokstaver (bat-filer og C#), men jeg har aldri laget en som skriver "steub", og jeg kjører ikke slike programmer på PCen min (jeg hadde i alle fall ikke gjemt dem så godt at jeg ikke kunne finne dem i prosesser i oppgavebehandlingen) :tease:

Jeg fant ikke noen mistenkelige prosesser (det skal sies at jeg ikke er helt ekspert, og kan ha oversett noe...), videre drog jeg ut internettledningen og kjørte en full scan av PCen med AVG Free uten å finne noe.

Noen som har forslag til hva jeg bør gjøre? Bør jeg formatere maskinen og reinstallere Windows?

Takk for svar! =)

PS: jeg er ikke helt sikker på om jeg postet i riktig kategori

Endret av axao
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres mest ut som et typisk macroprogram som har forsøkt å gjøre noe. Om du bruker noe slikt vet du vel best selv (jeg skal ikke dømmme).

Om du er usikker o ikek vil reinstallere så kan du alltids instalelre en software firewall og passe på at du sitter den på at programmet skal spørre deg om å godta alle inngående og utående forbindelser. Da vil du jo fort få beskjed dersom det er inngående eller utgående nettverkstrafikk fra et program som du ikke kjenner til - og da kan du som regel finne problemkilden. Selvfølgleig vil ingenting vise i brannmuren om det bare er et program lokalt på maskinen som sendte disse tastetrykkene.

-Stigma

Lenke til kommentar

Det høres mest ut som et typisk macroprogram som har forsøkt å gjøre noe. Om du bruker noe slikt vet du vel best selv (jeg skal ikke dømmme).

Om du er usikker o ikek vil reinstallere så kan du alltids instalelre en software firewall og passe på at du sitter den på at programmet skal spørre deg om å godta alle inngående og utående forbindelser. Da vil du jo fort få beskjed dersom det er inngående eller utgående nettverkstrafikk fra et program som du ikke kjenner til - og da kan du som regel finne problemkilden. Selvfølgleig vil ingenting vise i brannmuren om det bare er et program lokalt på maskinen som sendte disse tastetrykkene.

-Stigma

Jeg har bruker ikke noe macroprogram, men takk for tipset om brannmur, jeg innser at jeg ikke har skikkelig brannmur installert på maskinen. Har du forslag til en brukbar brannmur med slike funksjoner du nevnte ovenfor?

Lenke til kommentar

-Stigma

Jeg har bruker ikke noe macroprogram, men takk for tipset om brannmur, jeg innser at jeg ikke har skikkelig brannmur installert på maskinen. Har du forslag til en brukbar brannmur med slike funksjoner du nevnte ovenfor?

Jeg bruker selv ikke så ofte slike programmer - men jeg kan ihvertfall gi et eksempel om ingenting annet: Zonealarm . Det skal være en gratisversjon av denne som bør dekke de behovene du har så langt jeg vet.

Jeg mener ikke med dette at Zonealarm nødvendigvis er best - jeg har som sagt ikke full oversikt på denne typen programmer for tiden - men det er ihvertfall et sted du kan begynne. Ellers så kan du bare google "free software firewall" og sikkert få opp et dusin relevante treff.

Kanskje noen andre kan gi deg flere konkrete forslag.

-Stigma

Lenke til kommentar

Tror du bør vurdere sikkerheten på maskinen din...

AVG er grei , men etter hva jeg har hørt har den tapt seg.

Avira er meget bra.

Dessuten bør du scanne maskinen din med MBAM

SAS er også bra.

Angående firewall så er iallfall Zone alarm en begynnelse.

Desverre så får den strykkarakter i den krevende testen til Matousec.

Comodo er på topp i den testen.

Lenke til kommentar

Sånn generellt for antivirus synes jeg Microsoft Security Essentials er meget bra. den kommer godt ut i tester - er gratis (gitt at du kjører ekte windows versjon selvfølgleig) - og er brukervennlig og ikke-irriterende. Relativt sparsom på systemressurser er den også.

Den er ihvertfall en god løsning sammenlignet med gratisløsninger - den der er mer i klassen med betal-varene kvalitetsmessig.

Nenver det bare i tilfelle du trengte enn annbefaling på det området. Det er ikke sikkert at det hjelper deg å feilsøke denne problemstillingen direkte.

Eset online scanner er også fin som en kjør-direkte-fra-nettet løsning når du vil ha en second-opinion fordi du har konkrete mistanker om noe rusk på maskinen. Eset (NOD32) er vel forøvrig min favoritt på lik linje med MSSE. Den er betalvare dog, men er ypperlig antivirus.

Det kan ihvertfall ikke skade å kjøre en virusscan eller to just in case for trojanerinfeksjoner og denslags. Det er dog relativt skjeldent at den slags virus prøver å kontrollere tastaturet på den måten. Som regel er de designet for å være langt mer low-profile enn som så - så det er ikke akkurat typisk for en virusinfeksjon (men ikke umulig selvfølgelig).

EDIT: jeg never en ting god online scanner: Housecall. Denne er også fin for virus og malware. Jeg bruker den mye når jeg skal trippelsjekke en maskin for den slags ting når jeg f.eks. fikser infeksjoner for venner og bekjennte. Når jeg vet at en maskin er infisert liker jeg ikke å bare stole rent på et enkelt program. Da er det fint å ha 1 program installert som hovedbeskyttelse - og et eller to andre å kalle på når det trengs for en grundig scan, slik som Eset og Housecall :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk for svar begge to!

Jeg kommer nok til å prioritere sikkerheten høyere nå. Men om noen virkelig har hacket meg, vil det da hjelpe å installere ny antivirus? Det er jo selvsagt greit å ha et velfungerende virusprogram installert, men tror dere at det vil kunne stoppe en eventuell hacker?

Om de allerede har kontroll på maskinen, burde jeg kanskje laste ned et nytt virusprogram og installere dette og kjøre full systemscan uten å være koblet på Internett (i tilfelle de skulle finne på å ta kontroll over antivirus programmet)?

Ubehagelig å tenke på at noen kan ha kontroll på PCen min... =S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...