Gå til innhold

Problem med å koble sammen ONKYO Reciver med Toshiba Regza TV

Anbefalte innlegg

Hei.

Har kjøpt meg Onkyo HT-R390. Flott lyd osv, har greid å koble PS3-en til reciveren og får perfekt 5.1 lyd. Det jeg har problemer med er å koble TV-en og en PC til reciveren og få lyd.

Reciveren støtter mulighet for ARC (Audio Return Channel), det vil si at jeg som har Analog kabel-tv koblet direkte til TV-en skal kunne sende lyden fra TV-en via HDMI kabelen som er koblet til UTGANGEN på reciveren. TV-en min er en Toshiba Regza AV73 DIGITAL. Det står i brukermanualen til anlegget at den skal kunne kobles til alle nyere Toshiba TV-er, og at de har støtte for ARC.

Første spørsmål er derfor om det fins noen der ute som har erfaringer eller på magisk vis vet hvordan jeg kan koble disse sammen. Jeg har selv prøvd utrolig mange forskjellige kombinasjoner, både på reciveren og TV-en. TV-en er også REGZA-LINK kompatibel. Noe som gjør at jeg kan bytte mellom alle HDMI utgangene på reciveren med ett trykk på TV fjernkontrollen, samt stille lyd og noen få andre ting med den.

Jeg har også prøvd å koble en PC med HDMI utgang til reciveren med samme HDMI kabel og inngang på reciveren som PS3-en. Uansett hva jeg gjør får jeg ikke lyd... Hvis jeg kobler den direkte til TV-en blir det lyd. Ønsker å kunne se filmer fra PC-en og få bedre lyd.

Altså

1. Hvordan koble sammen TV-en og reciveren, og få send lyden tilbake gjennom samme HDMI (ARC)

2. Hvordan koble til en PC?

Hvis du ikke har akkurat samme modell, men har hatt ett lignende problem kan sikkert du også være til hjelp!

Endret av MartyRot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. ARC kan jeg ikke så mye om, finnes det analog utganger på TV'n for lyd ? Hvis de likevel er analoge signaler som TV-signalet kommer ifra så taper du ikke så mye ved å ikke bruke HDMI.

Og jeg ser heller ikke bortifra at det er det som er grunnen til at ARC ikke fungerer, HDMI har en digital lyd-kanal, men du har ikke noe digital lyd å sende.

2. Hva slags PC har du ? Er både skjermkort og lydkort integrert på hovedkortet ? Hvis ikke, hva slags skjermkort ?

Enten så må du koble lydkortet til skjermkortet med kabel, eller så er dette allerede gjordt hvis alt er integrert på hovedkortet. Uansett må du justere lydinnstillingene i windows (evt. i avspiller programmet) slik at riktig digitale utgang blir benyttet.

Lenke til kommentar

1. Ja! TV-en har analoge utganger for lyd, men jeg har ikke de rette kablene, enda. Det virker logisk at ikke analoge signal sendes via HDMI... Det blir kanskje fiber etter hvert, så venter og ser ann før jeg gjør noe.

2. Det er en 2 år gammel bærbar med alt intrigert i hovedkortet. Pc-en brukes kun som film og Server PC. Jeg får bilde på skjermen, men ikke lyd. Altså noe det samme problemet som med TV-en. Siden jeg får lyd når den kobles med HDMI direkte i TV-en regnet jeg med at det ikke måtte gjøres noen innstillinger på PC-en for å få lyd, men skal se på det. Takk for fornuftig svar.

Lenke til kommentar

2. Det er en 2 år gammel bærbar med alt intrigert i hovedkortet. Pc-en brukes kun som film og Server PC. Jeg får bilde på skjermen, men ikke lyd. Altså noe det samme problemet som med TV-en. Siden jeg får lyd når den kobles med HDMI direkte i TV-en regnet jeg med at det ikke måtte gjøres noen innstillinger på PC-en for å få lyd, men skal se på det. Takk for fornuftig svar.

Lest ditt første innlegg litt dårlig ser jeg... hmmm.. det er litt sært at du får lyd med TV men ikke receiver.

Kanskje du har satt at for den hdmi inngangen så skal lyden tas ifra analog innganger ? Men du brukte samme inngang som for PS3 og jeg regner da med at du fikk lyd med PS3 så da er den teorien feil også.

*stumped*

Lenke til kommentar

Tipper TVen har 1 HDMI inngang som støtter ARC. Det bør stå i manualen hvilken dette er, mest sannsynlig HDMI inngang 1. I menyen bør det være mulig å si at man bruker ekstern lyd, og ikke interne høytallere.

Forsterkeren har nok en ARC knapp for å bruke denne lyden.

Lenke til kommentar

2. Det er en 2 år gammel bærbar ...

Lest ditt første innlegg litt dårlig ser jeg... hmmm.. det er litt sært at du får lyd med TV men ikke receiver.

Kanskje du har satt at for den hdmi inngangen så skal lyden tas ifra analog innganger ? Men du brukte samme inngang som for PS3 og jeg regner da med at du fikk lyd med PS3 så da er den teorien feil også.

*stumped*

Sjekket lyd-innstillingene på PC-en, og da fikk jeg lyd, men ikke bilde... Hver gang den spilte av lyd forsvant bildet, og med en gang det ble stilt kom bildet tilbake igjen... Men etter å ha prøvd med musikk, video og nett så fungerte det plutselig. Så da er det problemet løst, på en eller annen måte.

Tipper TVen har 1 HDMI inngang som støtter ARC. Det bør stå i manualen hvilken dette er, mest sannsynlig HDMI inngang 1. I menyen bør det være mulig å si at man bruker ekstern lyd, og ikke interne høytallere.

Forsterkeren har nok en ARC knapp for å bruke denne lyden.

Bruker HDMI inngang 1. Har sett en del i manualen og på nett, og finner dessverre ingenting om TV-en har ARC eller ikke... Så det faller vell i feil retning. Grunnen til at jeg trodde det var ARC på TV-en var at ONKYO og Toshiba hadde Regza-Link. Da får jeg opp valg om jeg vil bruke interne eller eksterne høytallere, å da regnet jeg med at også analoge TV-signal ville gå via den. Ett valg fra reciveren som la seg inn i TV-menyen var å velge lyd fra TV/CD, noe jeg tolket som at TV-en hadde ARC. Forsterkeren har ARC valg i menyen.

Hvis det ikke blir fiber i nærmeste fremtid blir det innkjøp av digital mottaker til TV-en, og da sender jeg bare signalet direkte til reciveren i stedet.

Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...