Simen88 Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Hei jeg har lyst å bevege meg inn på portrett/menneske bilder jeg har nikon d7000 batterigrep til det. nikon 24-70 nikon 105mm macro nikon 50mm nikon 70-300 og en SB 900. Adobe lightroom 3 til å redigere. For sikkert mye arbeid der også Det utstyret har jeg til å bruke. Jeg har lett på nett og funnet noen inspirasjoner til bilder jeg vil lære å ta. her er noen. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 (endret) Kan være lurt og få tak på en softboks og et par reflektorer til å begynne med, jo bedre bildene blir i utgangspunktet jo enklere blir etterbehandlingen. Du kan bruke presets til og begynne med for og få forskjellige uttrykk i bildene dine. Hvordan du laster ned og installerer presets. Endret 16. august 2011 av Nautica Lenke til kommentar
kaian Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Det viktigste og vanskeligste med portretter er kontakten med modellen. Fikling med kamera, og chimping, bryter og truer den kontakten hele tiden. Øv masse på opptakssituasjonen. Pass på at modellen er helt trygg på at du aldri legger ut bilder uten etter avtale, så får du lettere fortsette til dere begge er fornøyd, og anledning til å prøve igjen og igjen. Ikke tenk så mye på blits og redigering før du begynner å få kontroll på opptakssituasjonen. Bruk 50mm på f/2 og 24-70mm på f/2.8. Lenke til kommentar
Simen88 Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 (endret) Nautica, hva gjør jeg med softboxen? blir det som en blitz? eller? hvor mye må jeg legge i en softbox? og hvor stor må den være for enkle portrett bilder? Kan du gi meg link til en enkel og grei softbox? er denne grei? http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Tilbeh%C3%B8r/Tilbeh%C3%B8r-blits/Softbox/Aurora-Lite-Bank/Aurora-Microbox-Softbox-MBS-15x20cm-Hvit-indre-reflektor-m-%C3%A5pning-over-and-under-121298.aspx Endret 16. august 2011 av Simen88 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Du burde ha en mye større softboks for og få et jamt lys over hele motivet, har selv en på ca 50x50 med den blir for liten til hel-portretter. Lenke til kommentar
Simen88 Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 får jeg plass på kameraet? den virka veldig stor. og btw jeg tror du har peiling så jeg spørr deg. hvordan kan jeg få min sigma EG super som jeg fant liggende i stad til å stå lenger unna med softbox på og funke med kameraet trådløst`? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 og btw jeg tror du har peiling så jeg spørr deg Tro meg, det er veldig mange her som kan dette mye mye bedre en meg Det beste er og bruke eBay, du trenger et stativ/reflektor til blitsen pluss en forlengelsekabel. Tror du burde begynne litt enklere først, en reflektor hjelper veldig mye for og få opplyst motivet. Lenke til kommentar
Simen88 Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 btw for å gå tilbake til bildene, hvordan får man til et slikt bilde som hun med øye som reflekterer fotografen? og med bare øye som har frage Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Øyet - gå tett på med makroobjektivet ditt og treff perfekt med fokus. Farge - etterbehandling i Photoshop eller annen programvare. Alle objektivene dine vil være gode til portretter - klassisk er å skyte hodeportretter mellom 55 og 90mm, men også 50mm og 105mm funker fint. Det viktige ved valg av brennvidde er å ha riktig avstand til motivet for å få riktige proporsjoner. Et hodeportrett mellom brennvidde 55 og 90mm er på "passe" avstand. Ellers er lyset, komponering og kontakt med modellen det viktigste, ikke optikken. Lenke til kommentar
Simen88 Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 btw er det mulig å kjøre blitzen min trådløst med mitt kamera? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 btw er det mulig å kjøre blitzen min trådløst med mitt kamera? Ja, det er fult mulig men D7000 sammen med dedikerte Nikon blitser, bla. SB900. Du får lese brukermanualen om hvordan du får dette til å virke sammen. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 btw er det mulig å kjøre blitzen min trådløst med mitt kamera? Hvis du er fortrolig med engelsk så er videoen under genial. Bare å spørre om trådløst blitsbruk det er tøffere enn toget ! Jeg har alltid med 2 eller flere SB-900 i Nikon bagen og bruker det på det meste av bilder av mennesker/dyr. http://www.youtube.com/watch?v=7LWd2AoLBH0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå