Gå til innhold

hjelp til Portrett bilder/bilder av personer

Anbefalte innlegg

Hei jeg har lyst å bevege meg inn på portrett/menneske bilder

jeg har nikon d7000

batterigrep til det.

nikon 24-70

nikon 105mm macro

nikon 50mm

nikon 70-300

og en SB 900.

Adobe lightroom 3 til å redigere. For sikkert mye arbeid der også

Det utstyret har jeg til å bruke. Jeg har lett på nett og funnet noen inspirasjoner til bilder jeg vil lære å ta.

her er noen.

post-249569-0-70030100-1313519666_thumb.jpg

post-249569-0-53832300-1313519676_thumb.jpg

post-249569-0-04422800-1313519684_thumb.jpg

post-249569-0-76122500-1313519691_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste og vanskeligste med portretter er kontakten med modellen. Fikling med kamera, og chimping, bryter og truer den kontakten hele tiden. Øv masse på opptakssituasjonen. Pass på at modellen er helt trygg på at du aldri legger ut bilder uten etter avtale, så får du lettere fortsette til dere begge er fornøyd, og anledning til å prøve igjen og igjen.

Ikke tenk så mye på blits og redigering før du begynner å få kontroll på opptakssituasjonen.

Bruk 50mm på f/2 og 24-70mm på f/2.8.

Lenke til kommentar

Nautica, hva gjør jeg med softboxen? blir det som en blitz? eller? hvor mye må jeg legge i en softbox? og hvor stor må den være for enkle portrett bilder? Kan du gi meg link til en enkel og grei softbox?

er denne grei?

http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Tilbeh%C3%B8r/Tilbeh%C3%B8r-blits/Softbox/Aurora-Lite-Bank/Aurora-Microbox-Softbox-MBS-15x20cm-Hvit-indre-reflektor-m-%C3%A5pning-over-and-under-121298.aspx

Endret av Simen88
Lenke til kommentar

får jeg plass på kameraet? den virka veldig stor. og btw jeg tror du har peiling så jeg spørr deg. hvordan kan jeg få min sigma EG super som jeg fant liggende i stad til å stå lenger unna med softbox på og funke med kameraet trådløst`?

Lenke til kommentar

Øyet - gå tett på med makroobjektivet ditt og treff perfekt med fokus.

Farge - etterbehandling i Photoshop eller annen programvare.

Alle objektivene dine vil være gode til portretter - klassisk er å skyte hodeportretter mellom 55 og 90mm, men også 50mm og 105mm funker fint. Det viktige ved valg av brennvidde er å ha riktig avstand til motivet for å få riktige proporsjoner. Et hodeportrett mellom brennvidde 55 og 90mm er på "passe" avstand.

Ellers er lyset, komponering og kontakt med modellen det viktigste, ikke optikken. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...