Gå til innhold

Diskusjon rundt legalisering av LSD

118 stemmer

1. 1. Burde Norge legalisere LSD?

• Ja
      50
    • Bare til medisinsk forskning
      9
    • Bare avkriminalisering
      14
    • Nei
      45

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fremgår tydelig at de som har laget grafen er for LSD, det finnes antagelig 5 andre måter å fremstille de samme tallene som viser 5 tilsynelatende helt forkjellige resultater...

Statistikk kan brukes stort sett akkurat slik man vil...

Og nøyaktig hvilke bevis har du for at LSD er så utrolig farlig?

Lenke til kommentar

Gå på google, søk på f.eks "lsd suicide" så ser du at det er mange som f.eks har tatt selvmord av lsd.

Tviler sterkt på at slike ting er tatt med i statestikken, lsd i seg selv er ikke så dødlig, men effekten det gir kan fort bli det.

Vann er heller ikke så dødlig, men effekten av å være under vann(oksygenmangel) er det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Greit, fra første side.

"Some suicides have been tied to the use of LSD, though it is difficult to positively link an individual's choice to take their own life with their past use of LSD. In general, LSD is not reported to substantially increase the risk of suicide and those who do commit suicide after taking LSD are likely to have suffered from pre-existing suicidal tendencies.

Some deaths have been associated with inebriated or combative behavior while under the influence of LSD, including falling or jumping from a height or dying after being beaten by police."

EDIT: Link, http://www.erowid.org/chemicals/lsd/lsd_journal4.shtml

Endret av Zaftig
  • Liker 1
Lenke til kommentar

fra http://library.thinkquest.org/C005038/lsd.htm

Wikipediaf er ca like pålitlig som min kilde, ukritisk bruk av kilder gir skjeldent noe fornuftig inn i en diskusjon.

Panic. An LSD user cannot stop the LSD action. He may fear he is losing his mind, especially if the LSD effect is a "bad trip." When this happens, he may panic, cause injury or death to himself.

Paranoia. The LSD user may feel someone wants to control his mind, harm or kill him. He becomes increasingly suspicious. He may hurt or kill the object of his LSD-made fear. This feeling lasts 72 hours after the LSD has worn off.

Mental Unbalance. As a result of panic and paranoia, the LSD user may get mentally unbalanced. This lasts weeks, months, even years. It requires psychiatric care to cure.

Flashback. When a flashback occurs, the LSD victim may become insane or driven to suicide. (See What Is a Flash- back? above).

Heart Failure. LSD has led to fatal convulsions. "His heart couldn't take it," as a doctor diagnosed an LSD death. It was: heart failure. Cause: LSD.

Accidental Death or Injury. When the LSD user is on a "trip," he may feel he can fly or float, leap out of a high window or tree, fall to his death. Or he may think lie is invincible, walk in front of a car and suffer injuries or even get killed.

Endret av aklla
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg brukte ikke Wikipedia. Det kom fra Erowid, og siden din kommer med faktafeil gjennom hele greia, den største er vel at en trip varer i 72 timer, jeg har ikke hørt om noen som har trippet i mer enn 24 timer.

Fra Erowid.

Duration #

The primary effects of LSD last for 6-8 hours.. For many people there is an additional period of time (2-6 hrs) where it is difficult to go to sleep and there is definitely a noticeable difference from everyday reality, but which is not strong enough to be considered 'tripping'.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg synes at LSD burde bli legalisert, LSD er sunnere og mindre avhengighetsskapende enn for eksempel kaffe og så er det selvsagt det absurde med å ikke la folk styre sitt eget liv.

Så, synes du at LSD burde bli legalisert?

Å si at LSD er sunt blir aldri riktig. Det er ikke noe man blir fysisk avhengig av.

Kaffe vil ikke påvirke hjernen til å bli overfølsom når det gjelder sansene og sånt, eller gi deg kraftige sansebedrag som LSD.( Se lyder, høre farger...) LSD kan i verste fall gjøre folk psykotiske, paranoide, og så videre, fordi det man vil oppleve i en LSD-rus, er å 'drømme i våken tilstand.

Noe som kan gi dem psykiske helseplager i lang tid.

Selv om nok mange tåler stoffet, så er det mange som ikke gjør dette. Og jeg ønsker et samfunn som er tuftet på trygghet, og ser ingen grunn til at noe rusmiddel burde være lovlig. Alkohol er farligere enn LSD... Både fysisk og psykisk. I fylla skjer drap, og man kan drikke seg til døde dersom man drikker for mye.. Noe som ikke er mulig å gjøre med LSD (eller hasj, eller sopp). Syntes egentlig at man burde holde seg unna alle mulige former for rus.. Ikke bare det mest ekstreme, men også andre ting som vi ikke egentlig har noen nytteverdi av. Og har intet behov for å gjøre det lovlig.

Men at det burde være strenge straffer for bruk og besittelse av det, det er jeg uenig i. Folk må få velge det livet de ønsker selv uten at noen stiller seg til doms over dem og sier: fy fy, som om de hadde tatt foreldre-rollen over dem. Vi straffer ikke selvskadere heller, så hvorfor skal vi straffe folk som ruser seg?

Lenke til kommentar

Jeg synes at LSD burde bli legalisert, LSD er sunnere og mindre avhengighetsskapende enn for eksempel kaffe og så er det selvsagt det absurde med å ikke la folk styre sitt eget liv.

Å si at LSD er sunt blir aldri riktig. Det er ikke noe man blir fysisk avhengig av.

Kaffe vil ikke påvirke hjernen til å bli overfølsom når det gjelder sansene og sånt, eller gi deg kraftige sansebedrag som LSD.( Se lyder, høre farger...) LSD kan i verste fall gjøre folk psykotiske, paranoide, og så videre, fordi det man vil oppleve i en LSD-rus, er å 'drømme i våken tilstand.

Selv om nok mange tåler stoffet, så er det mange som ikke gjør dette. Og jeg ønsker et samfunn som er tuftet på trygghet, og ser ingen grunn til at noe rusmiddel burde være lovlig. Alkohol er farligere enn LSD... Både fysisk og psykisk. I fylla skjer drap, og man kan drikke seg til døde dersom man drikker for mye.. Noe som ikke er mulig å gjøre med LSD (eller hasj, eller sopp). Syntes egentlig at man burde holde seg unna alle mulige former for rus.. Ikke bare det mest ekstreme, men også andre ting som vi ikke egentlig har noen nytteverdi av. Og har intet behov for å gjøre det lovlig.

Men at det burde være strenge straffer for bruk og besittelse av det, det er jeg uenig i. Folk må få velge det livet de ønsker selv uten at noen stiller seg til doms over dem og sier: fy fy, som om de hadde tatt foreldre-rollen over dem. Vi straffer ikke selvskadere heller, så hvorfor skal vi straffe folk som ruser seg?

Og jeg sa ikke at det var sunt ;)

Sjansen for at folk blir psykotiske er ekstremt liten.

Psychiatrist Dr. Sidney Cohen surveyed a sample of 5000 individuals who had taken LSD twenty-five thousand times. He found an average of 1.8 psychotic episodes per thousand ingestions,

Altså er sjansen for èn psykotisk episode 555,555 per person, dette er da personer med underliggende psykiske problemer, og disse personene burde aldri bruke LSD eller andre hallusinogener. Sjansen for psykiske problemer i lang tid er da ekstremt liten.

Annet enn det er det bra du er for legalisering av LSD, og andre stoffer. Selv om du ikke er for at narkotika reklame skal være lovlig, men det kan jeg egentlig skjønne da.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Sterke hallilusogener er farlige da de kan og ofte vil endre sanseinntrykkene permanent. I ett meget godt kontrolert miljø er dette sikkert ufarlig, kanskje til og med gunstig, men flytende på gata for en hvermansen er det et potensielt skjebnesvangert narkotikum.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg brukte ikke Wikipedia. Det kom fra Erowid, og siden din kommer med faktafeil gjennom hele greia, den største er vel at en trip varer i 72 timer, jeg har ikke hørt om noen som har trippet i mer enn 24 timer.

Det står vell igrunnen at når LSD effekten, eller trippen om du vil, har avtatt kommer det punktet som heter paranoid, og som kan vare opp mot 72 timer. Ikke at trippen i seg selv varer i 72 timer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Sterke hallilusogener er farlige da de kan og ofte vil endre sanseinntrykkene permanent. I ett meget godt kontrolert miljø er dette sikkert ufarlig, kanskje til og med gunstig, men flytende på gata for en hvermansen er det et potensielt skjebnesvangert narkotikum.

Farlige på samme måte som å være en pilot for Ryanair er farlig.

EDIT: Skriveleif.

Endret av Zaftig
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Farlige i samme måte som å være en pilot for Ryanair er farlig.

Det kan ikke sammenlignes. Flyging er i ekstremt kontrollerte omgivelser. Om man hadde legalisert LSD ville ikke alt blitt gjort i like trygge omgivelser.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men har du noen gang inntatt LSD? Det høres ut som du ikke har den fjerneste aning av hva du prater om.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men har du noen gang inntatt LSD? Det høres ut som du ikke har den fjerneste aning av hva du prater om.

25 Millioner Amerikanere har tatt LSD, 1 eller 2 har kanskje død på grunn av LSD. Noen tusen har død mens de har vært påvirket av LSD siden 60-tallet. Vi kan like gjerne gjøre alkohol ulovlig hvis farene ved LSD er argumentet ditt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du må klare å skille mellom virkestoffene. Alkoholen må du faktisk trykke inn for å bli full. Altså distansen mellom mengde, tid og effekt er harmonisk.

Med LSD er det snakk om mikroskopiske verdier som kan ha livslange konsekvenser dersom du inntar for mye. Ikke kan du spy det ut heller, du våkner fyllesyk/tripsick hver eneste dag for resten av livet!

Lenke til kommentar

Du må klare å skille mellom virkestoffene. Alkoholen må du faktisk trykke inn for å bli full. Altså distansen mellom mengde, tid og effekt er harmonisk.

Med LSD er det snakk om mikroskopiske verdier som kan ha livslange konsekvenser dersom du inntar for mye. Ikke kan du spy det ut heller, du våkner fyllesyk/tripsick hver eneste dag for resten av livet!

Jeg trenger noen kilder på disse påstandene, konkrete, altså ikke "You can trip forever" men f.eks "A 45-year-old man forever tripping"

Lenke til kommentar

Jeg trenger noen kilder på disse påstandene, konkrete, altså ikke "You can trip forever" men f.eks "A 45-year-old man forever tripping"

alle vet at lsd overdoser endrer sinnstemningen permanent

hør nå her, det er ikke det samme som å overdoze på alkohol eller kokain.. psykedeliske stoffer endrer hjernemønstre på måter enda uoppfattelige.

Lenke til kommentar

Og jeg sa ikke at det var sunt ;)

Sjansen for at folk blir psykotiske er ekstremt liten.

"Sunnere enn" - Det kan jo missforståes? : -P

Vel, det siste er jeg skeptisk til, da det er et psykoaktivt stoff... Alle disse kan føre til psykoselidelser. Det gjelder ikke bare LSD, men det gjelder også Kong Alkohol.

De som har en underliggende kronisk sykdom, kan faktisk få denne opp til overflaten ved bruk av dette stoffet. LSD er et kraftigere psykoaktivt stoff enn Alkohol.

Som sagt tidligere (og jeg gidder ikke legge skjul på det) så har jeg prøvd dette stoffet selv. Jeg har ikke opplevd noe ubehag eller noe sånt i etterkant. Og da jeg prøvde det så var det en kjempefin opplevelse bortsett fra en stund etterpå.. Jeg og noen jeg ble kjent med, nede på Roskilde festivalen, fikk en papirlapp, som vi la på tunga... Jeg hadde den der så lenge som mulig for å få max effekt. Først merket jeg ikke noe særlig.

Men etter en time eller noe sånt, begynte jeg å oppleve verden som tja(?) kunstig.

Ikke kunstig på en skremmende måte, faktisk på en litt himmelsk måte. Alt var fredelig, og jeg syntes det var bare herlig å gå rundt å se så mange livlige folk (som det er så mye av på Roskilde)... Men så så jeg noe merkelig oppe i lufta.. Jeg så to UFOer. hehe. Du ler vel når du hører dette. Men jo, jeg så to ufoer. Og når jeg så på dem, stod de stille, for så å endre form til vanlige fly og fly videre ut fra mitt synsfelt.

Jeg sa til de kameratene mine som var der at: Se der, se opp der! Og de sa: "Ja" (og de så) Ser du det? Ja, sikkert noen som filmer litt på Roskilde med et helikopter eller noe sånt, sa de. Og da så jeg også at det var det. Og så plutselig så begynte de å fyre opp en masse raketter på Roskilde. Det burde du faktisk teste ut selv, se på rakett oppskytning når du er høy på LSD, det var et fantastisk lys show, helt ut av det vanlige! Vi syntes det bare var kult, og klappet og var skikkelig godt humør.

Så var det å dra på Dj Tiesto konsert. Der ble lysene fra kasterne rotert rundt i alle mulige vinkler, og i alle mulige farger. Tiesto live, er den beste opplevelsen ever. Man lever seg så jævlig inn i musikk når man er rusa på LSD, at man der også er helt samkjørt med musikken, som strømmer igjennom kroppen.

Videre. Da vi skulle gå fra Tiesto, derimot. Var det slik at jeg hadde blitt støl i beinet av å sitte med beina i kors på det harde underlaget jeg satt på, dermed tolket hjernen min det til at beinet var knekt, eller forstuet (jeg var usikker) men jeg trodde på det, altså at beinet var knekt eller forstuet.

Når jeg begynte å gå, begynte også det som kom til å bli en bad tripp, det vil si en vond drøm i våken tilstand: Jeg begynte som sagt å gå, men beinet mitt ble i min hjerne oppfattet som knekt (følelses-hallusinasjon). Vi skulle heldigvis bare tilbake til teltene, eller nærmere bestemt måtte jeg gå dit selv, fordi de andre ville noe annet, bortsett fra ei jente som ville følge meg. Jeg gikk så godt jeg kunne med et bein som i virkeligheten bare var litt stølt (av å sitte så lenge v. tiesto)

Men som jeg oppfattet som sagt som knekt (knekt midt mellom kneet og foten. Jeg forsøkte å halte meg frem, men hun sa, det er ikke noe galt, det er bare sånn når du har fått i deg det du har fått i deg... Og jeg tenkte at: Greit, jeg får stole på det. Og vi gikk helt bort til teltene våre. Da jeg hadde sagt farvel til jenta, og la meg inne i mitt eget telt, ble jeg litt opprørt. Greia var at det hadde regnet, og det hadde regnet igjennom teltet, og det var da en våt sovemadras sovepose, jeg tenkte FAEN!, men bet meg i det, og la meg... Da jeg hadde lagt meg, så fikk jeg en ny hallusinasjon, og denne tar virkelig kaka, jeg er usikker på om jeg tørr å snakke om det her inne, men jeg tror jeg går for det. Det er ganske vanlig også i en slik rus, hørte jeg av kamerater dagen etter. Det jeg følte var at jeg måtte skikkelig på do. Altså drite. Men i den formen jeg var i, og med tanke på hvilke utedoer som var der (synet av dem får deg til å holde deg leeeeeeenge, det skal jeg si deg) så jeg kneip igjen rompa alt jeg kunne. Men som sagt det skjedde ikke noe på ordentlig det var en hallusinasjon)

Det jeg følte skjedde, var at jeg ikke klarte å holde igjen, og jeg lå å så opp i teltet, og kjente det trøkke fra fua, om man kan si det slik. Jeg kneip og jeg kneip, men desto mer dreit jeg på meg, og ikke bare litt, etter det hadde gått ca 10minutter (i mitt hode) hadde jeg driti så mye at driten gikk langt ut over buksebeina på olabuksa, og hadde fylt opp teltet så vidt det var. Og jeg var så fryktelig nærvøs hele tiden, og tenkte hva faen nå? Hva skal jeg si til gutta utenfor når jeg tørr å gå ut av teltet igjen? Men så kom en tanke i meg. HELDIGVIS! Den tanken jeg tenkte var følgende: Det jeg gjør nå det kan ikke være annet enn å oppleve en sanselig hallusinasjon (godt jeg hadde lest litt om stoffet før jeg prøvde det).. Og at jeg kan forestille meg at dette skjer i revers. Da jeg gjorde det, så gikk all bærsen tilbake sakte men sikkert tilbake til det hullet hvor det i utganspunket kom i fra, og all dritten i teltet, ble sugd inn i fiseren igjen og jeg så rund meg: Ikke noe bærs i teltet noe mer. Og ikke noe dritt i underbuksa heller. Og da pustet jeg ut! Jeg pustet ut så mye luft, att jeg ble overrasket over hvor mye jeg kunne puste ut på en gang.. (selvsagt også en hallis) Om og om igjen. Og satt der bare som et spørsmålstegn. Men det var deilig å puste ut, og vite at, en trippe er akkurat hva du tror den er når du er ruset, altså at det du finner på å forestille deg i en slik rus, blir virkelig for deg der og da. Da jeg gikk ut av teltet, var de folka jeg var med på roskilde kommet på plass og de foklarte alle mulige rare opplevelser fra deres tripper. En hadde følt at hjertet ble mindre og mindre for hvert hjerteslag, og han var redd for at hjertet bare skulle sprekke... hehehe.. En annen måtte drite, og fikk det samme som meg der... Men han bare dreit i det, han var vandt til slike halusinasjoner, så han og flere hadde bare hatt morro med det. Lata som de kasta dritt på hverandre og sånt, hehe.. Mens de gjorde det til noe morsomt, var det dønn alvor for meg, og jeg var livredd, for hva de andre måtte si etter dette... Mens de hadde hatt det bare morro.

Så de av dere som leser dette, og som uansett forsøker stoffet selv om jeg anbefaler alle om å la være, til dere: Rusen blir det din hjerne tenker når du er ruset. Så ha et veldig godt humør, og behold det uansett hva som skjer, hvis ikke så er det helvete dere får, og ikke den morsomme himmelen. Hvis dere er flere så kan dere bruke en såkalt "Sitter" som er edru hele tiden, og som kan følge med på dere. Og han må dere høre på hele tiden, han der Gud, og bestemmer alt! :) Hvis han sier at dere faktisk ikke kan fly, så kan dere ikke fly! Og så videre, alt han sier er Guds ord, og hvis dere ikke hører på hva han har å si, så kan det ende med døden...

Jeg kan forklare yttligere dersom jeg får spørsmål angående dette.

Men det var en erfaring rikere, som jeg ikke angrer for at jeg gjorde. Jeg forstod hvordan sinnet på mange måter virker i etterkant. Det man kommer mest i kontakt med i LSD-rus er ofte underbevisstheten, og drømmeverdenen, samtidig som du er helt våken, denne kombinasjonen, gjør at mange frykter det for livet, de blir altså piss redde, og ønsker aldri, ALDRI å prøve det igjen, mens andre, vil prøve det hver helg fordi de syntes det er så utrolig moro! Men disse er ikke narkomane på samme måte som heroin-avhengige, (som ikke bruker LSD som regel) men som bare bruker naturlige sopper og andre ting som et forsøk på å komme i kontakt med den "spirituelle" verdenen som det heter.

Var dette en god forklaring på hva en LSD tripp kan være? :)

Psychiatrist Dr. Sidney Cohen surveyed a sample of 5000 individuals who had taken LSD twenty-five thousand times. He found an average of 1.8 psychotic episodes per thousand ingestions,

Altså er sjansen for èn psykotisk episode 555,555 per person, dette er da personer med underliggende psykiske problemer, og disse personene burde aldri bruke LSD eller andre hallusinogener. Sjansen for psykiske problemer i lang tid er da ekstremt liten.

Annet enn det er det bra du er for legalisering av LSD, og andre stoffer. Selv om du ikke er for at narkotika reklame skal være lovlig, men det kan jeg egentlig skjønne da.

Som sagt, noen tåler det. Andre med underliggende (usynlige kroniske sykdommer som egentlig ligger på vent) kan bli aktivert av slike stoffer, og kan dermed ødelegge for de menneskene, som har disse psykiske problemene. Men ikke for evig og alltid. Man kan plages i mange måneder i etterkant, men man blir helt frisk igjen, i alle fall 99% av dem som har prøvd det, og da via samtale med psykolog. Så nei, det er ikke farlig for kroppen, det er ikke bevist at det er farlig for hjernen heller, faktisk har man funnet ut at det ikke skader noe som helst i hjernen, og heller ikke noe i kroppen. Men i rus, kan man "FØLE" at hjerte er i ferd med å hoppe ut, svelle, eller eksplodere, "i verste fall",hehe, noe som man kan le av i ettertid igjen, fordi de er kroppslige hallusinasjoner.

Endret av turbonello
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Har du noen gode vitenskapelige kilder å backe opp påstandene dine med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...