Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor akkurat pene personer?

ThaHoward

Anbefalte innlegg

Klønete trådtittel, men visste kom ikke på noen annen fornuftig tittel.

Hvorfor forelsker man seg eller blir tiltrukket av pene jenter og gutter? Er det noe med gode gener å gjøre? Samtidig så vet jeg at alle har ulike preferanser når det kommer til utseende, og at det er individuelt. Personlighet har også mye og si, men utseende vil jeg tørre å påsta at er en veldig viktig faktor, kanskje den viktigste. Spesielt når det kommer til første inntrykk og når man forelsker seg i personer man ikke kjenner så godt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gylne snitt. Google it.

Har prøvd å google det opp, men fant ikke det jeg lette etter. Det eneste jeg fant fram til er at alle har ulik smak, og at det er genene dine som bestemmer at dere passer sammen. Fant også ut at gutter(spesielt gutter) og menn vektlegger det ytre mye mer enn kvinner. Selv om utsende selvfølgelig er viktig hos jenter og da.

Men hvorfor tiltrekkes man ikke like lett av personer som er stygge eller mindre pene, enn de som er pene, vakre, sexy osv? Oppfatter hjernen din dem som mer sunne og friske? Har forstått at bla. at menn liker bredere hofter hos kvinner bedre enn smale, er nettop fordi at man er mer fruktbar da. Ligger det noe i det?

Edit: Og hvis du mente at jeg skulle søke opp det gylne snitt, så ga det ingen relevante søk. Vet at man liker symmetri etc. men det svarer mer på hva man oppfatter som pent, og ikke hvorfor man liker det "pene". Og forøvrig: Jeg kom nær å se på det "perfekte" fjes noe som man hadde laget etter en spørreundersøkelse. Og jeg må ærlig talt si at jeg ikke likte det så veldig godt.

Så hva er det som gjør i genene dine eller andres gener at man oppfatter forskjellige som pene?

Endret av ThaHoward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fant noen kommentarer som var interessante

Sexual selection can form in similar ways as "snowballs". An initially small change in fitness gets magnified over a few generations. Life forms that are attracted to those changes are likely to breed offspring that are a little more attracted to those changes.

The "look of health" is one ingredient, but the "snowball effect" could blow it out of proportion, so that it's no longer only about health.

Sometimes someone with one set of genes will recognize someone with similar sets - referred to as the "green beard effect" - and, this also becomes an ingredient in attraction.

In most bird species, the male is flashy. Flashy isn't necessarily an indication of health. While the Peahen's preference drives selection, the Peacock's tail feathers make the bird more at risk from predators. In a way, the flashy bird is flaunting itself. "Hey, look at me! I'm such a strong bird, I can risk attracting a predator, with no worries!!"

At least that's how it might have begun. Other factors, and "snowballs" get in there, and make it a little more complicated. But, you get the idea.

There were a few times in human history where "looking sick" was considered attractive. The idea was that "any old fool can put effort into looking good. But, I'm such an important person, I can afford to look rather pale and sickly, and people would still find me attractive!", etc.

I am willing to bet it will happen again.

Lenke til kommentar

Fant noen kommentarer som var interessante

Er vel bare jeg som er dum, men jeg skjønte ikke helt den snowballeffekkten.

Si en kar liker damer med smale hofter (noe som "ikke er like fruktbart som brede hofter").

De to sønnene hans observerer at han liker smale hofter og går samme ruten.

De 2 sønnene til hver av disse sønnene igjen observerer det samme og man har nå 4 personer som liker smale hofter.

Osv osv.

Ikke det beste eksempelet, men du ser hvor jeg vil.

Over tid kan unormale ting utvikle seg til å bli det normale pga det sosiale aspektet vet det. Selv om dette betyr at det kansje ikke er det beste valget.

Om det ikke hadde vert forskjell hadde alle menn likt pæreformede kvinner og alle kvinner hadde likt skallede menn med skjegg :p

Lenke til kommentar

Hvorfor er det sånn at du går(som oftest) instinktivt etter attraktive personer istedenfor mindre pene og stygge personer?

Fordi instinktet styrer deg? Rett og slett.

Det er ikke noe svar på spørsmålet mitt, heller en bekreftelse ;) Blir som at jeg skulle spist hvorfor man spiser mat instinktivt, og at du da svarer at man spiser pågrunn av instinkt. Når det egentlige svaret er at man trenger mat for å ta opp næringer og energi som igjen er viktig for det og det, og derp herp.

Veldig bra artikkel, leser den nå i min søken etter kunnskap :thumbup:

Lenke til kommentar

Klønete trådtittel, men visste kom ikke på noen annen fornuftig tittel.

Hvorfor forelsker man seg eller blir tiltrukket av pene jenter og gutter? Er det noe med gode gener å gjøre? Samtidig så vet jeg at alle har ulike preferanser når det kommer til utseende, og at det er individuelt. Personlighet har også mye og si, men utseende vil jeg tørre å påsta at er en veldig viktig faktor, kanskje den viktigste. Spesielt når det kommer til første inntrykk og når man forelsker seg i personer man ikke kjenner så godt.

Jeg husker jeg leste en artikkel, hvor damer likte feminine trekk når de ikke var "in heat", og mannlige trekk når de var "in heat".

Alså, alt har med instinkter og gjøre, ALT.

Lenke til kommentar

Evolusjonen har jo tvunget fram vår evne til å vurdere potensielle makkere. Instinktivt vil vi synes en person med gode former og pene ansiktstrekk er en attraktiv person, fordi disse har høyst sannsynlig bedre gener enn en mindre formfulle og mindre attraktive mennesker.

Vi jakter jo alltid på de beste genene, og de menneskene som i best grad kunne avgjøre hvor gode gener en av det motsatte kjønn hadde, var de som i det lange løp kunne produsere det beste avkommet. Slik har vi fått et instinkt som sier oss hva vi skal se etter i makkere.

Lenke til kommentar

Joda vi er da ganske så sikkert med i et spill av evolusjonen. Grunnen til at vi har litt foskjellig smak er fordi evolusjonen prøver seg forsiktig frem med bittesmå avvik for å finne den beste løsningen på sikt. Ellers blir det hele for ensartet og i verste fall innavl.

Tenk deg at alle hadde hatt samme (elendige) smak om det "perfekte" kvinnfolket som jeg antar mange vil finne i en film eller i ei blekke fra Hollywood? Asssjhjsj!! Plutselig er jeg glad for at jeg er et sidesprang fra evolusjonen!

Postet av anonym: 761e15f353299abca1ea86e7dc45b10c

Lenke til kommentar

Merkelig hvordan folk fortsetter å gå etter pene personer etter at de har funnet ut at vedkommende er direkte dum. Det kan da ikke være noen gode gener å føre videre.

Det har jeg faktisk reflektert over mange ganger selv også!

Egentlig føler jeg meg litt utilpass i utgangspunktet her i denne tråden. Ikke fordi jeg kanskje ser normalt frisk og sunn ut, men jeg vet også at det finnes mennesker som selv mener de er mindre pene :ermm:

Vel, jeg skal ikke bruke pekefingeren på meg seg eller andre annet enn å si at for min egen del tente jeg noe kolossalt på et kvinnfolk som var "mindre" pen en gang i tiden. Hvorfor skjønner jeg ikke helt.... eller jeg skjønner det jo akkurat nå, men at jeg tente på henne ved første blikk er en annen sak.

Nå viste det seg i ettertid at dama hadde mye bra å by på som menneske, ja hun overgikk meg totalt på mange områder. Så kanskje konklusjonen blir at vi ikke kun tenner på et "pent" utseende, men også at vi har andre innebygde signaler som gjør at vi liker en oppofrende, grei og snill, intelligent og ikke minst menneskelig person??

Postet av anonym: 761e15f353299abca1ea86e7dc45b10c

Lenke til kommentar

Merkelig hvordan folk fortsetter å gå etter pene personer etter at de har funnet ut at vedkommende er direkte dum. Det kan da ikke være noen gode gener å føre videre.

Intelligens er jo noe som har endret evolusjonen, iforhold til valg. Intelligens skaper også evne til å ta egne valg, på det gode og på det värre plan

Lenke til kommentar

Mange mindre pene som bruker denne beskrivelsen om attraktive kvinner. Stereotyper. Attraktive damer skaper et stort begjær i menn, fordi menns seksualitet bygger mye på det visuelle. Mens kvinner går for det mer følsomme.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...