Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Varme problem på laptop

Anbefalte innlegg

Mine foreldre kjøpte for noen år siden en laptop på mine anbefaling. En Asus A6000KM som hadde fått god omtale den gangen mener jeg.

Etter en stund begynte maskinen deres å slå seg av i hytt å pine, og etter en sjekk viser det seg at maskinen hadde et varme problem. Samtidig kunne man tydelig høre at vifta laget ulyder. Derfor ble ny vifte innkjøpt og byttet ut. Etter en kort tid kommer meldingen om at maskinen fortsetter å slå seg av. Med diverse justeringer og et stativ med vifter under gjør at maskinen fungerer en liten stund til, men det er så plagsomt at den til tider ofte slår seg av at de velger å kjøpe en ny maskin. Dermed er maskinen overlatt i min varetekt igjen. Og jeg klarer ikke å fri meg fra irritasjonen med å få denne til å fungere, maskinen er tross alt ikke så gammel at den ikke burde kunnebrukes til enkel surfing og annet.

Så i går kveld havnet den på arbeidsbordet og skruer ble fjernet. Etter å ha fjernet yttre kjøleribbe som er direkte forbundet med kontakten til CPU så jeg at det var mye gris med kjølepasta på cpu og kjølenenhet. Jeg renser derfor disse og legger på nytt tynt lag med kjølepasta og monterer kjøleribben igjen.

Optimistisk starter jeg maskinen og kommer raskt ned på bakken igjen når jeg ser at det fortsatt blir så varmt at maskinen slir seg av etter kort tid. En kjapp gjennomgang bekrefter at støv og skitt i kjøleribber og vifte eksisterer ikke etter siste jobb.

Hva gjør jeg nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det vel opplest å vedtatt at den korrekte måten å påføre kjølepasta er å plassere en liten dært på midten av chippen for så å skru på kjøleren igjen.

Et kjølebrett er også en meget god investering for varme laptopper.

I sin tid hadde jeg et adapter til å legge på cpu som gjorde at man la på og trakk vekk alt som ikke trengtes av kjølepasta. Nå for tiden har jeg brukt et kredittkort som jeg har delt for at det skal være lettere å håndtere. Så gjør jeg som du sier, legger på en "dært" på midten. Men jeg bruker ikke kjøleren til å trykke det ut, jeg bruker her dette kortet til å påse at det ikke er mer enn et tynt lag over det hele. På stasjonære pc'er er det dog enklere synes jeg, der har man en diger kjøler som virkelig blir HARDT spent fast, her på laptop er det en mindre flat sak i kobber som skrues på i et kryss. Denne er forbundet med kjøleribbe med et kobberrør.

Kjølebrett er ikke dumt nei, men det har jeg ikke er i hus. En laptop må kunne fungere uten, i alle fall til "husbruk". For ekstra kjøling står nå laptop nesten direkte over luftstrøm fra kjøleanlegg og har rikelig med kjøling.

Lenke til kommentar

Har og en slik liggende da dama hadde en slik før, den ble byttet ut pga at den bråker noe allvårlig og blir varm, men den har aldri blitt så varm at den har slått seg av.

Hva viser tempmålinger? Kan jo være feil med sensoren som får pc'en til å tro at den er vesentlig varmere enn den er.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Har og en slik liggende da dama hadde en slik før, den ble byttet ut pga at den bråker noe allvårlig og blir varm, men den har aldri blitt så varm at den har slått seg av.

Hva viser tempmålinger? Kan jo være feil med sensoren som får pc'en til å tro at den er vesentlig varmere enn den er.

Tempmåleren viser raskt 70 grader bare ved å være på. Tok av dekslet under og kjente på den, og den ER veldig varm, ellers var det et godt forslag som jeg også har tenkt på.

Men, det jeg også har oppdaget er at vifta på maskinen har en tendens til å stille seg selv ned og gir dermed ikke nok kjøling selv om maskinen går varm. I speedfan kan jeg justere viftehastigheten ogprøver der å holde den på full guffe, men maskinen demper hastigheten etter en stund. Men, maskinen har likevel klart å holde det gående en god stund nå, men da står den bare på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...