Thomas Toget Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Har komt frem til følgende oppsett til min nye HTPC så langt: Intel® Core™ i3-2100T Processor ASUS P8H67-I Deluxe B3, Socket-1155 Silver Power SP-SS500 500W PSU (skal visst være stillegående i følge brukeromtaler på komplett) Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 4GB CL9 Corsair H60 Hydro Series CPU Kjøler (vannkjøling med 1x120mm vifte) Corsair SSD Force Series™ F40A, 40GB silverstone kabinett Men jeg er ute etter at det er så stille som overhodet mulig.. Så: 1. Vil det fungere å bytte til denne silverstone SST-ST40NF Nichtjar 400W PSU? Er den avhengig av at resten av kabinettet er avkjølt? 2. Er det mulig å kjøle intel sin Core i3-2100T kun med passiv kjøling? Altså uten vifte? Noen som har gjort det? Ser den bare bruker 35W!? 3. Jeg har sett kabinetter med passiv kjøling og heatpipes, men finner de ikke igjen.. Noen som vet om slike kabinetter? Lenke til kommentar
Thomas Toget Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 4. Har jeg rett i at Core i3-2100T er god nok til å prosessere full-HD uten problem? og at jeg ikke trenger skjermkort i tillegg? 5. Fant disse mediasentrene med samme prosessor og passiv kjøling :-D Ligner veldig på beQuiet-prosjektet som ligger på forumet her en plass.. 6. Er det nok med en slik strømforsyning på 150w fra Pico? Andre som har erfaringer med denne? Lenke til kommentar
pal.carlsen Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Jeg kan ikke svare på alt du spør om, men det er ingen tvil om at 2100T er mer en god nok til full hd. Det er bla prosessoren som anbefales i Anandtech sitt sff oppsett: Sitat fra AVSForums tråd omkring anbefalt htpc oppsett og omtale av i3 Sandy bridge: The Sandy Bridge does it all. This CPU is the "latest and greatest" but is also the most expensive option out of all the builds I have listed. It has plenty of power for all 1080p and 3D movies (it will use less than 10% of it power during playback). Advantages over the Clarkdale is the built-in on-board HD AND 3D integrated graphics (yes you read that right --- you don't need a separate video card to watch either 1080p HD OR 3D --- they are built right in to the cpu and motherboard), slightly increased power, and slightly decreased power consumption. These are phenomenal systems if you need the extra power or want to have the best of the best. There is no need to "upgrade" to an i5 or i7 - this CPU is PLENTY. Hele avsforums tråden Jeg lurer på å bruke det antech kabinettet med 65W "laptop" strømforsyning. Da slipper du vifte i psu i det hele tatt... Lenke til kommentar
Thomas Toget Skrevet 20. august 2011 Forfatter Del Skrevet 20. august 2011 Jeg kan ikke svare på alt du spør om, men det er ingen tvil om at 2100T er mer en god nok til full hd. Det er bla prosessoren som anbefales i Anandtech sitt sff oppsett: Sitat fra AVSForums tråd omkring anbefalt htpc oppsett og omtale av i3 Sandy bridge: The Sandy Bridge does it all. This CPU is the "latest and greatest" but is also the most expensive option out of all the builds I have listed. It has plenty of power for all 1080p and 3D movies (it will use less than 10% of it power during playback). Advantages over the Clarkdale is the built-in on-board HD AND 3D integrated graphics (yes you read that right --- you don't need a separate video card to watch either 1080p HD OR 3D --- they are built right in to the cpu and motherboard), slightly increased power, and slightly decreased power consumption. These are phenomenal systems if you need the extra power or want to have the best of the best. There is no need to "upgrade" to an i5 or i7 - this CPU is PLENTY. Hele avsforums tråden Jeg lurer på å bruke det antech kabinettet med 65W "laptop" strømforsyning. Da slipper du vifte i psu i det hele tatt... Tror den i3 CPUen skal fungere bra ja Så litt på det kabinettet du linker til, men på meg virker det som om det kommer med 2x80mm vifte, en av de på strømforsyningen? :S Ser i hvert fall litt sånn ut på videoen . Lenke til kommentar
pal.carlsen Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Du linker til et annet kabinett enn det jeg har tenkt å bruke. Jeg skal bruke ISK300-65 Det har ikke mer enn 65Watt, men det er en passiv "laptop type" strømforsyning og skal det skal være plenty med watt til mitt behov(intel ssd 80, samt i3 2100T, og intel DH67CF-B3 hovedkort) Test av Antec ISK 300-65 Det er forøvrig det kabinettet anandtech har benyttet også, og de poengterer at man fint kan droppe kabinett viften som følger med, noe som nok er en fordel da den vistnok er billig og bråkete. Skal du ha en 80mm kabinett vifte ville jeg slengt på en Noctua variant som er skikkelig stille. Det bør ikke være nødvendig, men man kan jo vurdere det som ekstra forsikring om man er litt nervøs av seg. Har laget en midlertidig handleliste hosprisjakt, blu-ray drev og ram er ikke endelig, må verifisere at rammen er kompatibel, men jeg tror det blir bra Lenke til kommentar
lilfire Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 http://www.idg.no/pcworld/tester/fotoogvideo/mediespillere/article209396.ece?curPage=1 1 Lenke til kommentar
nilsga Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Har selv en helt lydløs HTPC basert på HFX Micro M2 (uten vifter, SSD, ekstern PSU). Impactics K.I.S.S.S. er også en mulighet. Spørsmålet er om du vil ha helt lydløs, eller "stille nok" Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Antec Fusion remote + Scythe Ninja Mini + 2x 1000RPM vifter Da har du et meget stillegående oppsett. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Ikke vær skremt over vifter. Bare velg riktig type. http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Kjøling/Kjøling,-Vifter/120x120mm/Scythe-vifte,-Gentle-Typhoon-800-RPM-120x120x25mm,-48-m-time,-9-dBA-36589.aspx Disse har jeg 4 stk av i mitt HIFI rack, for å få luft inn bak komponenter. Disse hører jeg ikke i det hele tatt. Har testet hauger av andre vifter i PCer osv, disse er de eneste som faktisk er lydløse, selv om handre hevder lav dB. Er ikke sikker på hvor stillegående "vannkjølingen" egentlig er. Selv har jeg nå brukt min HTPC med Intels E7300 i 2-3 år. Og har brukt en slik kjøler: http://silverstonetek.com/product.php?pid=189&area=en. Grunnen til valget var at en normal kjøler ikke passer i kabinettet sammen med DVD-romen, som stikker over CPU socketen. Hvor kabinett viften blåser igjennom, og kjøler både CPU og maskin. Har dessverre ikke viftene jeg viste til over i denne, da jeg fant de senere. Men har aldri hatt problemer med noe som helst matriale. Når det gjelder hovedkort, var det ikke slik at P kortene ikke utnyttet skjermkortdelen av CPUene? Og at det var Q og Z variantene som gjør det? Lenke til kommentar
pal.carlsen Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 (endret) Så jo veldig spennende ut det K.I.S.S.S. oppsettet, men blir jo fort 2kilo kroner bare for kabinett da. Prisen er i og for seg akseptabelt, synes det er helt herlig å slippe viftestøy og for min del skal dette erstatte en AppleTV2 som ikke har en eneste bevegelig del, og har meeget lavt strømforbruk. Jeg er dermed ganske aklimatisert til å forvente null støy. Men, jeg må innrømme at jeg ikke ble veldig begeistret for utseendet på boksen. Litt vel "macho power amp" utseende på den synes jeg. Det gjør at jeg føler meg relativt sikker på at den ikke kommer til å få høye bifall fra min bedre halvdel, noe jeg ser på som en stor fordel Jeg er veldig overrasket over at det ikke finnes et segment innen HTPC kabinett verden som er tunet inn på mitt behov. Synes alle kabinettene jeg finner er alt for store og dominerende. Jeg er ute etter en stille og relativ diskret løsning, mens de aller fleste produsentene fokuserer på systemer som skal fungere som NAS samt gaming rigg i tillegg. Helt konkret vil jeg altså ha et mini-itx kabinett med plass til 1 stk 2,5" HDD(dvs ssd) evnt 1,8" om det kan redusere plassbehovet samt en slot-in evnt slim-line blu-ray/dvd rom. Plass til intern CIR header slik at fjernkontroll blir en lek er også en fordel. Helst integrert passivt psu også slik at jeg slipper både psu vifte og ekstern "klump". i3 2100T og sandy bridge HK med så lite kjøling som overhode mulig. Gjerne passivt om det holder. En av de få kabinettene jeg har funnet som ser ut til å ha omtrent alt jeg vil ha er Plex H3 kabinettet, men de har tydeligvis utfordringer på produksjonen sin så jeg tviler på at det er å få tak i Norge på en enkel måte. Hvis noen vet om noen gode kandidater så er jeg meget interessert, men foreløpig synes jeg Antec ISK300-65 med avkoblett/utskiftet kabinettvifte virker som et rimelig og dugelig alternativ. Hvis jeg synes det bråker for mye får jeg heller investere i et passivt kabinett ala K.I.S.S.S Endret 26. august 2011 av pal.carlsen Lenke til kommentar
Varj Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Om lydløs htpc er målet, så virker det jo svært ugunstig å dekode filmer i cpu. Billigere og mer energieffektivt å gjøre det i gpu. Lenke til kommentar
nilsga Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Hvis noen vet om noen gode kandidater så er jeg meget interessert, men foreløpig synes jeg Antec ISK300-65 med avkoblett/utskiftet kabinettvifte virker som et rimelig og dugelig alternativ. Hvis jeg synes det bråker for mye får jeg heller investere i et passivt kabinett ala K.I.S.S.S Streacom vil snart komme i norske butikker. De har to vifteløse kabinetter, FC5 og FC8. http://streacom.com/ Lenke til kommentar
Thomas Toget Skrevet 11. september 2011 Forfatter Del Skrevet 11. september 2011 http://www.idg.no/pcworld/tester/fotoogvideo/mediespillere/article209396.ece?curPage=1 Takk for link! Akkurat noe slik jeg er på jakt etter Ser til og med ut som det er heatpipes til chipset på det kabinettet og Om lydløs htpc er målet, så virker det jo svært ugunstig å dekode filmer i cpu. Billigere og mer energieffektivt å gjøre det i gpu. Men er ikke det litt av poenget med i3-cpuen? At det er en kombinert CPU/GPU? Streacom vil snart komme i norske butikker. De har to vifteløse kabinetter, FC5 og FC8. http://streacom.com/ De så jo flotte ut og, må google litt mer på de =) Fant en nettbutikk htpc.no, der selger de både k.i.s.s, streacom og hfx. Noen som har erfaringer med denne butikken? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå