Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ping Min data!

Anbefalte innlegg

Henger ikke helt med jeg heller, men jeg kan jo prøve:

Vil du koble to maskiner sammen i et nettverk? Da trenger du en krysset nettverkskabel mellom nettverkskortene. Hvis du bruker en hub/switch trenger du en vanlig nettverkskabel (tp). Bare spør i butikken etter det.

(Mulig jeg bomma helt nå ettersom jeg ikke vet hva du spurte om)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal skrive noe her jeg håper hjelper.

Om ikke, glem denne diskusjonen.

Jeg vil sende filer musik osv til den pc2, fra pc1. akkurat som "kazaa", altså fildeling.

Det jeg tenkte, var å sende filer til den bærbare pc'en min via en enthernet-kabel, og som sagt, jeg har det.

Men min tankegang var å slippe å gå gjennom HUB/swith eller hva det nå heter.

Vet noen åssen jeg kan gjøre dette?

Er det ingenting man kan gjøre i ledetekst?

Jeg tror jeg engang skrev "cmd" på kjør, og derretter kom jeg inn på noe lignende på ledetekst, og der skrev jeg først "ipconfig" og jeg skrev ned denne informasjonen jeg fikk. Så fortsatte jeg: ping ipadresse.

f. eks ping 123.456.123.4.

På denne måten kom jeg i kontakt med den enheten, men kunne ikke sende filer...

Så til spørmålet er det på denne måten det gjøres er det enkelt som bara det! MEN jeg glemte å si at jeg har samme ipadresse på begge maskinene, ettersom de deler på samme internett, fordi jeg ikke fikk med to ipadresser.

Lenke til kommentar
Det jeg tenkte, var å sende filer til den bærbare pc'en min via en enthernet-kabel, og som sagt, jeg har det.

Men min tankegang var å slippe å gå gjennom HUB/swith eller hva det nå heter.

Vet noen åssen jeg kan gjøre dette?

Det har du fått svar på, du setter bare opp et nettverk med krysset kabel mellom de to maskinene.

Lenke til kommentar

Hiver meg på denne jeg og ;)

du må også sette opp TCP/IP konfigurasjon under nettverkskort- oppsettet.

F.eks.

PC1:

IP adresse: 192.168.1.1

Subnetmask:255.255.255.0

PC2:

IP adresse: 192.168.1.2

Subnetmask:255.255.255.0

Du trenger ikke flere innstillinger på TCP/IP i et slikt lite nettverk. Så default gateway og DNS kan du bare skippe.

med dette oppsettet kan du bare som noen andre sa tidligere i tråden trykke "start"-"run" og skrive "192.168.1.2" hvis du skal inn på PC2 fra PC1. Dette forutsetter selvfølgelig at du har noen nettverks- share på PC2.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Nettverks-share på win98:

Kontrollpanel->Nettverk...

I listen over forskjellige ting, se etter "Deling av filer og skrivere i Microsoft nettverk"

Hvis du ikke finner denne, velg: Legg til, Tjeneste, Deling av filer og skrivere i windows nettverk.

Høyreklikk mappen / stasjonen du vil dele og trykk på "deling" (kan være du må reboote først! Skriv inn et navn som andre maskiner vil se denne delte ressursen som (f.eks. Shared, Upload, Delt, Mp3 osv, bare valg et) så stiller du inn tilgang eller lar det være som det er. OBSOBS: Hvis du kobler deg _direkte_ til internett (ikke via jobb-nettverk eller router) så kan alle på internett også få tilgang til filene! Installer en brannmur eller skaff en router i slike tilfeller!

edit: du kan også fjerne bindingen til den protokollen du kobler deg til internett med (orker ikke gå gjennom dette steg for steg nå)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...