nickjiggy Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Hei! Jeg er på utkikk etter en slags Ethernet svitsjeboks som lar meg enkelt bytte mellom minst 3 innkommende nettlinjer inn til min arbeidsstasjon, uten å fysisk måtte bytte nettverkskabel. Noe ala dette: http://www.cablesonline.com/abrjswitbox3.html Erfaringer her? Noen som vet om/hvor man kan få tak i slikt i Norge? Hadde vært genialt for meg. På forhånd takk for hjelp. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Er ikke derfor man har en switch? Hvis du ønsker at du kan bruke en linje av gangen, og ha sikkerhet kan jeg forstå den ideen. Men ellers burde en vanlig gigabit switch gjøre jobben. Lenke til kommentar
nickjiggy Skrevet 17. august 2011 Forfatter Del Skrevet 17. august 2011 Det er en linje av gangen som er poenget her ja. Har forskjellige nettlinjer (NGT, Telenor osv) og har behov for å veksle mellom disse nettene pga NAT-regler satt opp hos de forskjellige. Disse linjene må være adskilt. Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 (endret) Hva med en vanlig switch, 3 forskjellige subnet og en .bat hvor du med et tastetrykk kan endre IP (f.eks. "tast 1 for NGT" etc.)? Edit: Lagde dette: @echo off :start cls set /p userinp=NGT 1, Telenor 2, GET 3, DHCP 4, Avslutt 5(1-5): set userinp=%userinp:~0,1% if "%userinp%"=="1" goto 1 if "%userinp%"=="2" goto 2 if "%userinp%"=="3" goto 3 if "%userinp%"=="4" goto 4 if "%userinp%"=="5" goto end echo invalid choice goto start :1 netsh interface ip set address name="Local Area Connection" static 10.0.0.2 255.255.255.0 10.0.0.1 1 goto end :2 netsh interface ip set address name="Local Area Connection" static 10.0.1.2 255.255.255.0 10.0.1.1 1 goto end :3 netsh interface ip set address name="Local Area Connection" static 10.0.2.2 255.255.255.0 10.0.2.1 1 goto end :4 netsh interface ip set address "Local Area Connection" dhcp :end Litt individuell tilpasning må naturligvis til. Endre navnet på nettverkskortet (her nevnt som Local Area Connection). Endre linjenavnene jeg brukte som eksempel. Endre adresser brukt i hvert av valgene slik at det korresponderer med nettene du konfigurerer opp på hver av linjene. Syntaxen er "...static <din ip> <din subnettmaske> <default gateway> 1". Nettverket ditt må også konfigureres en del. Lag 1 nett per linje slik at det korresponderer med valgene i skriptet (kan bruke de jeg satte opp i skriptet). Slå av DHCP (1 linje kan beholde dette på). Kan enkelt legge til/fjerne valg ved å bare slette eller kopiere linjer i skriptet. Edit2: Glemte å nevne at linjene ved denne løsningen vil fremdeles være logisk adskilt selv om de er fysisk koblet sammen. De vil ikke kunne kommunisere med hverandre såfremt du ikke gjør en blunder ved konfigurering av subnet. Endret 17. august 2011 av Superslask 1 Lenke til kommentar
nickjiggy Skrevet 17. august 2011 Forfatter Del Skrevet 17. august 2011 Takk for forslag, Superslask! Hvordan vil en slik løsning fungere når den ene nettlinjen benytter seg av proxy, og de to andre ikke gjør det? Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Spørs hvor denne proxien konfigureres. Må du sette den opp selv i nettleseren din? Lenke til kommentar
nickjiggy Skrevet 17. august 2011 Forfatter Del Skrevet 17. august 2011 Ja. Får man til å implementere dette i scriptet ditt? Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Ja det kan kanskje hende. Hvilke nettleser bruker du? Lenke til kommentar
nickjiggy Skrevet 18. august 2011 Forfatter Del Skrevet 18. august 2011 Ja det kan kanskje hende. Hvilke nettleser bruker du? IE9 Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 (endret) Under linjene i skriptet der IP-adressene blir satt må du skrive netsh set proxy <ip til proxy>:<port(80)> og netsh winhttp reset proxy For å slå av og på proxy (og hvilke IP den skal bruke). Edit: Altså reset proxy for å slå av, og set proxy for å slå på. Endret 18. august 2011 av Superslask Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå