Inc Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Et regne ark med en kollonne som viser navn og en annen kollonne som viser en sum. Kollonnene er må være relastert til hverandre og når jeg velger sortering på en av de kollonnene så vil jeg at tilhørende kollonne skal endres tilsvarende, hvis dere skjønner. Hvordan gjør jeg det? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 umulig(så vidt jeg vet). jeg har laget noe tilsvarende selv, da lagde jeg ett ekstra regneark som jeg linket mot det jeg har alle formlene. Da ka du sortere til krampa tar deg uten at noe av info`n i cellene du sorterer blir endret. Om jeg forstod deg riktig da... evt, om jeg missforstod, velger du "utvid det merkede området" når du sorterer eller merker alle kolonnene du vil skal være med på sorteringen Lenke til kommentar
Inc Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 umulig(så vidt jeg vet). jeg har laget noe tilsvarende selv, da lagde jeg ett ekstra regneark som jeg linket mot det jeg har alle formlene. Da ka du sortere til krampa tar deg uten at noe av info`n i cellene du sorterer blir endret. Om jeg forstod deg riktig da... evt, om jeg missforstod, velger du "utvid det merkede området" når du sorterer eller merker alle kolonnene du vil skal være med på sorteringen Tja. Det som skjer f.eks hvis kollonne 1 innholder navnet og kollonne 2 innholder alder og det er mangen navn nedover listen som jeg vil sortere i enten stigende eller synkene rekkefølge, så kan f.eks Ola få alder 26 istedet for 32 fordi det bare en navnene som sorterer seg og ikke alder. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Tja. Det som skjer f.eks hvis kollonne 1 innholder navnet og kollonne 2 innholder alder og det er mangen navn nedover listen som jeg vil sortere i enten stigende eller synkene rekkefølge, så kan f.eks Ola få alder 26 istedet for 32 fordi det bare en navnene som sorterer seg og ikke alder. Det du sannsynligvis har gjort da er å merke kolonnen du ønsker å sortere, da sorteres bare merket område. Hvis du istedet står i en enkelt celle i tabellen og sorterer vil hele tabellen bli sortert. Bruk aller helst Sorter-dialogen, den gir full kontroll over hva som er i ferd med å skje. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Vil ikke dette la seg gjøre med pivottavell? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Tja. Det som skjer f.eks hvis kollonne 1 innholder navnet og kollonne 2 innholder alder og det er mangen navn nedover listen som jeg vil sortere i enten stigende eller synkene rekkefølge, så kan f.eks Ola få alder 26 istedet for 32 fordi det bare en navnene som sorterer seg og ikke alder. Det du sannsynligvis har gjort da er å merke kolonnen du ønsker å sortere, da sorteres bare merket område. Hvis du istedet står i en enkelt celle i tabellen og sorterer vil hele tabellen bli sortert. Det skal da komme opp en advarsel om man gjør dette som spør om man vil utvide området eller sortere bare den kolonnen. Det du også kan gjøre er å merke kolonnene du vil ha mulighet til å sortere, høyreklikke og velge "opprett liste". Du vil da få flere soterings-muligheter i toppen, samt mulighet til å vise f.eks bare de som er 32 år gammel. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 Takker, der fikk jeg det til. Løste seg ved å velge kun 1 celle og sortere etter det. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 17. august 2011 Forfatter Del Skrevet 17. august 2011 (endret) Støtte på nytt problem. Kan jeg få låst de cellene som innholder overskrifer f.eks, så de ikke inngår i sorteringen? Endret 17. august 2011 av Inc Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Du må fortelle Excel at det er overskrifter. Vanligvis holder det å bruke fet midtstilt skrift, eller du kan bruke en av overskrift-stilene. Raden over overskriftene (hvis de ikke ligger i rad 1) må være fullstendig tom. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 17. august 2011 Forfatter Del Skrevet 17. august 2011 Se der ja, det var ikke verre en det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå