Gå til innhold

[Løst] Grei allround pc, som ikke koster skjorta.

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er straks skolestart, og trenger å få inn en ny pc som ungene kan få bruke :)

Den vil være en allround pc, så den vil nok bli brukt fra lett bilde redigering til programmering , spilling og server.

Har satt opp to lister utifra andre lister og forslag jeg har funnet her, men trenger innspill for den siste finjusteringen, og hvilken av de to som gir mest for pengene.

Forslag 1 (AMD):

amdh.jpg

Forslag 2 (Intel):

intelx.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå for intel prosessor i minstefall.

Eller vent på bulldozeren fra AMD, eneste grunnen å kjøpe AMD i dag er å kjøpe den brukt eller hvis du har AMD hovedkort fra før du vil oppgradere.

Angående skjermkort er det ingen ting i veien å gå for HD 6870 men jeg ville heller vurdert billigst HD 6950 i så fall.

Lenke til kommentar

Intel-PCen vil være et godt hakk bedre, men kan ikke overklokkes senere om du ønsker det. Ikke at AMD-oppsettet ditt kan overklokkes forbi Intel-ytelse da.

Tror ikke at jeg orker å begynne med overklokking uansett, når den tid kommer at pc'n begynner å bli for svak, skifter jeg heller ut deler :)

Gå for intel prosessor i minstefall.

Eller vent på bulldozeren fra AMD, eneste grunnen å kjøpe AMD i dag er å kjøpe den brukt eller hvis du har AMD hovedkort fra før du vil oppgradere.

Angående skjermkort er det ingen ting i veien å gå for HD 6870 men jeg ville heller vurdert billigst HD 6950 i så fall.

Hvilket oppsett snakker du om når du nevner skjermkortet? :) Ettersom jeg har hd 6870 kort på amd oppsettet som du ikke anbefaler :)

Lenke til kommentar

HD 6870 kan absolutt anbefales, 95% av ytelsen et GTX 560 Ti gir deg til langt lavere pris.

HD 6950 er vel 10% raskere enn HD 6870, men overklokker bedre igjen.

Var ikke så stor forskjell på ett gtx 560 og hd 6870.. ca 350 kr :)

Men hvis ytelsen er tilnærmet lik, er det jo penger å spare :)

Lenke til kommentar

Inteloppsettet kan oppgraderes med nye prosessorer som kommer i løpet av 2012. AMD-oppsettet ditt er på en døende plattform som i liten grad vil ha mulighet for oppgradering. Hvis du hadde kjøpt AMD hovedkort som støtter Bulldozer som kommer i sep/okt så ville du fått best mulighet for oppgradering i lang tid framover (flere år).

Jeg tror alle disse AMD-hovedkortene støtter Bulldozer, men de billigste klarer vel ikke de kraftigste på 125watt:

http://www.prisjakt.no/category.php?l=s73099206&cols=574,783&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

Lenke til kommentar

Jeg er imponert over at du har valgt en såpass god og kraftig PSU. De fleste som bygger PC bruker alt for lite penger på dette.

Men samtidig vil jeg sterkt anbefale at du kjøper en modulær PSU, slik at du slipper den kabelspaghettien :)

Du kan gå ned til en Corsair HX650W, f.eks., uten at det er noe problem.

Lenke til kommentar

Inteloppsettet kan oppgraderes med nye prosessorer som kommer i løpet av 2012. AMD-oppsettet ditt er på en døende plattform som i liten grad vil ha mulighet for oppgradering. Hvis du hadde kjøpt AMD hovedkort som støtter Bulldozer som kommer i sep/okt så ville du fått best mulighet for oppgradering i lang tid framover (flere år).

Jeg tror alle disse AMD-hovedkortene støtter Bulldozer, men de billigste klarer vel ikke de kraftigste på 125watt:

http://www.prisjakt.no/category.php?l=s73099206&cols=574,783&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

Tror nok at jeg går for inteloppsettet. Føler det å bruke penger på noe som er døende er bortkasta :)

Jeg er imponert over at du har valgt en såpass god og kraftig PSU. De fleste som bygger PC bruker alt for lite penger på dette.

Men samtidig vil jeg sterkt anbefale at du kjøper en modulær PSU, slik at du slipper den kabelspaghettien :)

Du kan gå ned til en Corsair HX650W, f.eks., uten at det er noe problem.

Ja, modulær PSU hadde nok vært smart. Gikk vel egentlig for 800w egentlig for at den var på tilbud nå :) hadde sikkert valgt en 650 hvis ikke :)

Lenke til kommentar

En annen ting du bør vurdere er å legge inn 100,- ekstra og få 60GB SSD. Jeg tipper du skal kjøre Windows, som i seg selv krever 15-18GB. Deretter kommer programmer og brukermappene, og du er kjapt oppe i 40GB.

Det er alltid bra å ha god plass til overs på en SSD, da overlever den mye mye lenger. Programvaren på SSDen vil spre dataen utover slik at de individuelle minnebrikkene inni slites likt, og har du dermed 20GB til overs er det lettere for den å gjøre dette.

Lenke til kommentar

En annen ting du bør vurdere er å legge inn 100,- ekstra og få 60GB SSD. Jeg tipper du skal kjøre Windows, som i seg selv krever 15-18GB. Deretter kommer programmer og brukermappene, og du er kjapt oppe i 40GB.

Det er alltid bra å ha god plass til overs på en SSD, da overlever den mye mye lenger. Programvaren på SSDen vil spre dataen utover slik at de individuelle minnebrikkene inni slites likt, og har du dermed 20GB til overs er det lettere for den å gjøre dette.

Så en OCZ Agility 3 er ett bedre valg? (tok den som hadde 600-mlc istedet for 300-mcl. Var bare noen få kroner i forskjell, men vet ikke om det har noe å si)

Lenke til kommentar

Ja, det vil jeg si den er. Husk at du bør oppdatere firmware på den - det trengs ikke gjøres før du installerer OS, men du bør gjøre det før PC'en tas i bruk skikkelig. Bare følg instruksjonene i lenken; brenn det ut på en CD og start maskinen med denne i. Når du kommer til desktopen, trykk "Update firmware", og du er ferdig.

Hvorvidt du kjøper SATA2 eller 3-versjonen betyr nesten ingenting, men greit å kjøpe 600 ja.

Lenke til kommentar

http://www.prisjakt....kmoms#prodlista

Tror nok at jeg går for inteloppsettet. Føler det å bruke penger på noe som er døende er bortkasta :)

Hvis du velger ett av de hovedkortene jeg linket til, spesielt ett som støtter 125w cpu (f.eks. et med 990-brikkesett) så er det absolutt ikke en døende plattform. Det er bare det hovedkortet du opprinnelig valgte som representerer en døende plattform. De nye AMD-hovedkortene støtter både prosessoren du valgte OG de nye Bulldozerprosessorene. Dessuten er AMD kjent for å sørge for at du kan oppgradere i mange år framover, mens Intel tvinger deg til å bytte hovedkort annet hvert år.

Men Intelsystemet er uansett et godt valg. Man har aldri fått så mye for pengene som nå, dette er et helt fantastisk system i forhold til hva man fikk for 20 000,- bare for tre år siden. Det er nesten ikke mulig å gjøre noe feil nå for tiden bare man sørger for å kjøpe de nyeste hardwareplattformene slik at man får oppgraderingsmuligheter.

Hvis du får Core i5 2500K til omtrent samme pris som i5 2500 så ville jeg valgt K-modellen. Den kan overklokkes og vil ha MYE høyere bruktverdi når du skal oppgradere.

Lenke til kommentar

Da er pakkene mottatt, og delene er skrudd sammen :)

Har ikke rukket å teste så veldig mye enda, men den fik en "windows score" på 7.5 grunnet "treig ram" og cpu

SSD disken er en drøm... MEN den er alt alt alt ALT for ustabil til at jeg kan anbefale den til andre enda.. Som jeg har skjønt det er det ett problem emd firmware på disken som gjør at man får BSOD, bios finner ikke disken etc. Men når den funker er den konge :)

Lenke til kommentar

Det er bare å oppdatere firmware:

Last ned "bootable tools" fra ocz, brenn det på en CD, start PC på nytt med CD i, trykk "Update firmware", start PC på nytt uten CD.

Ikke bare bare det :)

Det var bortimot umulig å få inn windows før jeg oppdaterte firmwaren. men disken er fortsatt ustabil selv med den siste firmwaren.. Så jeg skal prøve en ny oppskrift ikveld for å se om den blir litt mer stabil..

Lenke til kommentar

Gleder meg til å høre hvordan det går med denne videre. Skal snart kjøpe egen pc og har kommet frem til en ganske identisk liste. Eneste punktet jeg skiller meg fra din liste er hovedkortet. Jeg ønsker å spørre dere som har greie på dette: Vil et dyrere hovedkort (f.eks. ASUS P8Z68-V PRO som foreløpig står på min liste) gi merkbart bedre ytelse, stabilitet og/eller hurtighet til maskinen? Når budsjettet er litt stramt, er det verdt pengene?

Jeg håper noen kan svare fornuftig på spørsmålet, og jeg ser frem til å høre mer om ditt prosjekt, l0ddifyr.

Lenke til kommentar

Gleder meg til å høre hvordan det går med denne videre. Skal snart kjøpe egen pc og har kommet frem til en ganske identisk liste. Eneste punktet jeg skiller meg fra din liste er hovedkortet. Jeg ønsker å spørre dere som har greie på dette: Vil et dyrere hovedkort (f.eks. ASUS P8Z68-V PRO som foreløpig står på min liste) gi merkbart bedre ytelse, stabilitet og/eller hurtighet til maskinen? Når budsjettet er litt stramt, er det verdt pengene?

Jeg håper noen kan svare fornuftig på spørsmålet, og jeg ser frem til å høre mer om ditt prosjekt, l0ddifyr.

På vannkjøling (ikke ferdigsett som H50-H100) vil det har noe for seg om du overklokker kraftig. På luftkjøling har det ikke noe for seg med mindre det er enkelte funksjoner du ser etter.

Lenke til kommentar

Ok, da sparte du meg for 800 kr - tusen takk :)

Edit: Eller vel, et par hundre i hvertfall. Jeg ser etter et hovedkort til i5-2500k-prosessor, som kan holde i 4 år, med en prosessor-oppgradering etter ~2 år. Jeg ønsker minst én usb 3.0-utgang. Er ASUS P8P67 B3.1 et godt valg?

Hvordan yter det i forhold til ASUS P8Z68-V? Er Z68 verdt de 200,- ekstra?

Hva med GIGABYTE GA-PH67A-UD3-B3? Eller blir den litt "billig"?

Beklager alle spørsmålene, men det er viktig å velge (mest mulig) riktig ;)

Endret av Useless
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...