Warrior1616 Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 (endret) Hei! Min store drøm nå er å bli fallskjermjeger i min førstegangstjeneste, og forhåpentligvis bli spesialjeger. MEN jeg ble født med en liten "korrupt" nerve som går fra høyre munnvik til høyre øye. Dette gjør at jeg ikke kan blunke med mitt høyre øye, og har derfor problemer med sterkt lys enkelte ganger. Dette har ikke påvirket synet mitt, fordi det er perfekt. Jeg er 16 år nå, og det har blitt mye mye bedre siden jeg ble født. Legen sier at det blir bedre som årene går, men snart er jeg jo 18, og skal inn på sesjon. Jeg har lest at fallskjermjegere MÅ ha perfekt syn, som gjør meg litt engstelig om at drømmen min vil bli knust på grunn av dette problemet... Har lest at dette ikke er et så uvanlig problem, men jeg vet ikke jeg :-( Dette problemet har plaget meg hele livet, og vært det eneste som har senket min egen selvtillit. Har blitt mobbet iløpet av skoleårene også. Men hvis dette problemet ikke har noen som helst betydning , så ville jeg blitt helt ubeskrivelig glad!! Hva mener dere? Tror dere problemet mitt vil ha noen som helst betydning? Vil jeg fortsatt kunne oppnå min drøm? Beklager for dypt innhold. Mvh Bekymret tenåring. Endret 16. august 2011 av Warrior1616 Lenke til kommentar
Warrior1616 Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 Edit; Kan blunke med begge øynene samtidig, men ikke bare høyre øye alene. Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Det vil nok ikke bli noe problem, så lenge du bruker det høyre øyet å sikte med. Det at du har problemer med sterkt lys noen ganger kan derimot bli et problem, så dette avhenger av i hvor stor grad og hvor ofte du har problemer med dette. Det viktigste er at du består syns- og fargetesten. Lenke til kommentar
Warrior1616 Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 Glemte å nevne at jeg ikke kan minske begge øynene for å redusere mengen lys som kommer inn. Det er derfor jeg har problemer med sterkt lys. Kan bare minske venstre øye, mens det høyre blir stående åpent. Aaaaarrrrghhh : - (((((( Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Fallskjermjeger i førstegangstjenesten ja.... Lykke til sier jeg bare. Og btw. kanskje endre emnetittel litt? Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Dette får du best svar på på sesjonen. Men hold tyst om at du ikke kan blunke med det ene øyet, med mindre det står på en eller annen legeattest, så går det helt sikkert i din favør. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 (endret) Er det ett problem for deg at du har det, er du avhengig av å ta noe/gjøre noe med øye eller noe annet? Blir det værre når du har døgnet eller er veldig sliten? Om ja, så vil du antagelig få problemer med å komme inn, men det er opp til militær-legen å bestemme. Ikke ta verken gledene eller sorgene på forskudd, men det kan skape problemer. Forresten, endret emnetittel Endret 16. august 2011 av aklla Lenke til kommentar
Warrior1616 Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 (endret) Nei, er ikke avhengig av å gjøre noe som helst spesielt med det i det hele tatt. Men f.eks etter noen timer i pirbadet, kan øye etterhvert begynne å renne litt og blir også litt rødt. Det er sikkert fordi jeg ikke greier å lukke det 100% enda, men det skal jeg greie å lære meg! Så dere mener jeg burde holde tyst om det under legesjekken på sesjon? Hva inneholder syns- og fargetesten på sesjon? Vil noen av de øvelsene inneholde blunking på noen som helst måte? Ganske sikker på at jeg ikke har noen legeattest på det, for det har liksom bare vært et problem som ordner seg etterhvert, mente legen. Endret 16. august 2011 av Warrior1616 Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Ikke noe om blunking på sesjon, du skal bare lese bokstaver på avstand og se på fargeblindhet ark. Lenke til kommentar
Warrior1616 Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 (endret) Ikke noe om blunking på sesjon, du skal bare lese bokstaver på avstand og se på fargeblindhet ark. Så problemet mitt har ingen ting å si i det hele tatt? Burde jeg si ifra til legen der at jeg har dette problemet? Endret 16. august 2011 av Warrior1616 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Ikke noe om blunking på sesjon, du skal bare lese bokstaver på avstand og se på fargeblindhet ark. Så problemet mitt har ingen ting å si i det hele tatt? Burde jeg si ifra til legen der at jeg har dette problemet? At de ikke sjekker det betyr ikke det samme som at det ikke har noe å si. De sjekker kun helt basic ting som vekt, høyde, syn og fysisk form. Du får også en samtale med lege, du skal strengt tatt si ifra om alle problemer du har, men vet de gjerne har en "plager det ikke det, plager det ikke oss"-holdning til slike ting. Lenke til kommentar
Warrior1616 Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 Tenker på å begynne med dette treningsprogrammet : http://www.fallskjermjeger.no/treningsprogram_FJ-small.pdf Jeg er 16 år nå, vil dette treningsprogrammet anbefales? Hvis det er dette som skal til for å øke mine sjangser om å bli spesialjeger, så gjør jeg det. Egner dette treningsprogrammet seg til en 16åring? Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Helt klart ikke noe annet enn kjempesunt å trene. Kjør på sier nå jeg! Lenke til kommentar
Warrior1616 Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 Helt klart ikke noe annet enn kjempesunt å trene. Kjør på sier nå jeg! Sikker? Har blitt fortalt å ikke presse meg så mye. Kan få langvarige skader fordi kroppen min "vokser enda" Sikker på at gåing med sekk ikke kan skade ryggen min? Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Ja det er bare sunt! Med mindre du starter med siste side av programmet og jobber deg mot første skal dette gå bra. Det er heller ikke snakk om "bodybuilding" med det der programmet, så det er bare å kjøre på. Lenke til kommentar
Warrior1616 Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 Tusen takk for alle svar! Setter utrolig stor pris på det. Dere aner ikke. Håper virkelig problemet mitt ikke vil stå i veien for meg. Norges Spesialstyrker er det som motiverer meg for å gjøre en innsats på skolen, fordi det er dette jeg vil drive med når jeg vil eldre. Jeg vet, jeg vet... Jeg har kanskje for store forhåpninger for å komme inn, men dette er det jeg brenner for! :o Når jeg spør meg selv om hvorfor ikke jeg kan være blant de 20 av 300 (sikkert enda mindre sjangse) som kommer igjennom til å bli spesialjeger, så kommer dette problemet mitt i veien Men dere har fått meg til å se litt lysere på dette, og KANSKJE dette ikke vil ha noen innvirkning Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Dette med voksing og ødelegging av kropp er jo ved bodybuilding og div. veldig tunge vekter, kropssvekt og ikke super tunge vekter har ikke mye å si så lenge du bygger deg opp og ikke starter med alt for tungt. Lenke til kommentar
Warrior1616 Skrevet 29. august 2011 Forfatter Del Skrevet 29. august 2011 UPDATE ; Det har alltid føltes ut som om jeg kunne blunke med begge øynene samtidig , men idag så filmet jeg med selv blunke i speilet og jeg la merke til at jeg bare blunket venstre øye , og høyre øye bare så oppover... ;-((((( Har søkt litt rundt, og problemet mitt ligner på "Bell's Palsy" selv om det er en midlertidig funksjonshemming og jeg har hatt det hele livet... Utrolig utrolig frustrert!!!! Hjelp! Hva skal jeg gjøre?! Skammer meg fælt... Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Fallskjermjeger i førstegangstjenesten ja.... Lykke til sier jeg bare. Årh, kjenner blodet koke når jeg leser sånne ord. Sånne sarkastiske kommentarer som "oppfordrer til trening og motiverer" kan du spare deg for. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå