Gå til innhold

Amerika i noen måneder (en liten drøm)

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Er for øyeblikket bare 16 år, og begynner på videregående til høsten. Men jeg gleder meg så til min store drøm, og er derfor allerede gira på å finne ut ting og planlegge.

Jeg vil dra til Amerika etter endt skolegang. Mener ikke noe storby, men ute på landet. Det jeg lurer på er, hvilke steder er å anbefale? Hvor mye penger må jeg regne med at jeg trenger på konto for å gjennomføre reise, samt ikke sulte i hjel der nede? Er altså ikke snakk om ei uke, men kanskje to-tre måneder, slik at jeg virkelig får utnyttet reisa og får litt ro over det hele. Noen som har gjort dette tidligere her, som har noen erfaringer å dele? Alt av informasjon er interessant, jeg vil rett og slett bare begynne å snakke rundt det med noen som kan svare meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opphold i usa 2-3 måneder er utrolig dyrt eller kan bli det

Du må ha penger til mat , drikke

Du må ha penger til klær

Du må ha penger til og vaske klær

Du kan ikke spise ute i 2-3 måneder dette blir utrolig dyrt

Du må ha trasnport fra a til b noe som kan bli dyrt

Det er utrolig kjedelig og dra dit uten noen andre så lenge

Det er veldig mye og gjøre men dette krever også mere penger

Mye som må tenkes på her ,

så jeg regner med et parr og 20 tusen

Lenke til kommentar

Opphold i usa 2-3 måneder er utrolig dyrt eller kan bli det

Du må ha penger til mat , drikke

Du må ha penger til klær

Du må ha penger til og vaske klær

Du kan ikke spise ute i 2-3 måneder dette blir utrolig dyrt

Du må ha trasnport fra a til b noe som kan bli dyrt

Det er utrolig kjedelig og dra dit uten noen andre så lenge

Det er veldig mye og gjøre men dette krever også mere penger

Mye som må tenkes på her ,

så jeg regner med et parr og 20 tusen

Mat og drikke, ja. Naturligvis! :)

Tar selvfølgelig med meg noe klær, og kjøper mer der jeg havner. Kvaliteten er ikke så nøye, blir vel noen billige, enkle klær. Skal ikke vise meg frem på den måten for noen der nede! ;)

Penger til å vaske klær, ja. Dette ordner seg vel.

Skal nok ikke spise ute i det hele tatt. Satser på å leke på mitt eget kjøkken et sted.

Transport fra a til b? Det må da i så fall bli herfra og dit jeg skal det, da. Eventuelt fra flyplassen jeg lander på og dit jeg skal. Utover det skal jeg nok ikke så veldig mye rundt.

Om en kompis eller to vil bli med, så gjerne for meg. Men jeg trives veldig godt med meg selv og mitt eget selskap. Har ingenting i mot å ta denne utfordringen. Vil også et sted der jeg kanskje kan komme over noen lokale som jeg kan bli kjent med. Er ikke redd for å snakke med nye mennesker :)

Veldig mye å gjøre... Jeg planlegger ikke så stort. Jeg vil være ute på landet, kanskje bli med noen på jakt og fisking. Gå turer, se naturen, nyte områdene.

Om du regner med 20k ++, så synes jeg dette høres veldig fint ut! Jeg skal selvfølgelig spare opp penger til denne turen, og regner nok med å ha spart en god del mer enn dette før jeg reiser. Har jo fint råd til turen nå med det samme på en måte da. Men skal ha mer penger enn jeg trenger, for jeg skal ikke være helt onkel Skrue der nede heller.

Takk for svaret ditt! =)

Lenke til kommentar

Ja, det synes jeg du skulle :) Har du noen tips til hvor man burde dra, da? Det er litt vanskelig å forklare hva jeg mener med hva slags sted jeg ønsker å dra. Jeg vil ha "tørr" jord, gode varmegrader, fiskevann, småelver, sletter og småfjell. Slik du kan se på film! ;)

Som dette:

vcgp2006-4.jpg

Ser ut til å være Virginia City, Nevada. Stemmer?

Endret av jigaplow
Lenke til kommentar

Er flere som har reist avgårde dit nå, og begynt på skolen allerede. VG2-elever. Det hadde selvfølgelig vært dritrått å gått på skole der nede, og virkelig fått oppleve litt av ungdomslivet der, men jeg vil heller spare turen til jeg er "voksen" og kan gjøre som jeg vil i de månedene jeg er der. (Tenker ikke på drikking og tull, er vel også 21 årsgrense på det nede der. Men det er nok ikke av interesse allikevel. Kanskje en øl på lørdagskvelden kommer til å friste)

Men et godt forslag =) Flere enn man skulle tro som gjør det der :)

Lenke til kommentar

Det ene står da ikke i veien for det andre.

Om det er småbylivet / livet på landet du vil ha tror jeg det er lettere å få til som skoleelev enn som student (universiteter ligger ikke i småbyer).

Er det noe jeg, som er godt voksen, angrer på fra ungdommen så er det at jeg ikke tok flere utfordringer på nivå med det å reise utenlands for å ta utdanning. Jeg har allerede begynt å fortelle mine sønner, på 9 og 12, at dette er en mulighet de bør vurdere (så får heller vi "gamle" mestre savnet på en eller annen måte).

Har forøvrig vært et partre turer til USA og en opplever absolutt noe annet om en drar til småsteder enn om en drar til større byer.

Det samme gjelder forøvrig i de fleste andre land.

Lykke til uansett hva du bestemmer deg for.

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

Har ikke tenkt til å studere noe der nede :) Det blir en liten belønning til meg selv etter fullført 13 års skolegang :) Så skal jeg hjem, så ser vi hva jeg finner på deretter.

Hvor har du vært av småsteder? Vil gjerne ha mange forslag :)

Takk skal du ha =)

Lenke til kommentar

Har ikke tenkt til å studere noe der nede :) Det blir en liten belønning til meg selv etter fullført 13 års skolegang :) Så skal jeg hjem, så ser vi hva jeg finner på deretter.

Hvor har du vært av småsteder? Vil gjerne ha mange forslag :)

Takk skal du ha =)

Har egentlig bare tatt små avstikkere fra hovedveien, men favorittstedene så langt er Apalachicola, FL og Fayetteville, TX.

Begge småbyer som nok ikke helt stemme med de ønskene du beskriver, men steder verdt å få med seg om en er i nærheten.

Lenke til kommentar

Ingen grunn til å se dette som noen umulighet. Tenk litt over hvilke aktiviteter du har planer om å bruke dagene til – over noen måneder blir det fort kjedelig å ikke gjøre annet enn å rusle rundt som turist, i alle fall om du er noenlunde stasjonær – og baser valget av by(er) på dette. Sjekk Craigslist eller lignende for å få en idé om husleienivået dit du vil, så kan du så smått begynne å sette opp et budsjett.

Hvis du etter å ha satt opp et budsjett også ordner deg en spareplan og klarer å følge opp denne gjenstår det bare å ønske deg god tur.

Ellers ikke enig i at det er vanskelig, dyrt, ensomt eller stort annet negativt å reise alene over lengre tid; det kan bli det, men trenger på ingen måte. Her vil jeg foreslå at du hører på de som faktisk har gjort slikt, ikke de som synes problemene tårner seg opp. I beste mening.

Lenke til kommentar

Ingen grunn til å se dette som noen umulighet. Tenk litt over hvilke aktiviteter du har planer om å bruke dagene til – over noen måneder blir det fort kjedelig å ikke gjøre annet enn å rusle rundt som turist, i alle fall om du er noenlunde stasjonær – og baser valget av by(er) på dette. Sjekk Craigslist eller lignende for å få en idé om husleienivået dit du vil, så kan du så smått begynne å sette opp et budsjett.

Hvis du etter å ha satt opp et budsjett også ordner deg en spareplan og klarer å følge opp denne gjenstår det bare å ønske deg god tur.

Ellers ikke enig i at det er vanskelig, dyrt, ensomt eller stort annet negativt å reise alene over lengre tid; det kan bli det, men trenger på ingen måte. Her vil jeg foreslå at du hører på de som faktisk har gjort slikt, ikke de som synes problemene tårner seg opp. I beste mening.

Trenger noe billig og enkelt til å bo i. Ei seng, et bad, et lite kjøkken. Er ikke kravstor :) Men skal undersøke det du sa. Selvfølgelig.

Aktivitetene jeg ønsker er litt småjakt, gjerne med noen lokale. Og fisking, samt gå tur i landskapet. Men kan jo ikke gjøre dette hele tiden så lenge, så noe må jeg jo finne på utenom. Men det klarer jeg alltids. Om ikke er jeg veldig glad i å ta det med ro. Men jeg er også jævlig glad i å ikke ta det med ro i det hele tatt, hehe :)

Budjsett, spareplan osv. som blir fulgt opp skulle gå fint. På forhånd takk for at du ønsker meg god tur, hehehe ;)

For meg anser jeg det ikke som vanskelig, fryktelig dyrt, ensomt eller negativt å reise alene over lengre tid. Ikke i det hele tatt. Jeg skal klare meg økonomisk (jeg sitter ikke her å sier at jeg er styrtrik, for det er jeg ikke. Men jeg er flink med penger, og ligger veldig godt an den dag i dag). Kan sikkert bli ensomt til tider, fordi jeg kan komme til å savne venner og familie hjemme. Men det er snakk om et par måneder, noe jeg ønsker, og jeg trives som sagt i eget selskap. Vil jeg ha noen andres selskap, oppsøker jeg personer og prøver å få en god tone. Så det skal rett og slett gå utrolig fint, tror jeg :)

EDIT: Takk for ditt innlegg =D Jeg setter pris på alt. Blir glad når jeg ser noen har tatt seg tid.

Endret av jigaplow
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg ville jeg vurdert Sierra High Route som en del av programmet.

Det som primært skiller de som reiser over lange perioder fra de som ikke gjør det er at førstnevnte gruppe har bestemt seg for å få det til: med dette som utgangspunkt finner man alltids løsninger. Mer tid på planlegging, budsjettering og sparing gjør gjennomføring enklere – begynn nå!

Lenke til kommentar

Ja, du sier det virkelig der :) Og jepp, tankene går mye til dette om dagen. Regner med å begynne arbeid til nyttår, når jeg har fylt 17 år. Har kontakter og ting ganske i boks her ;) Så da begynner sparingen. Får også litt penger her og der nå og da, og jeg må unne meg litt her i ungdomslivet. Men det blir fortsatt igjen betydelige penger av det jeg ikke bruker, som går rett i amerikakassa mi. Så jepp, er på g dette her nå :) Takk for at du tar deg tid!

EDIT: Sierra High Route, som du linket til, virker interessant :thumbup:

Endret av jigaplow
Lenke til kommentar

Skal du drive jakt og fiske anbefaler jeg noe mot fjellstatene i vest. Ørkenområder som det finnes mye av i Nevada, Utah er ikke det helt ultimate, men kan være spennende å få med seg om du skaffer bil. Selv har jeg en drøm om å utforske naturområdene i Montana/Wyoming. Se opp for bjørner og lykke til.

Lenke til kommentar

Jakt og fiske er ikke det jeg hovedsakelig er ute etter. Det er bare noe jeg kommer til å gjøre av og til fordi det er spennende og gir flotte opplevelser. Jeg vil bare slappe av, kose meg og få være et sted som f.eks. Virginia City, Nevada. Jeg liker virkelig bildene jeg ser fra slike steder. Takk for at du kom innom, Attityd =)

Lenke til kommentar

Dette er også en drøm jeg har hatt siden barndommen :) Først tenkte jeg å kjøre med bil fra kyst til kyst. Men har med årene funnet ut at det vil bli dyrt å reise med bil. og i tillegg at jeg har begynt å bli en friluftsperson, så har jeg funnet ut at jeg vil sykle gjennom USA. Og bo i telt. to store utgifter som forsvinner. Driver å planlegger en tur rundt jorda på sykkel som jeg vil starte på om rundt 1.5 år. regninger og slike styggedommer som jeg må bli ferdig med først. :S

Hvis sykkel er av interesse så anbefaler jeg denne siden: http://bicycletouringpro.com.

Tips: bestem allerede idag dato for avreise. Uansett hvor langt frem i tid det er. Hvis ikke så blir det utsatt og utsatt i evigheter. Vet av erfaring :p Så nå har jeg bestemt at jeg skal starte på turen min i April 2013!:)

Lykke til

Lenke til kommentar

Det blir helt sikkert en topp opplevelse! =) Vet ikke om jeg skal reise så fort videregående er over, eller om jeg venter en til to måneder. Blir jo sikkert veldig fint den sommeren, mye glad-fester, ettersom helt sikkert mange drar rundt om i landet for å studere, som gjør at vi ikke får vært så mye sammen på fritida lenger. Alle går i hver sin retning. Men hadde jo vært fint å dra med en gang også, for å markere det at NÅ er jeg ferdig. :)

Sykkel er nok ikke aktuelt for min del, hehe!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...