Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Problem med å boote fra Windows DVDen

Anbefalte innlegg

Hei. Har nettopp bygd meg ny maskin, men har et problem med å få startet DVDen som inneholder Windows 7. En DVD med Ubuntu går fint, men når jeg setter inn Windows DVDen skjer det ingenting og maskinen oppfatter ikke at det er en DVD satt inn i maskinen.

Versjonen av Windows jeg prøver å få installert er Windows 7 Home Premium 64-bit (OEM).

DVD-leseren er en Samsung WriteMaster SH-S223 (som fungerte fint på en tidligere PC).

Setter pris på svar.

Endret av Adrian E
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Har nettopp bygd meg ny maskin, men har et problem med å få startet DVDen som inneholder Windows 7. En DVD med Ubuntu går fint, men når jeg setter inn Windows DVDen skjer det ingenting og maskinen oppfatter ikke at det er en DVD satt inn i maskinen.

Versjonen av Windows jeg prøver å få installert er Windows 7 Home Premium 64-bit (OEM).

DVD-leseren er en Samsung WriteMaster SH-S223 (som fungerte fint på en tidligere PC).

Setter pris på svar.

Er det snakk om original CD, eller noe du selv har brennt fra en ISO? I sistnevnte tilfelle vil jeg tro at det mest sansynlige er at du ikke har brennt den korrekt (for eksempel at du bare har kopiert over alle filene, fremor å brenne selve ISOen via "burn image" funksjon).

Ellers siden Ubutu booter fra CD må BIOS instillingene være korrekt, og CD leseren din må fungere.

Det eneste annet jeg kan tenke på i farten som en faktor måtte være om disken var virkelig stygt oppripet og skadet, men jeg regner med at det er lite sansynlig?

-Stigma

Lenke til kommentar

Er det snakk om original CD, eller noe du selv har brennt fra en ISO?

DVDen med Windows er original og kom i posten i går.

Er ikke Ubuntu en CD? Kan være at drevet ditt er defekt bare for DVD.

Normalt sett brenner jeg Ubuntu på en CD, men denne gangen brente jeg det på en DVD bare for å teste om DVD-leseren kunne lese DVDer (noe den klarte).

Lenke til kommentar

Er det snakk om original CD, eller noe du selv har brennt fra en ISO?

DVDen med Windows er original og kom i posten i går.

Er ikke Ubuntu en CD? Kan være at drevet ditt er defekt bare for DVD.

Normalt sett brenner jeg Ubuntu på en CD, men denne gangen brente jeg det på en DVD bare for å teste om DVD-leseren kunne lese DVDer (noe den klarte).

I så fall står jeg litt fast på idèer. Dette var en veldig uvanlig problemstilling - spesiellt sett i forhold til svarene du nettop gav som utelukker en del muligheter.

Det jeg kanskje ville prøvd var å force boot direkte. Ofte har du en boot-menu knapp du kan trykke på ved oppstart der du kan velge å boote fra en vilkårlig tilkoblet enhet som en en-gangs ting (så du kan boote opp fra CDer f.eks. uten å nødvednigvis ha den i boot-listen). Prøv med dette - eller evt. om du ikke har noe slik funksjon så test å boote opp med KUN CD-rom'en din i bootlisten.

Hvis den da fremdeles ikke booter opp fra CDen så er jeg dypt forvirret =P

Du har jo dog alltids muligheten for å starte installasjonen fra windows...

Det er litt mindre fleksibelt på noen måter, men det er ihvertfall et alternativ?

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...