Labelle Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 (endret) Hei. Lurer på om det er noen som har gått på politihøgskolen? Jeg er ganske Interessert i denne linja og er egentlig det eneste jeg kunne tenkt meg å bli. Lurer på hvordan en vanlig skoledag er på phs. Har de allmenfag? mye lekser? er det hardt å gå på høgskolen der? Har lest en del på phs.no Står ikke så veldig mye der, men mere om opptakskrav o.l Den fysiske delen så lekende lett ut. Men hvordan er det interuvjuet? Hørte man kunne få spm ang politikk osv? Noen som har noen eksempler på spørsmål de har stilt deg? Endret 15. august 2011 av Megalomania Lenke til kommentar
agm Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 (endret) Skoledagene er forholdsvis varierte med forskjellige fag som bl.a. psykologi, jus, ordenstjeneste og arrestasjonsteknikk. Utdanningen tar jo sikte på å utdanne generalister, så du får en grei innføring i alt politiet driver med. Greit med mye variasjon i fagene, men det blir jo samtidig mye forskjellig man skal sette seg inn i. Det vanskeligste er helt klart alle de juridiske fagene. (så om du ikke kommer inn på første forsøk vil jeg anbefale f.eks. årsstudium i jus før du prøver på nytt). Det er eksamener i hvert semester og en del oppgaver som skal leveres gjennom året, så det blir jo litt skolearbeid. 1. og 3. året er teoretiske hvor du går på skolen. 2. året er rent praksisår hvor du jobber (dvs jobber uten lønn) ved et lensmannskontor eller en politistasjon og får oppfølging av en erfaren tjenesteperson. På intervjuet ser de etter voksne, reflekterte og gjerne samfunnsengasjerte personer. Utelukker ikke at du kan få spørsmål om politikk. Det viktige er ikke nødvendigvis hva du sier, men hvordan du sier det. Er du ikke politisk orientert får du bare være ærlig og innrømme det, så hopper de nok fort videre til et annet tema. Lykke til! Endret 11. september 2011 av agm 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå