Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Da er det min tur til å lete etter bil, da jeg får lappen om ca. 1 måned (om jeg ikke stryker). Det er noen ting som jeg lurer litt på: La oss si jeg har rundt 35.000 å bruke på bil. (noe som er realistisk i mitt tilfelle, ikke mye mer ihvertfall) Hvilke biler kan man se på til denne prisen? Hva burde man se etter? (At bilen går fint og er sikker, og ikke er en nissan micra er vel et must) Årsmodell? Hvordan er forsikring til dette? Ser på Terra osv, men finner ingen konkrete priser. Må man ha kasko, eller er det ikke nødvendig når man kjøper en såpass "billig" bil som det jeg har råd til? Skriver litt i hast, siden dagen i morra nok går til å se på bil og da er det med forsikring og hva man burde se etter et godt tips på veien. Takker til alle som stikker innom og svarer på forhånd. Lenke til kommentar
The_Saint Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Da er det min tur til å lete etter bil, da jeg får lappen om ca. 1 måned (om jeg ikke stryker). Det er noen ting som jeg lurer litt på: La oss si jeg har rundt 35.000 å bruke på bil. (noe som er realistisk i mitt tilfelle, ikke mye mer ihvertfall) Hvilke biler kan man se på til denne prisen? Hva burde man se etter? (At bilen går fint og er sikker, og ikke er en nissan micra er vel et must) Årsmodell? Hvordan er forsikring til dette? Ser på Terra osv, men finner ingen konkrete priser. Må man ha kasko, eller er det ikke nødvendig når man kjøper en såpass "billig" bil som det jeg har råd til? Skriver litt i hast, siden dagen i morra nok går til å se på bil og da er det med forsikring og hva man burde se etter et godt tips på veien. Takker til alle som stikker innom og svarer på forhånd. Dette er litt vanskelig å svare på uten at du utdyper litt om hva du trenger... Store biler koster mere å kjøre med enn små biler. Hvor stor bil har du egentlig bruk for er vel første spørsmålet? Neste spørsmål er hvor mange seter har du bruk for? Varebil er mye billigere enn personbil å forsikre. For ungdomer vil jeg tro at det er billigest å bruke Gjensidige, If, Storebrand eller Terra. Hva bilen koster å forsikre komer alt ann på hva slags bil det gjelder, hvor du bor, hva den har av sikkerhets utrtyr, hvor ulykkes belastet bilen er og ikke minst alder på forsikrings taker. Om du har mulighet til å forsikre bilen på en av dine foreldre så vil du spar MYE. Lønner seg å holde seg unna GTI, RS, XR og andre sports modeller for ungdom siden disse er ulykkes belastede og derfor DYRE å forsikre for ungdomer. Skriv litt om hva du har behov for og hva du liker. Så er det litt enklere å svare. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Følger med her, er i samme situasjon som deg, og har omtrent samme budsjett som deg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 The_Saint sier mye bra, ellers vil jeg si det er en sikker vinne å velge japansk i den prisklassen det er snakk om. Da får du en grei kombinisasjon av: billigere forsikring driftssikkerhet drivstoff forbruk deletilgjengelighet Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Alle som er 18 og får lappen vil ha bil, men har du råd? Det er ikke alle nybakte sjåfører som har fått med seg at bil faktisk koster ganske mye mer en bare 1 gangs pris. Du har forsikring, årsavgift, EUkontroll, service, vinterdekk, sommerdekk, spylerveske, vask av bil, bompenger, verksted osv osv osv listen er nærmest endeløs(gjeller spesielt eldre biler). Vil du i tillegg ha en "tøff" bil med spoiler og annen styling så koster det flesk å få på men du får det aldri igjen når du selger. Samme med bilstereo , det hever ikke verdien mange % på bilen når den skal selges. Bruker du bilen normalt mye og kjører ca 2000mil på et år koster det ca. 60.000,-(Varierer avhengig av type bil og forsikring.) inkl. bensin, forsikring, dekk etc. men ikke rep på verksted. Mitt råd til de som ikke har problematisk store mengder penger og står der uten jobb 18 år og rykende ferskt sertifikat : Vent med bil nr. 1 til du har jobb. Koster mye mer enn hva du kan tenke deg og du brenner av veldig mye penger du kunne hatt behov for om 1 - 2 år. Må du i tillegg låne penger er det helt utenkelig. Enkelte foreldre kjøper biler og betaler forsikring etc. det er ok hvis man har råd til det, men å kjøpe et skrap av en bil til ungen som ikke en gang vil klare neste EUkontroll er ikke lurt. Lån heller familiebilen som er i god stand når du trenger å kjøre et sted. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 (endret) Takk for alle svar. Ønsker meg en vanlig personbil, ikke noe rånebil eller noe slikt. Er for øyeblikket deleier av en Nissan Micra 2005 modell, som jeg og broren min eier 25.000 i hver. Tenker at jeg selger meg ut av denne, og selger en 2009 modell av moped (Regner med 19.000). Om dette blir riktig, står jeg med 44.000 + at jeg har jobb (sitter på jobb i skrivende øyeblikk) og regner med å få litt lønn, men lønna helt fram til det blir vinter går til å nedbetale lånet til foreldra mine på russebilen. Så bil: Ikke for gammel, vil at den skal være sikker. Ikke for stor, men jeg er 185cm, så en nissan micra er helt forferdelig å kjøre. Ikke for råne-bil med mye stæsh og slikt, men gjerne pen! (Ikke stygg som jeg mener rånerbiler som oftest er med spoilere osv.) Anlegg trengs ikke da det kan kjøpes når man får råd i senere tid. Jeg bor ikke hjemme, og må derfor ha moped/bil. Mopeden min er trimmet ganske så godt, og orginaldelene er vraket etter en opprydding i en garasje og hatt orginaldelene i en gammel skiboks som ikke ble sjekket før den ble kastet. Nå har det seg slik at med de nye reglene innen folk fra 16-20(6 prikker på lappen for trim) år så vil jeg helst unngå å kjøre trimmet moped på et sted som der jeg bor. 8 av vennene mine er nå tatt for trim, og jeg må bruke framkostmiddel hver dag. Til vinter vil jeg ha ca. 4.000 regelmessig i måneden + ekstra 5.000 i vinterferie, påskeferie og juleferie. Jeg kan skrive forsikring i mine foreldres navn. Men om dere vil regne med 60.000 i kostnader for å bare eie en bil i året, vil jeg nok ikke ha råd til en bil, nei. Men jeg må ha et framkostmiddel, og jeg er redd for at det å bruke moped kan fort bli dyrt for bot (4200 + om jeg ligger i 80 i 80-sona så kan jeg få tillegg på 30 km/t for fort i forhold til hvor fort den har lov til å kjøre. Men la oss si om jeg først skulle kjøpt en bil, hvilken type bil burde jeg se på? Jeg er en 100% BMW fanatiker, men vil tro det er ganske uaktuelt. EDIT: Varebil er altså ikke helt aktuelt, fordi jeg ikke vil kjøre rundt i en pizzabil. Finnes det noe finere enn en pizzabil som man klarer å registrere som varebil så er jo det såklart fint, selvom jeg tviler. (Og jeg vil aller helst ha 4 seter, selvom kun 3-dørers bil er nødvendig) Endret 16. august 2011 av Slettet-3t93k9 Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 (endret) Kostnaden kommer jo ann på hva du evnt. kan gjøre selv av rep. om du har greie dekk osv. 60.000 pr år når du kjører 2000mil er av egen erfaring med bilgodtgjørelse og føring av bilregnskap for en del år tilbake. Dette gjalt en bil som brukte over 1 liter pr mil men bensinen var tilsvarende billigere enn i dag som om du bruker ca 0,8 pr mil. Får du forsikret på foreldrene med 75%bonus så blir en eldre normal bil ganske rimelig med delkasko. kansje helt ned i 3000,- pr år Enkelte biler vil for en på 18 år koste like mye pr år å forsikre som bilen er verdt spesielt hvis du må låne penger på bilen for da må du ha full kasko. I dag koster 1 liter bensin ca 14,- kr dvs. at i løpet av et år og hvis du kjører 2000 mil så går det ca. 22.400 bare i bensinpenger. Endret 16. august 2011 av Glavalavala Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Syns er regnestykket på 60 000 ikke var for urealtistisk. Min første bil kjøpte jeg til 25 000, det skulle vise det at det halvannet året jeg skulle ha den, at dette var en skikkelig drittbil(fransk). For å ta regnestykket mitt ca. pr år: Forsikring på foreldre: 3800 Årsavgift: 3000 Nye felger og dekk: 5000 Div. bytte av slitte og ødelagte deler, olje osv: 4000 Bompenger: 5000 Pleie: 1000 Div.: 1000 Bensin: 14500 Jeg kjørte ca. 16000km i året og når jeg solgte bilen etter 20 000km kjørte, hadde den tapt seg 16 000 i verdi. Så det siste tallet jeg vil legge til regnestykket over er Tap i verdi: ca. 13 000 Da blir det totalt 50 300,- , og da er ikke x antall timer med egeninnsats og mekking inkludert (vist du må bruke verksted nærmer du deg med stormskritt 60 000). Som jeg sa ganske tidlig så var min bil, en dritt bil som jeg var ganske "uheldig" med og at jeg derfor kanskje har litt skyld i at kostnadene ble så høye som de ble. Men poenget er at vist du ikke greier å ta høyde for at du kan få en skikkelig blåmandagsbil (noe du må når du snakker din prisklasse), så er det egentlig bare til å la være. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 (endret) Hiver meg på den med japse med mindre du er litt mer bil interresert. Viss du skal ha bilen registert på deg skjøl, alså du skal betale forsikringen selv så kan du rekne med og betale ca 5-10.000 kr i året. ved ansvar, anbefaler ikkje meir en ansvar/delkasko til den prisen der. Du må også rekne med at du må skifte dekk en gang annenhvert år, så la oss si du bruker unifer 2500 kr i året på dekk. En bil koster i gjenomsnitt 5.57 kr per kilometer og kjøre, leste det her på en pålitelig side, husker dog ikkje kvar, det er all inclusive. Slitedeler, Foringer og div. Her kan du rekne inn omtrent 2000 kr i året, av og til så dukker det opp litt skit som må gjøres litt med. Det du kan spare mye penger på er og sjå litt på eigeren før du kjøper en bil, er det en tulling med en volvo 240 som går i tresko og tygger skråtobakk så kan du rekne med at bilen har gått meir sidelengs en den har gått framover. Dog så tror eg det meste over her er nevnt og høres rimelig ut. Konkrete tips vil nok være Toyota Corolla, Nissan Primera ol. Du trenger ikkje kasko på bilen med mindre du tar opp et billån med forsikring i bilen, då krever forsikringsselskapet full kasko. Eg har dog en Mercedes Benz w124 e230 1991 som eg kanskje skal selge siden eg skal starte på skole, ta kontakt i pm viss det kan være interresant Endret 16. august 2011 av Priim Lenke til kommentar
festen Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Her har du en bil: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30101629 1 million kilometer:) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 (endret) Hmm.. Det vil altså si at om jeg skal ha bil, så må jeg forsikre den i foreldrene mine sitt navn. Det skal gå helt fint. Nissan Primera har jeg tenkt litt på, men føler kanskje den minner meg litt for mye om en volvo240, men det er ganske bare meg. Men her er en tanke: Bil: 30.000 Forsikring på foreldre: 5.000? Årsavgift: 3000 Bompenger: Bor på landet: 0,- Da er jeg på 38.000. Og om jeg sier jeg har rundt 44.000 å bruke, vil det være realistisk? Om jeg først kjøper denne bilen for 30.000, er det mer jeg vil bli overrasket over å betale? (Annet enn dekk og diverse must som kommer, men som også kan komme med lønning i vinter) Takker igjen for svar, har begynt å få litt inn i det lille biltette hodet mitt EDIT: Til dere som sier japanske biler osv, kan dere gi tips til noe jeg skal se på? Eventuelt andre biler. Gjør merker/annet dyrere å forsikre? F.eks hestekrefter? Endret 16. august 2011 av Slettet-3t93k9 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Et sånt budsjett blir aldri noke du kan forholde deg 100% til, det kan hende du må ut med 10.000 i rep på bilen i løp av 1 år, det kan hende du må ut med 20.000 eller kanskje du slipper unna med 2-300 kr. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Men noe budsjett må man jo sette opp. Blir det en skade på bilen som er f.eks å bytte bremseklosser på en gammal 7serie BMW for 10.000 må man jo la bilen stå til man har råd til dette.. Føler 6.000 burde være nok til det "utenkbare" de første 2-3 månedene? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Det utenkelige kan skj etter 3 uker, 3 minutt, 3 dager, 3 år. Det finnes også en del deler som er anbefalt og skifte kvart år, der i blant tennplugger, olje og oljefilter bla. Men viss du kjøper en bil til 30.000 så tror eg du kan forvente en bil som gjerne er i god teknisk stand men som mulgeins har godt langt og kommer til å trenge mindre reprasjoner senere. Men det som er når du kjøper bil er at du kan aldri forutsjå alt, det går rett og slett bare ikkje. Lenke til kommentar
festen Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Nissan Primera har jeg tenkt litt på, men føler kanskje den minner meg litt for mye om en volvo240, men det er ganske bare meg. Kanskje en 940 kunne vært noe:) http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29989131 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Greia er at jeg ikke vil ha en volvo Håper på det Priim. Skal få solgt mopeden og solgt meg ut av Micraen, så får jeg se hvor mye jeg har igjen. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Bilen jeg har nå kjøpte jeg for 25 000 kr + 1 400 i omreg. Dette var en bil som så temmelig strøken ut og hadde ikke gått spesielt langt (93/94 mod, 100 000 km). I tillegg var den nettopp EU-godkjent. Allikevel har det kommet en del utgifter. 4 sommerdekk = 2 500 (her må du regne med mer med mindre du går for det billigste, jeg har rabatter gjennom jobben) 4 vinterdekk = 2 500 (samme som over) Eksos (mellom kat. og bakre lydpotte...tror jeg) = 2 200 Bremser (komplett, foran og bak) = ca 3 000 (kun for deler, arbeid ble gjort av en venn) Endeledd, hjullager og en eller annen foring = 4 500 Nå er det eneste som mangler et olje og luftfilerskift. Altså har jeg brukt ca 42 000 kr til sammen på bil, verksted og service. Da har jeg i tillegg fått en del gode priser. Nå regner jeg med at utgiftene skal bli betydelig mindre frem til neste EU-kontroll, men igjen; man vet jo aldri. Utenom dette kommer veiavgift, forsikring og bensin. I tillegg skal du kanskje vaske bilen av og til, og det skader heller ikke å fylle på litt spylevæske. Den forige bilen min kjøpte jeg for 60 000, brukte ca 10 000 i rep. Etter 2 år røk toppen (samtidig som alt annet røk) og jeg fikk solgt den for 10 000. Det er også noe som kan skje. Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 (endret) Nissan Primera! Kjører selv en Nissan Primera GX '97 mod og er svært fornøyd. Nissan har blant verdens beste bensinmotorer, og går lengre enn de fleste. Kjøpte en for 30 000 ,- Den hadde gått 136 000 KM og var litt bulkete. Jeg har nå kjørt 23 000 km med den og har ikke gjort noe med den, bortsett fra oljeskifte og oljefilter. Billig i drift og er helt grei å se på. Ikke akkurat noe ungdomsbil siden motorn er ikke noe å skryte av. 1,6l 102 HK 16v. Men hvem bryr seg? Det er første bilen din.. Min var veldig billig på del kasko siden jeg har alarm. uansett så er de motorene kjent for å ha lite problemer med. Super fornøyd med kjøpet. Eneste minuset jeg har hørt om denne bilen er et setetrekkene slites fort, men har selv ikke merket noe.. Ellers skulle motorn vært litt heftigere. jeg kan også nevne at jeg ikke har vært spess snill med bilen. Kjører ganske hardt både på vinter og sommer. Aldri hatt den på noe slags form for service osv. Jeg bytta heller ikke olja før den hadde gått 24 000 km etter sist oljebytte. har selv havna i grøfta men den går og suser enda. Sier jo litt om kvaliteten. En veldig god bil, driftsikker og økonomisk bil. Endret 16. august 2011 av Megalomania Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Nissan Primera! Kjører selv en Nissan Primera GX '97 mod og er svært fornøyd. Nissan har blant verdens beste bensinmotorer, og går lengre enn de fleste. Rolig no sailor, det er få nissaner i million km klubben. Lenke til kommentar
Kivlos Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 (endret) Vil anbefale en Nissan Almera (har selv en -98 modell, 1,4L bensin). Om du finner et rustfritt eksemplar har du sannsynligvis en rimelig bil i mange år framover. Min er gått over 290 000 km, og de siste 5-6 årene er kun følgende byttet: bremsecalipere bak, bremseskiver og klosser, støtdempere og et stag til vindusviskerne. 1,4 literen har registerkjede, og ikke registerreim (vet ikke hvordan det er med 1,6L, men regner meg at det er det samme). Dette kjedet trenger ikke å skiftes slik som registerreim må. Som sagt, så er det viktig å finne et rustfritt eksemplar, og da også holde bilen rustfri ved å behandle understellet osv. Stort sett så er det rusta som tar japsebilene. EDIT: Sedanene ser ganske kjipe ut, men hatchbackene (coupé om du vil) er ikke så gale. EDIT2: Ser at du har et budsjett på ca. 35.000,- Er nok ikke så dumt å kjøpe en bil til rundt 25.000,- og spare de ti siste lappene i tilfelle noe skulle skje. Kjipt å ha en bil man ikke har råd til å fikse. EDIT3: Eksempel - link Endret 17. august 2011 av Kivlos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå