Gå til innhold

BK: Kveldsstemning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hårfint i mørkeste laget i hvertfall på min skjerm. Jeg synes du har gjort et fint valg ved å inkludere steinene i forgrunnen. Uten disse blir det et mye mer endimensjonalt bilde og disse tilfører mye større dybde i bildet. Som andre har nevnt ville jeg inkludert litt mindre av himmelen og dermed også unngått at "horisonten" midtdeler bildet. Det er alltid en utfordring ved bilder ut over vann når horisonten ikke er horisont, dvs avslutning man ser i bakkant av vannet er jo land på andre siden. Dersom land går i en skrå retning mot eller fra kamera vil bildet kunne oppfattes som skjevt og det gjør det bittelitt her. En liten test av rotering vil avsløre om man kan rette oppp dette inntrykkket.

Himmelen er fin, men også den bittelitt mørk. Jeg tar ofte flere eksponeringer av slike himler både for å kunne kjøre HDR i etterkant om jeg får lyst og også fordi det aldri er godt å si hva kameraets egen lysmåling vil gjøre med slike motiver. Det kommer an på hvilken lysmåling som er aktiv og hvor stor del av himmelen som er veldig lys osv. Imidlertid tror jeg du kan heve nivået på bildet litt ved å øke både fillight og kontrast (bittelitt på kontrast bare) og også kanskje kikke på å dra opp eksponeringen. Tok en kjapp test og synes fillight og kontrast hevet bildet flere hakk.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...