Gå til innhold

Hjelp, kjøpe nytt kamera

Anbefalte innlegg

Hvis du gidder å følge med på kommentarer og meldinger her, samt leser mange nok tester (samt vet hvilke siter som er seriøse), så er du faktisk i stand til komme med velfundere meninger om f.eks. en D3100. Men da hadde vel også sjansene for at du ikke hadde hatt Canon eller Nikon vært større :p

Hadde alle fulgt denne oppskriften, så hadde man vel strengt tatt ikke trengt å poste her i forumet?

Skal derimot ikke begynne å diskutere det andre du skrev. :tease:

Problemet er vel at alle skryter av sitt utstyr og blir grinete når reelle mangler blir påpekt.

Man kjøper vel ikke utstyr man er missfornøyd med...?

Som sagt, det går mye på følelser her... :)

Men hvis du lurer på den største svakheten til 5D Mark II så er det vel en kjent sak at det er hastigheten. Men til mitt bruk har jeg ingen behov for den hastigheten. Da setter jeg heller pris på de andre egenskapene kameraet har. Som feks. fullframe sensor :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for mange gode svar :thumbup:

Jeg synes ikke det er dumt å stille slike spørsmål. Tenk deg at du selv skal begynne med noe nytt og ukjent, da ville sannsynligheten være stor for at du starter med spørre andre brukere hvilket utstyr som anbefales. Selv om de fleste alternativer i seg selv er mer enn gode nok, vil man jo naturligvis gjerne ha det beste på markedet, innenfor gitte kriterier.

Dersom jeg skal starte med noe nytt som foto vil sansynligvis det dummeste jeg kan gjøre å spørre om hva som er det "beste kameraet". Det jeg burde gjøre er å forsøke å lære noe om foto før jeg sløser bort masse penger på utstyr som jeg ikke har forutsetning til å forstå hvorfor jeg trenger. Derfor sier jeg; "du bør beholde ditt gamle til du har lært deg foto".

Alle vil ha det "beste", men det er bare jeg som bruker som si hva det "beste" er ut fra mine behov og preferanser. Når jeg forstår dette kan jeg selvsagt spørre, men da har jeg som regel forstått hva jeg trenger og trenger ikke spørre noe så dumt som hva som er det "beste" fordi ingen andre kan si dette på vegne av meg. Det andre kan si noe om er subjektive brukeropplevelser, og gi detaljer dersom jeg beskriver behov godt nok.

Det er utrolig mange her på forum med stor kompetanse, men hvordan skal jeg som "fersking" som vil ha nytt utstyr vite hvem som har kompetanse og er objektive (om noen)?

Lenke til kommentar

Det er jo derfor jeg skrev innenfor -gitte kriterier-, fordi det beste eksisterer ikke på generell basis.

Men ved å oppgi kriterier som f.eks. makspris, krav om 1080p video, værtetting, ergonomi osv. blir ting annerledes, og da kan utvilsomt dra nytte av andre brukeres erfaringer, råd og tips. Jeg vil også tro at de fleste nye i gamet ikke har tålmodighet til å lære seg noe særlig om foto uten å først ha utstyr tilgjengelig. Blir gjerne mer inspirerende å lære med et kamera.Dette er bare min mening, jeg har full forståelse for at andre har ikke deler mine meninger.

Endret av tech8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...