Gå til innhold

Hjelp, kjøpe nytt kamera

Anbefalte innlegg

Ville det vekke sterk avsky dersom det ble lagt inn autosvar på slike innlegg som sa: "Dersom du må spørre om dette forteller dette sansynligvis at du bør beholde ditt gamle til du har lært deg foto, eventuellt få noen som kan lese til å vise deg tråden på topp av forum"?

Og ja, det finnes dumme spørsmål (som dette innlegget viser):innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det man først legger merke til vedrørende denne type posting er at TS er ny på forumet, oftest er det også første posting.

Forstålig at man blir lei denne type posting og gjerne vil ha de fjernet, men ville blitt ganske dødt her hvis vi skulle fjernet all posting jeg, du og alle andre ikke liker.

Lenke til kommentar

Ville det vekke sterk avsky dersom det ble lagt inn autosvar på slike innlegg som sa: "Dersom du må spørre om dette forteller dette sansynligvis at du bør beholde ditt gamle til du har lært deg foto, eventuellt få noen som kan lese til å vise deg tråden på topp av forum"?

Noen ganger må man kjøpe seg ting man ikke mestrer for å utvikle seg.

Kjøpte min første speilrefleks for noen år siden og jeg hadde ikke en anelse om hvordan man skulle ta flotte bilder, men etter mye prøving og feiling samt lesing av innlegg på diverse forum, så steg kunnskapsnivået betraktelig.

Så en slik autosvar funksjon er jeg ikke helt for. Selv om man kanskje skulle ønske at man var flinkere til å søke opp innformasjon før man postet ett nytt emne. Noe jeg selv sikkert har vært sløv til i noen tillfeller. :innocent:

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Det må være aksept for slike spørsmål på et forum som dette, ingen spørsmål er dumme. Du MÅ ikke svare på alle innleggene som postes.

Hvis vi skal begynne å kritisere folk som stille slike spørsmål eller kritisere folk kaller et objektiv for "linse" blir det til slutt foto.no tilstander her. Der var derfor jeg sluttet å kommentere på foto.no. Nettopp fordi at folk som kommer med slike spørsmål blir hengt ut. Et slik forum vil ikke jeg være en del av. La oss ungå snobbefaktoren på dette forumet hvertfall.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Vi burde kansje ha en sticky eller noe som forteller hvilken informasjon som burde gis når man stiller spørsmål sånn at det er mulig å gi et fornuftig svar uten å måtte gjette på absolutt alt.

Mulig det finnes fra før, men jeg prøver meg på et førsteutkast...

• Maks pris?
  • Kamerahus med eller uten objektiv?
  • Hvilke type bilder kommer man til å ta?
  • Hva har du fra før av utstyr etc.?

Husk at man også bør vurdere et større minnekort enn det man allerede har hvis man tar steget opp i speilrefleksens verden. Lese/skrivehastigheten på minnekortet er også viktig hvis du skal ta seriebilder. 8GB. er et absolutt minimum etter min mening hvis man tar bilder i raw.

Ekstern blitz bør også vurderes, da den innebyggede blitzen ikke er mye å skryte av.

En skikkelig bæreveske til utstyret kan også være greit hvis man skal ut på tur.

Har du ikke stativ, så bør også dette vurderes.

For et OK minnekort med 8-16GB (CF), Ekstern blitz, bæreveske, stativ så regn med et pristillegg fra 4.000,-

Lenke til kommentar

Vi burde kansje ha en sticky eller noe som forteller hvilken informasjon som burde gis når man stiller spørsmål sånn at det er mulig å gi et fornuftig svar uten å måtte gjette på absolutt alt.

Det er en haug guider her på forumet angående dette, det og kjøpe første kamera.

Siden Aetius har mekket sammen et sammendrag i løpe av natten for nybegynnere, lenker jeg bare til det :)

Lenke til kommentar

Og du bekrefter med dette at det finnes dumme svar..... :huh:

(ingen spørsmål er vel for dumme her inne?)..... :hmm:

Lenke til kommentar

Men svarene er det ? :whistle:

Lenke til kommentar

Men svarene er det ? :whistle:

"Kan" være det, men "er" ikke.........:innocent:

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er dumt å stille slike spørsmål. Tenk deg at du selv skal begynne med noe nytt og ukjent, da ville sannsynligheten være stor for at du starter med spørre andre brukere hvilket utstyr som anbefales. Selv om de fleste alternativer i seg selv er mer enn gode nok, vil man jo naturligvis gjerne ha det beste på markedet, innenfor gitte kriterier.

Problemet er snarere svarene, man ser fort et mønster i at folk anbefaler sitt eget merke og utstyr, uten at dette nødvendigvis er rasjonelt begrunnet.

Lenke til kommentar
Problemet er snarere svarene, man ser fort et mønster i at folk anbefaler sitt eget merke og utstyr, uten at dette nødvendigvis er rasjonelt begrunnet.

Det er vel nettopp dette som er hovedpoenget med et nettbasert samfunn at det kommer tilbakemeldinger grunnet erfaringer, og da snakker man jo stort set om det utstyret man selv har, da det er nettopp det man har erfaring med.

Jeg kan ikke begynne å annbefale kameraer jeg aldri har testet selv, for dette blir bare synsing. Man kan linke til tester etc. men det blir feil å annbefale noe man ikke har og eier selv.

Er vel derfor det naturlig nok blir litt slik at folk annbefaler det merket dem har selv, og det forstår jeg godt. Sån må det også være.

Det er trådstarters oppgave til syvende å sist og lese det som alle skriver og veie det som blir sagt opp mot hverandre for å finne kameraet som passer best til han/hun selv.

Det går mye på følelser, og jeg tror de fleste vet at om man begynner med Canon eller Nikon (eller andre merker for den saks skyld) så vil man til slutt få kanonflotte bilder uansett. Forutsett at man lærer seg å bruke det respektive utstyret å kjenne.

Har man først kjøpt seg feks. Canon kamera og masse utstyr som objektiver etc. så blir det dyrt og konvertere til Nikon senere, da delene ikke passer om hverandre.

Lenke til kommentar

Det er vel nettopp dette som er hovedpoenget med et nettbasert samfunn at det kommer tilbakemeldinger grunnet erfaringer, og da snakker man jo stort set om det utstyret man selv har, da det er nettopp det man har erfaring med.

Jeg kan ikke begynne å annbefale kameraer jeg aldri har testet selv, for dette blir bare synsing. Man kan linke til tester etc. men det blir feil å annbefale noe man ikke har og eier selv.

Er vel derfor det naturlig nok blir litt slik at folk annbefaler det merket dem har selv, og det forstår jeg godt. Sån må det også være.

Det er trådstarters oppgave til syvende å sist og lese det som alle skriver og veie det som blir sagt opp mot hverandre for å finne kameraet som passer best til han/hun selv.

Det går mye på følelser, og jeg tror de fleste vet at om man begynner med Canon eller Nikon (eller andre merker for den saks skyld) så vil man til slutt få kanonflotte bilder uansett. Forutsett at man lærer seg å bruke det respektive utstyret å kjenne.

Har man først kjøpt seg feks. Canon kamera og masse utstyr som objektiver etc. så blir det dyrt og konvertere til Nikon senere, da delene ikke passer om hverandre.

Poenget mitt er at det er vanskelig å gi et balansert bilde av eget dyrkjøpt utstyr. En ser gjerne at fordeler trekkes frem, men hvor ofte ser en at bakdelene kommer frem?

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at det er vanskelig å gi et balansert bilde av eget dyrkjøpt utstyr. En ser gjerne at fordeler trekkes frem, men hvor ofte ser en at bakdelene kommer frem?

Poenget er at hvis alle skryter av sitt eget utstyr og ikke kommer med noen negative sider, så vil uansett dette bemerkes i tråden og evt. motsvar vil komme, og til slutt blir man svar skyldig alikevel.

Det er bare slik det fungerer på nettsamfunn. De fleste vil annbefale sitt merke, da dette er kanskje det eneste man har erfaring med.

Det som er enda værre er de som annbefaler produkter ut fra hva dem har sett av tester og lest på nett, uten å ha testet kameraet i virkeligheten. Slike mennesker blir ofte fort gjennomskuet dog...

Jeg kan ikke begynne å nevne de sterke sidene til feks. Nikon D3100 fordi jeg har lest dette i en test ett eller annet sted. Slikt blir fort tatt ut av sammenhengen i en slik tråd, og da er det bedre at man evt. heller linker til artikelen som beskriver dette, slik at man får et helhetlig bilde.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Poenget er at hvis alle skryter av sitt eget utstyr og ikke kommer med noen negative sider, så vil uansett dette bemerkes i tråden og evt. motsvar vil komme, og til slutt blir man svar skyldig alikevel.

Problemet er vel at alle skryter av sitt utstyr og blir grinete når reelle mangler blir påpekt.

Jeg kan ikke begynne å nevne de sterke sidene til feks. Nikon D3100 fordi jeg har lest dette i en test ett eller annet sted. Slikt blir fort tatt ut av sammenhengen i en slik tråd, og da er det bedre at man evt. heller linker til artikelen som beskriver dette, slik at man får et helhetlig bilde.

Hvis du gidder å følge med på kommentarer og meldinger her, samt leser mange nok tester (samt vet hvilke siter som er seriøse), så er du faktisk i stand til komme med velfundere meninger om f.eks. en D3100. Men da hadde vel også sjansene for at du ikke hadde hatt Canon eller Nikon vært større :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...