Gå til innhold

1920X1080 oppløsning på 17" bærbar. Blir ting lite da?

Anbefalte innlegg

Har en 24" Eizo skjerm med 1920x1080 oppløsning. en vurderer en Bærbar PC med matt skjerm og 1920x1080 oppløsning på 17". Dette er vel ideelt på foto pg video, men hva med internett og Office og andre ting. Blir dette veldig smått å se på 17" skjerm?

Har vært litt rundt på Lefadal og Elkjøp, men de har ikke slike oppløsninger på bærbare.

Er det noen som har Erfaring med Dell XPS http://www.dell.com/no/p/xps-l702x/fs og deres 17" 1920x1080 AG skjerm og resten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke fra min erfaring ihvertfall. Gitt at du enten har godt syn eller bruker briler som korrigerer synet ditt så burde det ikke være noe problem. Det er også ikke noe stort problem å øke skriftstørrelsen for windows og i nettleseren om du ønsker det - dog da går jo litt av vinningen opp i spinningen på akkurat de områdene.

-Stigma

Lenke til kommentar

Til foto og videoredigerering er det vel fordel med en matt skjerm? Mulig ellers også?Hva tror dere?

Dette skjønner jeg ikke hos Dell.

Se her http://www.dell.com/no/p/xps-l702x/fs Maskinen til venstre koster 7990kr Den får jeg ikke denne matte skjermen på 44 cm(17.3") FHD WLED AG (1920x1080) med 2.0 Mega Pixel Integrated kamera [legg til 940,00 kr eller 49,-/måned-1]

Men velger jeg maskinen som koster 7490 kan jeg få denne skjermen. Legger jeg da på bedre skjermkort og batteri som er tilsvarende den til 7990. Blir denne prisen mye høyere.

Lenke til kommentar

Jeg har en skjerm på 17 tommer på min laptop, med 1920x1200 oppløsning, og av og til blir det litt smått å lese nettsider, og jeg må zoome en del for å lese greit. Dette avhenger selvsagt av størrelsen på fontene i den enkelt nettsiden. Jeg bruker lesebriller. Vanligvis løser jeg dette ved å legge nettsider og annet jeg jobber med opp på den eksterne skjermen, men har jeg kun tilgang til laptopskjermen, må jeg ofte zoome litt.

Ingen problemer i Office eller andre tekst- og databehandlingsprogrammer. Totalt vil jeg si at fordelene med høy oppløsning overskygger ulempene.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

En ordentlig lenke hadde vært en fordel. Klarer ikke å forstå hvilken skjerm det er du tenker på.

Edit:

Å, ok, sorry - du snakker om en av skjermene som tilbys til Dell XPS 17. Jeg vet ingenting om den, dessverre. Dell hadde en av de beste skjermene av "vanlig" TN type som var å få i en laptop, som et valg på sine XPS-maskiner tidligere, men det ser ut som om de ikke lengre tilbys. Disse nye skjermene har jeg ikke sett noen tester av ennå. Men matt skjerm er alltid en fordel, etter min mening. Synes "moten" med speilblanke skjermer de siste årene var helt unødvendig, uten å føre med seg noen fordeler utover at skjermene ser litt mer "interressante" ut når de er avslått.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Noen som kjenner til denne skjermen fra Dell FHD WLED AG (1920x1080). Den er MATT. Er vel en fordel til fotoredigering osv?

I tillegg til at den er matt, så bør den også ha god kvalitet når den betraktes fra siden. Svært mange "billige" laptop skjermer er ubrukelig fra siden hvis flere skal se foto/film eller studere dak tegninger.

Lenke til kommentar

Det er min bestemte oppfatning at det ikke finnes noe slikt som for høy oppløsning på skjermer. Har 15" laptop med 1920 * 1200 og det blir ikke for smått.

Enig.

Jeg har to IBM T60 med 15" IPS-skjerm, den ene er 1600x1200 og den andre er 2048x1536. QXGA er kjekt når man jobber med store dokumenter, UXGA passer fint til vanlig surfing der fanene på Opera plasseres på venstre side. Med QXGA kan man fint plassere to nettleservinduer i bredden og med 1536 linjer i høyden slipper man å scrolle hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...