Gå til innhold

lån og bank og sånt

rollerboy43

Anbefalte innlegg

det jeg lurer på er om det er riktig at det lånet jeg har tatt opp i banken skal først gå innom min sparekonto for så gå inn til selgers konto. for sparekontoen jeg har har 6 gratis uttak i året så etter det tar dem 1% av det man tar ut.

Men siden banken satte lånet inn på min konto blir da 1,5mill som dem setter inn og tar ut samme beløp slik at gebyret er 15000kr

fremdriften for pengene er da først Banken, så inn på min konto også inn til selgers konto.

er ikke dette riv ruskende galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo.

For det første trodde jeg pengene ville gå rett fra ditt lån til selgers lån (om han har et). Det skal hans bank ha til å dekke sikkerheten han hadde i huset.

Dersom det absolutt skal innom en konto, så opprett en konto uten de begrensningene som sparekontoen din har.

Alltid når jeg har vært i banken foreslår de løsningene som koster meg minst, det du beskriver er jo at banken forsyner seg på din bekostning ved å gjøre noe på en vanskelig måte.

Lenke til kommentar

Kommer litt ann på hva slags lån, sikkerhet og hva slags utbetalingsfullmakt du har gitt banken; Men for et lån med pant i en bolig som du kjøper, så er jo det normale at det er megler som skal ha pengene. Banken utbetaler da til megler under forutsetning av at megler skaffer banken pant riktig prioritet.

Dersom det er i en slik situasjon at banken har overført lånet til sparekonto og så til selger/megler, så burde du kreve dem om å slette gebyret.

Lenke til kommentar

Hva med å heller spørre banken din om hva som er vanlig eller ikke. Jeg kan nesten garantere at de ikke har noen skummel hensikt om at du skal måtte betale 1% ekstra for ingen ting, så den kostnaden vil du helt sikkert få korrigert bort dersom den oppstår.

*edit*

For å utbrodere, jeg har selv jobbet i bank, og hvis vi noen gang gjorde en "lettvint løsning" som endte opp med å påføre merkostnader for kunden så fikk vi alltid gjort det om slik at kunden slapp å betale for det. Kunden skal ikke betale ekstra for at den bankansatte skal spare seg for litt ekstra arbeid.

Endret av hagfors
Lenke til kommentar

Det er da et boliglån(førstehjemslån). Sendt mail til bankmannen på fredag men han mener fortsatt at det er min feil pga de gratis gebyrene er brukt opp.

da er det vel Banksjefen jeg må bestille et møte med for og få dette igjennom slik at jeg får pengene jeg har krav på.

Lenke til kommentar

Det er da et boliglån(førstehjemslån). Sendt mail til bankmannen på fredag men han mener fortsatt at det er min feil pga de gratis gebyrene er brukt opp.

da er det vel Banksjefen jeg må bestille et møte med for og få dette igjennom slik at jeg får pengene jeg har krav på.

Høres jo helt bak mål ut å skulle føre et boliglån via en konto med begrenset antall uttak, og gjennom det påføre 1% av hele lånet i gebyr. Er jo helt utrolig dårlig kundebehandling, og ville aldri ha skjedd i den banken jeg jobbet i i alle fall.

Eneste som ville ha gjort dette i nærheten av ok er dersom du selv faktisk hadde eksplisitt bedt om å få det utbetalt til den aktuelle kontoen, i så fall kunne man kanskje sagt at det var på eget ansvar.

Lenke til kommentar

Når du skriver under et lån, følger det med en "Utbetalingsfullmakt". Her står det hvilke utbetalinger som utføres. Når det er kjøp av bolig skal pengene overføres direkte til meglers klientkonto. Dette skal være oppgitt i kjøpekontrakten som banken har fått av megleren / deg personlig. Det overføres aldri til privat konto først for deretter å gå til megler!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det overføres aldri til privat konto først for deretter å gå til megler!

Næhei? Da jeg kjøpte leilighet nå for ~1,5mnd siden fikk jeg lånesum inn på min konto før banken overførte kjøpssum over til meglers klientkonto.

Alle jeg kjenner som har kjøpt seg bolig har opplevd å likedant være millionær i en meget kort periode.

Lenke til kommentar

Da kan man ¨i teorien¨ ta ut den lånet eller overføre lånet til en annen konto som banken ikke har tilgang til og stikke av med pengene.

Har snakket med en del folk, og dem som har skrevet på diskusjonen nå som mener at det er galt det banken har gjort nå.

Lenke til kommentar

snakket med banken nå. får gebyret tilbake. pluss komp for at dem brukte fem dager på og overføre pengene

Fint at de ordner opp i alle fall. Og utrolig svakt av saksbehandleren som la så mye prestisje i dette at han nektet å rydde opp i sine egne feil. Integritet begynner dessverre å bli mangelvare her i landet. :D

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det overføres aldri til privat konto først for deretter å gå til megler!

Næhei? Da jeg kjøpte leilighet nå for ~1,5mnd siden fikk jeg lånesum inn på min konto før banken overførte kjøpssum over til meglers klientkonto.

Alle jeg kjenner som har kjøpt seg bolig har opplevd å likedant være millionær i en meget kort periode.

Dette er helt feil. Jeg har jobbet med lån og blant annet med lån til kjøp av bolig. Dette er en utrolig svikt hvis, men dessverre er det ofte slik at kunder ikke skjønner hva som egentlig skjer/har skjedd og kunderågiverne (selgeren) de skønner ikke ting stort bedre de heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...