Valkyria Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Jeg og en kamerat skal kjøpe oss ny TV til leiligheten vår, og er litt usikker på hva som er viktig å se etter ved kjøp av ny TV. Hva er de praktiske forskjellene på plasma og LCD, og hva er anbefalt i de forskjellige størrelsene som fins av tv? Vi er forrøvrig ute etter et TV i 40"+ størrelsen som ikke koster skinnet på ballene, og likevel er HD, og ikke ræva kontrast etc. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Hva skal dere bruke tv mest til? Og hva er for mye penger? Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 15. august 2011 Forfatter Del Skrevet 15. august 2011 Vi bruker TV hovedsakelig til film og serier, selv om vi gjerne ser en fotballkamp og kanalsurfer i ny og ne. Vi planlegger å enten sette opp en HTPC eller gå til innkjøp av f eks Boxee eller WD TV live, eller noen andre mediabokser som vi kan finne ting direkte fra våre egne PCer. Vi så for oss ikke noe særlig dyrere enn 4000kr Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 (endret) Jeg ville vurdert denne 51" fra Samsung, det er ikke en full HD skjerm og normalt så ville jeg anbefalt 1080p når skjermstørrelsen blir over 42" men dere vil få mye moro for pengene her slik uansett. Plasma er veldig snill på signalkilder og alt fra gamle serier til dvd vil se i dem aller fleste tilfeller noe bedre ut på et plasma panel en et rimelig lcd panel. Det er 600Hz på det tv her som vil nok hjelpe endel på horisontale bevegelser som fks i fotball, perfekt vil det langt ifra være men i forhold til prisen et helt ok resultat! Og dere skal se på kildematriale ifra pc, jeg går da utifra filmer og serier dere laster ned. Da er jo det meste av serier som en vil laste ned i HD i 720p så her vil det ikke bli noe tap av bildekvalitet pga det ikke er en full HD skjerm. Ulempen med plasma er innbrenning eller image retention, en innbrenning er noe som forekom på tidligere billig plasma skjermer og gjør at om du fks lar tv stå på Tv2 i noen timer så kan TV2 logoen brenne seg fast permanent i panelet. Image retention er noe som ligner på en innbrenning med det går bort etter noen sekunder/minutter og er normalt på dem fleste rimelige plasma skjermer. Skal du fks spille tv/pc spill så er også plasma å foretrekke da det er ingen input lag...dvs det tar ingen tid ifra du trykker på en knapp til det skjer noe på skjermen. http://www.komplett....aspx?sku=627706 EDIT: Ser at det var 900kr over budsjett dette....jeg ville skrapet samens dem 900kr. Og valgt å hente varen hos et av pickup plassene til Komplett for å spare penger på transport. Endret 15. august 2011 av _LarZen_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå