chokke Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 (endret) HEi. Jeg har nå flyttet til en annen kommune for å studere og skjønner meg ikke på dette flyttegreiene. Er jeg pliktig til å melde at jeg er bosatt i en annen kommune enn før sommeren? Hvilke konsekvenser gir det meg om jeg ikke melder flytting? Hva med borte-boer stipend? Hva må jeg gjøre for å få dette da min nåværende adresse er samme som mor og far, men er det nok å endre på Posten.no og være ferdig med det, eller må jeg melde fullstendig flytting i folkeregisteret og alt slikt (dette med å stemme i X kommune er ikke så viktig, men økonomiske konsekvenser derimot teller mer). Jeg må også si at all informasjon jeg har funnet om dette er meget uoversiktlig og gir ikke meg tilstrekkelig trygghet eller sikkerhet i hva jeg må gjøre som student som flytter. Oppsummert: Må jeg melde flytting som student og flytter vekk fra mor og far i en annen kommune? Når jeg ser på Lånekassa sine sider ser jeg dette: Folkeregistrert bostedsadresse: Denne adressen kommer fra folkeregisteret. Du kan ikke endre den her. Les mer om adresseendring hos folkeregisteret. MammaOgPappaVeien 3 Postboks Poststed Såklart fiksjonelle steder for å bedre min anonymitet , og det er denne adressen mor og far bor, men jeg kan endre post-adresse, men vil det gi meg borteboerstipend? Endret 15. august 2011 av chokke Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Studenter er ikke pliktige til å melde flytting til Folkeregisteret, men kan velge å gjøre det (jfr. folkeregistreringsforskriften § 5-5). I forhold til Lånekassen trenger du ikke endre din folkeregistrerte adresse (dette vil normalt kunne være en ulempe, fordi du da ikke faller inn under f.eks. innboforsikringer som lar deg være dekket av foreldrenes innboforsikring så lenge du står folkeregistrert i foreldrehjemmet), men du må dokumentere at du har et annet bosted. Normalt vil dette si å endre postadresse eller sende inn kopi av leiekontrakt eller annen dokumentasjon på bosted. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 Så det vil være tilstrekkelig å bytte postadresse på lånekassen sine sider, og krysse av om atjeg ikke bor hjemme? For eneste kontrakten jeg har er digital og digitalt signert via studentsamskipsnaden og regner med at Lånekassen og denne instansen har så god kommunikasjon at det går automatisk siden begge går på mitt personnummer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå