-=Petter=- Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Hei Jeg har en gammel pc jeg hat tenkt til og sette opp til mot mi. Tenkte kanskje jeg skulle gå for gratis operativ sys. Linux eller noe. Men da jeg ute etter en browser som har mulighet til og vise sider i grei stor str. Uten at hele siden blir ødelagt. Og kanskje en RSS leser, som kan vise det i grense snitt, der det står litt om hver av de siste 10 topp sakene f.eks. Klikker man på de så åpner den siden fra f.eks. vg og viser den saken. Pc kommer nok mest til og bli brukt til nyheter, muligens mail og litt nettsufing. (Liker ikke rss lesere som ser ut som en mail klient) Håper noen kan hjelpe. Trenger dere mer info, bare spør. Skal prøve og forklare så godt som mulig. Petter Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Når det kommer til web browser (om det var det du mente) så følger jo FireFox med Linux ubuntu. Firefox blir brukt blant de fleste brukerne i verden (også i Windows) og det er mange sider som fungerer bedre i FireFox enn i Internett Explorer. Tror ikke du vil merke noe problemer med det. Må bare passe på å få innstalert Java på den, så man blant annet kan logge seg inn med BankID. Når det kommer til RSS-leser, liker jeg Thunderbird (som muligens også følger med i Ubuntu). Men den utgår sikkert ettersom du ikke liker mail-liknende RSS lesere. Har du et eksempel på en RSS-leser du liker? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 I Opera er det innebygget en RSS leser. 2 Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 Når det kommer til web browser (om det var det du mente) så følger jo FireFox med Linux ubuntu. Firefox blir brukt blant de fleste brukerne i verden (også i Windows) og det er mange sider som fungerer bedre i FireFox enn i Internett Explorer. Tror ikke du vil merke noe problemer med det. Må bare passe på å få innstalert Java på den, så man blant annet kan logge seg inn med BankID. Når det kommer til RSS-leser, liker jeg Thunderbird (som muligens også følger med i Ubuntu). Men den utgår sikkert ettersom du ikke liker mail-liknende RSS lesere. Har du et eksempel på en RSS-leser du liker? Har laget et bilde av hva jeg kan tenke meg. Kan kanskje minne om en simpel nettside kanskje. Men det er liksom oversiktelig og greit. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 (endret) KMail + Akregator? Ser ikke heeelt sånn ut per default, men det er lett å fikse på. Firefox til nett. Endret 16. august 2011 av Lycantrophe Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 Det skal sjekkes da jeg er hjemme fra jobb.. Er det enda flere muligheter.. Kom gjerne med dem. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Thunderbird er jo nevnt, den vil nok også fungere flott til slikt. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Ubuntu og Firefox fungerer helt strålende. Det eneste er som sagt at man må legge inn Java og det kan være en liten utfordring hvis man er blank på linux. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 (endret) Neida. Om ubuntu: apt-get install ubuntu-restricted-extras Endret 16. august 2011 av Lycantrophe Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 KMail + Akregator? Ser ikke heeelt sånn ut per default, men det er lett å fikse på. Firefox til nett. Syntes disse minner meg veldig om Thunderbird og Outlook. Så ingen bilder av et utseendet for RSS som minnet om tegningen min desverre. Bruker thunderbird som mail klient selv, funger helt greit. Ikke testet RSS her. Så kan ikke uttale meg om det. Poenget med dette er jo at det skal være oversiktlig og enkelt for en dame som ikke er spes vant med pc. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 (endret) Det er vel greit å forandre litt på utseendet? Sikkert noen fine instillinger hvis du leter litt. Du kan hvertfall gruppere feeds i akregator. Spørs om hun ikke trenger litt opplæring uansett, så hvor "oversiktlig" det må være spinner vel ut av det. Endret 16. august 2011 av Lycantrophe Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 Noe opplæring må nok til ja. Hehe Syntes alt jeg finner likner mest på mail klienter. Kanskje rett og slett best og lære henne og surfe litt i steden. Heller rett og slett lage favoritter i steden.. Hmm Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Neida, RSS er glimrende til hennes bruk, men du må nok skreddersy klienten littegranne. Rot litt rundt i menyene. Skulle gjerne hjulpet deg (med thunderbird og akregator), men det får jeg til tidligst i morgen, dessverre. Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 16. august 2011 Forfatter Del Skrevet 16. august 2011 Lycantrophe: Jeg kjører nå Thunderbird i Windows, fant ikke aKregator til det. Kanskje fordi jeg kjører Windows. Har ikke Pcn til a mor her nå, så får ikke lagt inn Linux og testa på det i øyeblikket. Fint om du vil hjelpe til, ikke noe hast som du da skjønner. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 16. august 2011 Del Skrevet 16. august 2011 Kanskje du finner et godt utgangspunkt i denne lista? http://alternativeto.net/software/google-reader/?platform=linux Har brukt liferea litt selv, men faller stadig tilbake på google reader i browser + android app for mitt rss-bruk. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Var det ikke noe sånt du var ute etter? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 Dette må vel da se bra ut? Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 17. august 2011 Forfatter Del Skrevet 17. august 2011 Lycantrophe: Ser bra ut, men er det mulig og gjøre det på venstre side, hvilken feeds og slik enklere fremstilt? Litt mer som knapper kanskje? del_diablo: Som nettleser ser det greit ut ja. Er det mulig med større skrift i Opera på favoritter siden? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 (endret) Jeg fant ikke noe umiddelbart, men gi meg noen minutter til å få kubuntu i en VM igjen så skal jeg se hva jeg finner. Tror det er mulig å stille på ca. alle fontstørrelser i Opera (og KDE for den saks skyld). Edit: Fant ikke noe voldsomt i den retningen, men dersom du samler alle feeds i én folder vil det jo være nogenlunde det du ser etter. Blir som linker nedover. Om jeg får tid skal jeg ta et lite dykk i kilden og sjekke om det er noe som lett lar seg fikse. Endret 18. august 2011 av Lycantrophe Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 18. august 2011 Forfatter Del Skrevet 18. august 2011 Takke så masse for hjelp. Men forstår jeg det riktig. At både mail og rss leseren du viser meg kan kjøres i Opera, eller er jeg helt på villspor? Hadde jo kanskje vært genialt med alt i ett på en måte.. Blir jo mindre for a mor og holde orden på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå