luser32 Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Kan man utveksle et helt år? Er det ikke bare et semester? Jeg kjenner flere som har tatt ett år; USA, England, Australia. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Er det noen av dere som skal utveksle et helt år fra UK? Blir det mye stas hvis man skal gjøre det? Lenke til kommentar
Sara131 Skrevet 12. august 2013 Del Skrevet 12. august 2013 Noen som skal på føravreisemøte på Peppes som holdes av Across the Pond? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 13. august 2013 Forfatter Del Skrevet 13. august 2013 Noen som skal på føravreisemøte på Peppes som holdes av Across the Pond? Jeg kan selv huske at jeg ikke visste hvor mye jeg hadde lyst til å dra. Endte opp med å tvinge meg selv til å dra. Ble kjent med 3 som skulle begynne på samme universitet, men jeg har nesten ikke hatt kontakt med de etter det, siden de går på helt andre type studier. Syntes du bør dra uansett. Har ikke noe å tape. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 20. august 2013 Del Skrevet 20. august 2013 Jeg er litt usikker på om jeg er off-topic her, så i korthet: Jeg la inn en efterlysning i språk ang britisk bokhandel, link: "https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1532744" - jeg ville være takknemlig om noen kunne kikke og gi evt info de måtte ha om saken... På forhånd takk! Lenke til kommentar
stifa Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Hvorfor er Lånekassen så trege i år? Om jeg ikke husker feil, så ventet jeg bare i noen uker i fjor... Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 23. august 2013 Forfatter Del Skrevet 23. august 2013 Hvorfor er Lånekassen så trege i år? Om jeg ikke husker feil, så ventet jeg bare i noen uker i fjor... Leste et sted at det er på grunn at de går over til nye systemer, så det vil ta ekstra lang tid for utenlandsstudenter. Jeg syntes det er en passe lame grunn. Jeg søkte i 14 juli og da sto det forventet ferdigbehandlet innen 8 september... :-/ Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 (endret) 8 uker i år pga omlegging til nye systemer. Da jeg "endelig" fikk godkjent søknaden, fant jeg ut at de har registrert meg som feil type student, og har derfor måttet sende inn klage(Ca 20 000kr mindre i stipend). Blir nok lenge til jeg ser noe til skolepengene i år. Endret 23. august 2013 av luser32 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 23. august 2013 Del Skrevet 23. august 2013 Erasmus, kjempelett Er det et pluss på CVen hvis man utveklser fra et land der man allerede studerer utenlands? Altså, utveksle fra UK til et annet land? Lenke til kommentar
cFc Skrevet 24. august 2013 Del Skrevet 24. august 2013 Om du lærer språket så ja, ellers tror jeg ikke det har så mye å si. Lenke til kommentar
Zeorsd Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Synes det er dårlig at Lånekassen bruker så lang tid, ja de legger om til nyt system, men spesielt for oss i utlandet mener jeg det er uholdbart, siden vi ofte ikke får endelig svar på opptak før langt ut i Juli. Er også andre dimensjoner på støtten, siden skolepenger er inkludert. (utbetalingene kan være 3 ganger så store som typisk norsk student) Like fullt som jeg synes Lånekassen er en svært god ordning, er systemet håndteringen ikke moderne nok, tydeligvis. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 30. august 2013 Forfatter Del Skrevet 30. august 2013 -Endelig- kom pengene fra Lånekassen. 4000 mindre enn i fjor men ser ut som om det bare er fordi jeg nå er 25+, som ikke gir rett til fullt reisestipend. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 30. august 2013 Del Skrevet 30. august 2013 Hva gjør dere med pengene? Overfører dere pengene til en sparekonto med ubegrenset antall uttak og deretter overfører dere månedlig til brukskontoen? Hvor lang tid tar det å opprette en britisk bankkonto? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 31. august 2013 Forfatter Del Skrevet 31. august 2013 (endret) Når jeg får pengene så sender jeg alt rett over til min britiske sparekonto (skolepenger betales over direct debit). Ville ikke ha hele studielånet mitt tilgjengelig på VISA-kortet hele tiden så opprettet en ekstra konto. Det første året ble dog litt annerledes. Måtte bruke mitt norske kort en liten periode før jeg fikk britisk konto, samt betale skolepengene gjennom utenlandsbetaling (som koster ekstra på mitt universitet). Hvor lang tid tar det å opprette en britisk bankkonto? Bør ikke ta mer enn 2-3-4 uker. Hvilken bank man velger vil avhenge lav hvem som har lokale på campus eller i byen du studerer i. Endret 31. august 2013 av ahpadt 1 Lenke til kommentar
stifa Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Jeg overfører det meste over til min norske sparekonto, og så flytter jeg litt over på min norske brukskonto og min engelske brukskonto. Ifjor brukte jeg min britiske konto bare til mindre beløp; minibankuttak, betalinger i butikker, osv. I år har jeg tenkt å overføre nok til å betale husleie i tillegg, fordi jeg sparer litt på det. Har klart å låse meg ute av Santander-nettbanken to ganger nå; derfor betaler jeg skolepengene med min norske konto... Med Santander er det nesten like enkelt å betale regninga i banken enn på nettbanken... Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Ifjor brukte jeg min britiske konto bare til mindre beløp; minibankuttak, betalinger i butikker, osv. I år har jeg tenkt å overføre nok til å betale husleie i tillegg, fordi jeg sparer litt på det. Hvordan får du betalt telefonabonnement, medlemskap hos treningssenter, andre abonnementbaserte tjenester etc.? Er det mulig å betale dette med en norsk bankkonto? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 31. august 2013 Forfatter Del Skrevet 31. august 2013 Det du i hvert fall trenger bankkonto for (så sant du ikke bare vil ha pay'n'go) er mobilabonnement. Det betales gjerne gjennom direct debit (månedlig automatisk fradrag). Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 (endret) Tok det ikke lang tid før du fikk bruke et britisk telefonabonnement? Hvordan håndterte du kommunikasjonen da? Brukte du det norske abonnement for å ringe rundt? Det hadde vel blitt dyrt. Edit: Betaler man hele tuition fee med en gang, eller for hvert semester? Endret 1. september 2013 av Mladic Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 1. september 2013 Forfatter Del Skrevet 1. september 2013 (endret) Tok det ikke lang tid før du fikk bruke et britisk telefonabonnement? Hvordan håndterte du kommunikasjonen da? Brukte du det norske abonnement for å ringe rundt? Det hadde vel blitt dyrt. Gitt at du sannsynligvis først må opprette en bankkonto så vil det nok ta deg et par uker før du har et britisk nummer. Jeg brukte bare mitt norske nummer midlertidig. Det finnes såpass med tjenester ala Whatsapp som sender meldinger over wifi nå at det ikke var noe stort problem. Å ringe blir selvfølgelig dyrt. Betaler man hele tuition fee med en gang, eller for hvert semester? Det vil komme ann på hva slags regler universitetet ditt har. Mitt tillater å dele det opp i 2 biter. En som betales på høsten og en i januar. Det er veldig mange som står stipendet fordelt utover året (briter også), så jeg antar det er vanlig at de lar deg dele opp skolepengene... Endret 1. september 2013 av ahpadt 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå